کارشناس ارشد روانشناسی مطرح کرد:

نقش تغذیه در کاهش اضطراب دوران امتحانات/ سخت گیری والدین بستری برای پریشانی در سلامت روان دانش آموزان

24 ارديبهشت 1401 ساعت 13:16

فاطمه اتحادی گفت: استرس و نگراني هميشه مربوط به تنبلي يا درس نخواندن و نفهميدن محتواي درس ها نيست بلكه اين مهم نتيجه تاثيرات و تبعات دلهره و به هم ريختن روح و سلامت روان دانش آموزان است.


به گزارش اوشیدا، ايام برگزاري امتحانات و حتي مدتي قبل از آن، شور و هيجان خاصي دانش آموزان و دانشجویان را فرا مي‌گيرد. همين موضوع گاهي موجب تغييراتي در تغذيه، خواب و بهداشت آنها مي‌شود. نگراني‌هاي دانش‌آموزان در ايام امتحانات، گاهي با فشار خانواده‌ها بيشتر مي‌شود، در حالي که بايد با اين مساله خيلي عاقلانه و منطقي برخورد کرد.

اضطراب امتحان یک شرایط روانشناختی است که باعث می شود فرد در موقعیت های امتحانی بسیار پریشان و مضطرب شود. اگرچه بسیاری از افراد قبل و در طی یک امتحان تاحدی دچار استرس و اضطراب می شوند اما اضطراب امتحان می تواند در یادگیری اختلال ایجاد کند و به عملکرد فرد در امتحان آسیب برساند.

در اين رابطه بسياري از روانشناسان و جامعه شناسان تاكيد دارند كه نبايد استرس و اضطراب را يك حالت عادي و معمولي تلقي كرد و بايد با ريشه يابی آن در زمان كودكي و نوجواني و در محيط مدرسه مانع از گسترش آن به جامعه و در نهايت بيماركردن اجتماع شويم.

فاطمه اتحادی روانشناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: داشتن كمي اضطراب و دلهره در اين ايام اگرچه امري طبيعي و معقـول است ولي دلهره و استرس بيش از حد به دليل تاثيرات نامطلوب روحي و رواني بر آنان و در نهايت بر جامعه نيازمند بررسي و پيگيري جدي است.

وی افزود: دليل اصلي استرس و نگراني هميشه مربوط به تنبلي يا درس نخواندن و نفهميدن محتواي درس ها نيست بلكه اين مهم نتيجه تاثيرات و تبعات دلهره و به هم ريختن روح و روان دانش آموزان است.اين مهم حتي در دانش آموزان فعال و درس خوان نيز بروز و آنها را در زمان امتحانات و حتي پس از آن افسرده، پريشان و مضطرب مي كند كه اين حالات در آينده تحصيلي و شغلي آنها نيز بسيار تاثيرگذار است.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: برخی دانش آموزان والدین سخت گیری ندارند اما خودشان شخصیت مضطرب و حساسی دارند چراكه راهنمایی نشده اند كه چگونه باید از توانایی های خود استفاده كنند و خود را برای امتحان آماده كنند تا نتیجه بهتری بگیرند.يكي از تاثيرات اضطراب و دلهره امتحانات فراموشي و پرت شدن حواس و تمركز دانش آموز در زمان امتحان و حتي پس از آن است.

وی ادامه داد: علاوه بر دلایل زیستی زیربنایی اضطراب، بسیاری از عوامل روانی نیز در بروز اضطراب امتحان نقش دارند. انتظارات دانش آموز نیز یکی از عوامل روانی اصلی به شمار می‌ آید.مثلا،اگر دانش آموزی عقیده داشته باشد که در امتحانی عملکرد ضعیفی خواهد داشت، احتمال مضطرب¬ شدنش در قبل و حین امتحان خیلی بیشتر می شود.
اتحادی گفت: اضطراب امتحان ممکن است به یک چرخه معیوب تبدیل شود. به عبارت دیگر، اگر دانش آموزی یک بار اضطراب امتحان را تجربه کند ممکن است بسیار نگران شود که مبادا باز هم این حالت برایش تکرار شود. اگر در امتحان بعدی نیز مجددا مضطرب شود، احتمالا از توانایی اش برای تغییر دادن این حالت ناامید می شود.

وی در خصوص تغذیه در ایام امتحانات پایان ترم،مهمترین توصیه‌های ما پرهیز از پرخوری و درهم‌خوری، رعایت فاصله میان وعده غذایی و خواب، عدم مصرف مواد غذایی تند و تیز و محرک، پرهیز از مصرف انواع فست‌فودها و استفاده از وعده‌های غذایی سبک و مغذی است، خاطرنشان کرد: همچنین استفاده روزانه ۵ تا ۱۰ عدد بادام درختی خام در جهت تقویت قوه حافظه و افزایش آرامش توصیه می‌شود.
نقش والدين در ايجاد و يا كاهش استرس دانش آموزان موثر است
منشا و عامل استرس و اضطراب در درجه نخست به رفتار والدين و خانواده در هنگام برخورد با مسائل مهم زندگي بر مي گردد.
وي با بيان اينكه والدين و خانواده موظف هستند كه به دانش آموزان ياد بدهند كه هر چه درباره موضوعي بيشتر بدانند مهارت و اعتماد بيشتري نسبت به دانسته هاي خود پيدا مي كنند گفت: داشتن اعتماد به نفس در زمان گذراندن امتحانات به منزله اميد براي موفقيت است و اين گروه از دانش آموزان با اتكا به تلاش و كوشش خود مي توانند با آرامـش و آسـودگي سـر جلسـه امتحان بروند و آزمون شان را با كمترين دلهره و تشويش بدهند.

وي به خانواده ها توصيه كرد كه خواسته ها و معيارهايي دور از توان و استعداد فرزندانشان براي آنها ترسيم نكننند زيرا همين امر آنها را نگران و مشوش كرده و در راه موفقيت آنها مانع ايجاد مي كند.

اين روانشناس تاكيد كرد: هر گونه سخت گيري بي مورد و تنبيه دانش آموز به دليل نگرفتن نمره هاي عالي، باعث تشديد اضطراب دروني دانش آموز از درس، مدرسه و امتحان مي شود پس با اين اقدامات و خواسته هاي نامناسب آينده فرزندان خود را نبايد به تباهي بكشانيم.

وی با بیان اینکه والدین باید برای حفظ سلامت فرزندان، آنها را تحت فشار قرار ندهند، افزود: فرزندی که تحصیلات چندان بالایی نداشته باشد بسیار بهتر از فرزندی است که به مدارج علمی بالایی رسیده اما به دلیل همین فشارها دچار اضطراب، نگرانی و مشکلات روانی متعدد است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 74364

آدرس مطلب: https://www.oshida.ir/vdcdos05.yt0o96a22y.html

اوشیدا
  https://www.oshida.ir