غولی به نام رقابت در مدارس ابتدایی/ تب بالای فرهیخته کردن کودک با آزمون‌های نمایشی

27 تير 1398 ساعت 12:09

تعدد آزمون‌های متعدد در دوره ابتدایی نه تنها به دانش آموز این دوره کمکی نمی‌کند بلکه در روند رشد او تاثیر منفی دارد.


تبش بدجور در جامعه بالا گرفته است آنقدر حرارتش بالاست که حتی خانواده‌ها حاضرند در دخل و خرجشان جوری صرفه‌ جویی کنند که شهریه های گران مدارس را بپردازند به بهای آنکه فرزندانشان در مدارسی با خدماتی ویژه درس بخواند. خدماتی آنقدر ویژه که سفرهای اسما علمی‌اش آن سوی آبها باشد و حالا در این میان گواهینامه یا به اصطلاح سرتیفیکتی هم به دانش‌آموز بدهند خالی از لطف نیست. تا مدت‌ها قبل همه نگرانی ها از شرکت در کلاس‌های کنکور و قبولی در آن بود اما این روزها اوضاع تغییر کرده است و از زمان برداشتن نخستین گام‌های علمی دانش‌آموز هزاران رقابت و آزمون رنگارنگ در انتظارشان نشسته است. فرجام آزمون‌های متعدد در مدارس ابتدایی تعدد آزمون‌های متعدد و گاه بی‌اساس آن هم از دوره ابتدایی داد آموزش و پرورشی ها رو هم در آورد و از زمستان ۹۶ بود که سید محمد بطحایی وزیر وقت آموزش و پرورش برگزاری هر گونه آزمون را برای دانش آموزان ابتدایی ممنوع دانست، جدا از حواشی و سر و صدای بسیار این تصمیم، به نظر می‌رسید که حذف آزمون‌ها آن هم با هدف کاهش استرس دانش آموزان گام رو به جلوی نظام آموزشی باشد اما گویی اینطور نبود. با وجودی که آزمون‌های رسمی از مدارس حذف شد اما برخی مسیرهای رقابتی مشابه از سوی برخی دفاتر همچنان برقرار بود و به بهانه تقویت ذهن یا سنجیدن خوش ریاضی دانش آموزان بازار پر رونقی برای خود دست و پا کردند. البته هفته گذشته بود که در اقدامی مشترک میان معاونت ابتدایی و مدارس استعدادهای درخشان نامه‌ای به تمام مدارس مبنی بر فعالیت این آزمون‌ها مکاتبه شد. غولی به نام رقابت در مدارس جدا از رنگ و لعابی که آزمون‌هایی محاسبات ذهنی برای مخاطبش دارد و گاه دستمایه نمایش کودک می‌شود اما آنطور که کارشناسان تعلیم و تربیت می‌گویند در رشد او تاثیرگذار نیست و حتی ممکن است اثراتی مخربی داشته باشد. هامون سبطی کارشناس حوزه تعلیم و تربیت درباره کارایی آزمون‌های محاسبات دهنی به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در دوران کودکی همه جنبه‌های مغزی کودک باید همه جانبه رشد کنند و فقط تمرکز روی یک بخش نباشد چراکه بر شخصیت سازی او تاثیر منفی دارد. وی ادامه داد: بی‌شک تمرکز تک جانبه موثر نیست اما باید دید نگاه سلبی به این موضوع درست است یا خیر، البته معتقدم بیشتر از نگاه سلبی فرهنگ‌سازی و آگاه کردن مردم نسبت به عواقب چنین نگاهی موثر تر باشد؛ امروز آزمون محاسبه ذهنی در قالب چند اسم و فردا در قالب آسانی و روش‌های دیگر بروز می‌کند و اگر فلسفه ممنوعیت آن نباشد بی‌شک تقاضا برای این چنین آزمون هایی برقرار می‌شود. این کارشناس آموزشی معتقد است رقابت به طور ناخواسته خشونت به همراه دارد بر سلامت روحی و روانی تاثیر منفی می‌گذارد در حالی که کودک در دوره ابتدایی به همزیستی آموزش مهارت‌های زندگی نیاز دارد، ورود به گردونه رقابت از سنین بلوغ برای فرد نیاز است و در سنین پایین‌تر آسیب‌زا خواهد بود. فرهیختگی اجباری کودکان سبطی بیان کرد: خانواده‌های ما به فرهیخته کردن کودک علاقه مند هستند اما متاسفانه زمان مناسبی را برای آن در نظر نمی‌گیرند؛ کودک برای فرهیخته بودن باید ابتدا مهارت‌های اجتماعی را بیاموزد و رشد همه جانبه مغزی داشته باشد. وی گفت: سیناپس‌های مغزی کسترده‌اند و وقتی تمرکز روی یک بخش مغز باشد، مهارت‌های کودک در بخش های دیگر را کاهش می‌دهد. در حالی که به نظر می‌رسد توجه خانواده‌ها نسبت به شرایط درسی فرزندانشان بیشتر شده اما در واقع این مسیر به بیراهه رفته است و اغلب خانواده ها اسیر سودجویی مافیای آموزشی شده‌اند. انتهای پیام/


کد مطلب: 67372

آدرس مطلب: https://www.oshida.ir/vdcewx8p.jh8ffi9bbj.html

اوشیدا
  https://www.oshida.ir