پایگاه خبری اوشیدا - آخرين عناوين :: نسخه کامل https://www.oshida.ir/ Thu, 18 Apr 2024 20:20:49 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 https://www.oshida.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اوشیدا https://www.oshida.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اوشیدا آزاد است. Thu, 18 Apr 2024 20:20:49 GMT 60 کلاهبرداری با ارسال پیامک طرح صیانت از فضای مجازی https://www.oshida.ir/vdcdjz05.yt0ok6a22y.html به گزارش اوشیدا به نقل از دانا سرهنگ رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: اخیراً کلاهبرداران با ارسال پیام‌هایی با عنوان تمدید اینترنت همراه با اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی کاربران را مجاب می‌کنند تا روی لینک آلوده کلیک کنند. وی ادامه داد: پس از این مرحله متهمان اقدام به خالی کردن حساب‌های بانکی افراد و یا با دسترسی به اطلاعات شخصی موبایل از آن‌ها اخاذی کنند. سرهنگ رجبی بیان کرد: افراد به هیچ عنوان به هیچ لینکی اعتماد نکنند و قبل از باز کردن هر پیامک لینک دار درباره صحت و سقم آن اطلاعات لازم را از مبادی رسمی کشور دریافت کنند و سپس اقدام به انجام مراحل بعدی کنند.انتهای پیام/ ]]> Sun, 29 Aug 2021 17:55:31 GMT https://www.oshida.ir/vdcdjz05.yt0ok6a22y.html طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از شایعه تا واقعیت/ دروغ قطع اینترنت! https://www.oshida.ir/vdcj8hea.uqethzsffu.html به گزارش اوشیدا به نقل از دیار آفتاب؛ امروزه به دلیل گستردگی و فراگیری فضای مجازی در دنیا و مبادله بسیاری از مطالب، اطلاعات و اخبار در حوزه‌های مختلف در درون این شبکه جهانی، ضرورت استفاده از قابلیت‌ها و امکانات آن، برای همه افراد و سازمان‌ها ضروری و لازم به نظر می‌رسد و در حال حاضر تأثیرگذاری عمیقی بر تمامی شئون زندگی افراد دارد.این بستر به‌عنوان یک محیط حساس و پیچیده علیرغم آفریدن فرصت‌های متعدد، آسیب‌های اجتماعی مختلفی را ایجاد کرده است که در صورت عدم توجه جدی خسارات جبران‌ناپذیری در عرصه‌های مختلف فرهنگی، امنیتی و حتی اقتصادی به همراه خواهد داشت.با توجه به اینکه فضای مجازی ابزاری است که هم‌زمان با قرار دادن امکانات ارتباطی در اختیار کاربران، می‌تواند بستری برای شکل‌گیری برخی تخلفات، جرائم و بی‌اخلاقی‌ها در ابعاد مختلف باشد، از این‌رو بسیاری از صاحب‌نظران، از فضای مجازی به‌عنوان شمشیری دو لبه یاد می‌کنند که در کنار امکاناتی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، ممکن است برای آنان آسیب‌ها و تهدیدهایی را نیز به همراه داشته باشد. شبکه ملی اطلاعات ضرورتی که از آن غفلت شد!طی سال‌های اخیر این بستر هرچند عنوان مجازی را با خود به یدک می‌کشد اما به یک جزء حقیقی و غیرقابل‌انکار زندگی بشر تبدیل‌شده است، شکل‌گیری ارتباطات و تعاملات اجتماعی، کسب‌وکارها و حتی کشیده شدن عرصه تخاصم و جنگ به این حوزه و خلق واژه های جدیدی همچون حمله و دفاع سایبری در ادبیات نظامی خود یک دلیل اساسی است تا کشورهای مختلف مزایا و معایب آن را در کنار هم ببینند و برای بهره روی حداکثری در راستای اهداف خود روی آن سرمایه‌گذاری کنند.متأسفانه سال هاست داده‌ها و اطلاعات ایرانیان به‌سادگی و به علت وابستگی نسبتاً قطعی به بستر فناوری بیگانه، در اختیار شرکت‌های متخصص در حوزه «داده‌کاوی» و کمپانی‌هایی همچون گوگل و مایکروسافت، اینتل، اینستاگرام قرار می‌گیرد تا در سایه غفلت متولیان امر با «مدل‌سازی» آن‌ها، دشمن از «قدرت» تأثیرگذاری حداکثری بر «سبک زندگی» اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مردم برخوردار شده و شبکه «پیش‌بینی رفتار و آینده‌پژوهی» خود را تکمیل نمایند. نتیجه ی ادامه این روند شکست ارزش‌های هویتی از درون به علت تغییر نرم باورها و بینش مردم است، کما اینکه هم‌اکنون نیز دشمن با سرمایه گذاری های سنگین در حوزه فضای مجازی هجمه سنگینی را در راستای «سکولاریزه کردن» سبک زندگی مردم آغاز کرده است.هرچند سال هاست موضوع شبکه ملی اطلاعات در راستای سامان بخشی و کاهش تهدیدات فضای مجازی حتی در قالب قانون مصوب شده است اما پیشرفت کار و اقدام عملیاتی در این حوزه با حد مطلوب به شدت فاصله دارد هر چند بسیاری از کشورهای پیشرفته بدون تعلل در این عرصه ی استراتژیک گام های جدی برداشته اند.فیلترینگ راهکاری آسان ولی ناکارآمدبسیاری از مردم تصور می کنند که اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات قرار است ارتباط ما را با اینترنت جهانی قطع کند اما اینگونه نیست چرا که شبکه ملی اطلاعات مجموعه‌ی‌ پهنای باند رد و بدل شده داخل کشور و داده‌های تبادل شده با پهنای باند خارجی است، بر خلاف تصور عموم، اینترنت ملی هیچ ارتباطی به محدود کردن اینترنت ندارد و صرفا نوعی گردش اطلاعات در بستر داخلی است لذا شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور می‌تواند مزیت‌های بسیاری را برای مردم و سرویس دهنده‌های داخلی از حیث کاربری و نیز درآمدزایی ایجاد می‌کند.اساسی‌ترین کار در ایجاد شبکه ملی اطلاعات اما بومی‌سازی است. یعنی باید پروتکل‌های ارتباطی، رمزنگاری اطلاعات، سرورها، دیتاسنترها، روترها، سیستم عامل، دیوایس (ابزارهای ارتباطی مثل موبایل و تبلت و...)، جست‌وجوگر، مرورگر، شبکه‌های اجتماعی، آنتی ویروس و فایروال بومی‌سازی می‌شدند ولی شواهد امر حاکی از حرکتی کند در این زمینه هاست.آنچه در طول سالیان گذشته مشاهده می کنیم این است که به جای اندیشیدن راهکاری درست متولیان امر به فیلترینگ پناه آورده اند، راهکاری راحت و البته غلط که به نظر می رسد تنها نتیجه اش سودآوری اقتصادی برای عده ای خاص است چراکه عبور از آن به راحتی و با استفاده از نرم افزارهای مختلف قابل انجام است و اساسا با توجه به شرایط فعلی باید اکتفای صرف به آن در حوزه مدیریت فضای مجازی را سیاستی تقریباً شکست خورده و ناکارآمد دانست.طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از شایعه تا واقعیتدر تازه ترین اقدام اما نمایندگان مجلس در روز چهارشنبه هفته گذشته پس از چندین ماه حرف و حدیث به بررسی و تصویب طرحی تحت عنوان صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تحت اصل ۸۵ قانون اساسی رای موافق دادند که البته بلافاصله در فضای عمومی کشور با بازخورد‌هایی همراه شد و شایعاتی مبنی بر قطع کلی دسترسی کاربران به اینترنت و تعطیلی کسب و کارهای این حوزه در کشور بر سر زبان ها افتاد.در روزهای اخیر موضوع طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در فضای رسانه‌ای کشور محل مناقشه و بعضا تحلیل‌های غیر کارشناسی قرار گرفته است، در این میان طرح مذکور حتی در بین نمایندگان موافقان و مخالفانی داشت که هر یک با استدلال هایی در رابطه با این طرح اظهارنظر کردند، هر چند بن مایه سخنان نمایندگان تأکید بر ضرورت ساماندهی وضعیت فضای مجازی در کشور و برخلاف شایعات عدم قطع شبکه اینترنت است اما در کنار برخی مسائل محتوایی بعضا اختلاف نظرهایی در رابطه با اصل ۸۵ شدن این طرح وجود دارد.اصل ۸۵ کردن طرح یا لایحه‌ای در مجلس به درخواست اکثریت نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس اتفاق می‌افتاد که به استناد اکثریت طرح یا لایحه مذکور به دلیل مهم بودن و انجام شدن کار کارشناسی شده از صحن به کمیسیون تخصصی می‌رود تا بررسی لازم بر روی آن انجام شود.برخلاف آنچه در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی عنوان شده، طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی (مشهور به طرح صیانت) در مجلس تصویب نشده است و تا قبل از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان، قانون نیست و اجرا نمی شود.به دنبال مسدودسازی نیستیم/ عده ای از حاشیه سازی منفعت می برندعلیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از بررسی این طرح در مجلس به خبرنگار دیارآفتاب گفته بود: مسائلی که برخی رسانه های داخلی و خارجی به آن دامن می زنند حاشیه سازی های بیهوده است.سلیمی تصریح کرد: اشکال تقویت پیامرسان های داخلی چیست که برخی به دنبال فضاسازی علیه مجلس هستند. مجلس به هیچ عنوان به دنبال مسدودسازی پیامرسان های خارجی نیست.عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: البته این را هم باید در نظر گرفت که این طرح را تعدادی از نمایندگان پیشنهاد دادند و این رویه همواره وجود داشته که در کمیسیون ها، کارگروه ها، کمیته ها طرح های پیشنهاد می شود که تا به تصویب رسیدن تغییرات زیادی می کند. لذا این طرح نهایی مجلس نیست.وی با بیان اینکه برخی صرفا به دنبال حاشیه ساختن برای مجلس هستند، گفت: عده ای از دروغ پردازی منفعت بردند و حالا هم به دنبال حاشیه ساختن برای مجلس انقلابی هستند.این نماینده مجلس همچنین در جریان بررسی این طرح در مجلس و همزمان با اوج گرفتن برخی شایعات در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «چرا دروغ؟! وقتی آدم بیکار باشد مدام دروغ بافی می کند! کجا مجلس به دنبال انسداد #اینترنت است؟! واقعاً شرم بر دروغگویان باد!»مجلس بدنبال فیلتر کردن هیچ شبکه مجازی خارجی نیستهمچنین محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی پس از مصوبه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با دیار آفتاب، در خصوص ضرورت ساماندهی و مدیریت فضای مجازی، گفت: متاسفانه رها شدن این فضا در کشور ما، موجب سوء استفاده برخی از جریانات ضد فرهنگی قرار گرفته و از جنبه منفی آن حداکثر استفاده را می برند؛ این در حالی است که اگر بتوان این فضا را مدیریت کرد می توان در راستای توسعه مسائل فرهنگی، مسائل دینی، ارزشها، پر کردن اوقات فراغت، ایجاد فضای کسب و کار و مسائل علمی بهره برد. یکی از نمونه های پتانسیل فضا، درآمد های نجومی برخی سلبریتی ها از آن، بدون پرداخت ریالی به دولت است.عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه ضعف گسترده ای در زمینه تولید محتوا در فضای مجازی داریم، تصریح کرد: همچنین می توان با وضع قوانین داخلی از پلتفرم هایی که در ایران فعالیت دارند، استفاده حداکثری را برد و درآمد بسیاری را برای کشور بدست آورد.وی تاکید کرد: طرح صیانت از فضای مجازی که این روزها در کشور سر و صدایی به پا کرده جهت سازماندهی سرور هایی است که در خارج از کشور فعالیت دارند. نمایندگان مجلس در این طرح معتقدند که این شبکه های مجازی باید به قوانین و آیین نامه های داخلی جمهوری اسلامی ایران متعهد باشند و اگر می خواهند به فعالیت خود در ایران ادامه دهند باید پایبند به اصول مد نظر کشورمان باشند نه اینکه حداکثر استفاده و درآمد را از ایران داشته باشند و هیچ تعهدی نسبت به قوانین جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند.آصفری تصریح کرد: برای مثال یکی از پلتفرم های فضای مجازی در مدت یکسال فعالیت در کشورمان بیش از ۴هزار و ۲۰۰میلیارد تومان درآمد داشته است که ریالی از آن عاید کشورمان نمی شود. در این قانون مجلس به دنبال این است که چنین پلتفرم هایی سازماندهی شده و تعهداتی نسبت به فعالیت در ایران داشته باشند. همچنین سازمانی شکل بگیرد تا ضمن تولید محتوا، نظارت لازم را بر سرورهای خارج از کشور داشته باشد و همچنین بخشی از درآمدهای هنگفت این شبکه ها بابت فعالیت در ایران به عنوان مالیات به جمهوری اسلامی ایران پرداخت شود.عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه اکثر نمایندگان با این طرح موافق بودند، گفت: ولی بخشی از نمایندگان مخالف اصل ۸۵ شدن این طرح بودند به این معنی که این طرح بجای آنکه در کمیسیون های تخصصی بررسی شود، در صحن علنی مجلس بررسی شود. لذا اکثر نمایندگانی که امروز رأی مخالف دادند مخالف اصل طرح نبودند.وی تصریح کرد: نمایندگان معتقدند فضای مجازی نباید رها باشد و به هیچ وجه در این قانون کسی به دنبال فیلتر کردن پلتفرم های مختلف نبوده، نیست و نخواهد بود چرا که معتقدیم نمی توان با این فضا از طریق فیلتر کردن برخورد کرد و بایستی با مدیریت صحیح و تولید محتوای ارزشمند، حداکثر استفاده را از این فضا برد. لذا قرار بر این شد تا چندین نماینده از کمیسیون های مختلف این طرح را بررسی کرده و نهایتا قانون صیانت از فضای مجازی را به سرانجام برسانند.طرح صیانت قابل دفاع اما نیازمند کار کارشناسی چندوجهیگفتار پایانی اینکه، اگرچه فضای مجازی غیرواقعی است اما یک واقعیت است که در شرایط کنونی جهان، از وقایع عینی و فیزیکی فراتر رفته و در حال بلعیدن فضای حقیقی است، راهکار حل چالش‌های فضای مجازی در وهله ی اول تلاش در راستای استقلال و به دست گیری مدیریت آن است ضمن اینکه افزایش سواد رسانه‌ای و آموزش آن به مردم به شکل جدی و از طریق صداوسیما و سایر رسانه‌ها،‌ نهادها و سازمان‌های فرهنگی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان در این زمینه انجام داد.در نهایت اما طرح صیانت از کاربران فضای مجازی با وجود اینکه رویکرد تقویت زیرساخت های فضای مجازی بومی به خصوص پیامرسان ها را دنبال می کند و از این حیث اقدامی روبه جلو و موثر خواهد بود ولی آنچه واضح است اینکه در وهله اول با در نظر گرفتن جمیع شرایط و فارغ از حواشی و شایعات بی اساس، به عنوان یک قانون جامع و مادر تا حدودی ناپخته و ناقص به نظر می رسد و نیازمند کار کارشناسی بیشتر با جلب نظر نخبگان این حوزه، آینده نگری و اقناع سازی عمومی است.لذا با توجه به چند وجهی بودن موضوع فضای مجازی و دربرگیری حوزه های مختلف اعم از بخشی از کسب و کارها بهتر آن است که کمیسیون ویژه مجلس با حضور کارشناسان مختلف فرهنگی، فناوری، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و... به بررسی کلیه ابعاد طرح مذکور بپردازند تا بتواند غنای طرح نهایی را به حداکثر برساند.با این حال ایجاد زیربنای استقلال کشور در حوزه فضای مجازی و توجه به توسعه فناوری‌های زیرساختی و بومی در این بخش اساسی ترین اقدام برای جلوگیری از تهدیدات و آسیب ها ضمن تضمین امنیت کاربران و تثبیت شرایط کسب و کارهای مجازی و خدمات وابسته است.انتهای پیام/  ]]> Tue, 03 Aug 2021 20:52:40 GMT https://www.oshida.ir/vdcj8hea.uqethzsffu.html روزشماری برای تماشای «ارباب حلقه‌ها»/ همه چیز درباره داستان، تعداد فصل‌ها و بازیگران سریال https://www.oshida.ir/vdcf01de.w6dmtagiiw.html به گزارش  اوشیدا به نقل از دانا؛ در حالی که کمپانی آمازون با سریال‌های موفقی مثل «فلیبگ» و «خانم میزل شگفت انگیز» به استودویی موفق در کسب جوایز امی تبدیل شده است، اما این تمام برنامه آمازون در بخش سریالی نیست و عوامل این کمپانی به دنبال ساخت چند فصل سریال از کتاب «ارباب حلقه ها» به نوشته جی. آر. آر تالکین هستند.«ارباب حلقه‌ها» نوشته «جی.آر.آر. تالکین» از معروف‌ترین مجموعه رمان‌های ادبیات انگلیسی‌ است. «پیتر جکسون» با روی پرده آوردن دنیای «تالکین» به شهرت بین‌المللی این نویسنده افزود .مجموعه رمان‌های ارباب حلقه‌ها شامل کتاب «یاران حلقه» منتشر شده در سال ۱۹۵۴، «دو برج» در سال ۱۹۵۴ و «بازگشت پادشاه» در سال ۱۹۵۴ می‌شود. هر دوی این سری کتاب‌ها در دنیای موجودات افسانه‌ای مثل جادوگرها، دورف ها، اِلف‌ها و هابیت‌ها می‌گذرد. کتاب «هابیت» داستان شخصی به نام بیلبو بگینز است که یک ماجراجویی خطرناک را آغاز می‌کند. او طی این ماجراجویی حلقه معروف داستان را پیدا می‌کند و با خود به خانه می‌برد. این حلقه بعد از مدت‌ها به کاراکتری دیگر به نام فرودو می‌رسد که ماموریت پیدا کرده آن را در کوه موردور نابود کند. فیلم‌های ذکر شده همگی به کارگردانی پیتر جکسون ساخته شده اند.سه‌گانه ارباب حلقه ها به کارگردانی پیتر جکسون (Peter Jackson) را می‌توان جز بهترین فیلم‌های تاریخ دانست و به همین خاطر خیلی‌ها به شدت منتظر سریال آن از آمازون هستند.سه گانه سینمایی «ارباب حلقه ها» شامل سه فیلم «ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه» (۲۰۰۱)، «ارباب حلقه‌ها: دو برج» (۲۰۰۲) و «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» (۲۰۰۳) در مجموع با هزینه ۲۸۱ میلیون دلاری به کارگردانی «پیتر جکسون» در مجموع به فروشی بالغ بر دو میلیارد دلار در گیشه جهانی سینما دست یافت.  کتاب ارباب حلقه‌ها یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین کتاب‌های ادبیات در قرن ۲۱ به‌شمار می‌رود و به زبان های مختلف ترجمه شده است. فیلم های سه گانه ارباب حلقه ها و هابیت هم به محبوبیت جهانی رسیدند. از سه گانه ارباب حلقه ها «یاران حلقه۲۰۰۱» برنده ۴ جایزه اسکار و یک بفتا، «دو برج۲۰۰۲» برنده 2 جایزه اسکار و «بازگشت پادشاه۲۰۰۳» برنده ۱۰ جایزه اسکار شد.حلا قرار است سریال «ارباب حلقه ها» در پنج فصل ساخته شود و احتمال ساخت دنباله های بیشتری برای آن نیز وجود دارد. استودیو آمازون که تهیه‌کنندگی این سریال را بر عهده دارد،‌ پیشتر در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود، امیدوار است اولین قسمت از این مجموعه در سال ۲۰۲۱ پخش شود. ساخت سریال به «آمازون» رسید؛ بودجه ای باورنکردنی برای تولیدپس از رقابت «نتفلیکس»، «آمازون» و «اچ. بی . او» بر سر خرید حق پخش این سریال، در نهایت در سال 2017 استودیو فیلمسازی آمازون حق اقتباس مجموعه رمان‌های ارباب حلقه‌ها را از آن خود کرد. آمازون برای تولید دو فصل اول سریال ارباب حلقه ها 500 میلیون دلار بودجه در نظر گرفته است! این مبلغ علاوه بر 250 میلیون دلاری است که برای خرید حقوق ساخت سریال پرداخت کرده است. در مقام مقایسه HBO برای هر فصل از سریال Game of Thrones به طور متوسط ۱۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است.بی‌تردید سریال ارباب حلقه‌ها چشم‌گیرترین و مهم‌ترین مجموعه‌ی در حال ساخت شبکه‌ی آمازون است که می‌تواند به برگ برنده‌ی این سرویس در رقابت با دیزنی پلاس و نتفلیکس تبدیل شود. سریال  ارباب حلقه‌ها (Lord of the Rings) چند فصل است؟برخی منابع خبری اعتقاد دارند ارباب حلقه‌ها حداقل تا ۵ فصل ادامه پیدا خواهد کرد و برای آمازون کیفیت بیش از سقف بودجه و هزینه‌ها اهمیت دارد.سرویس آمازون برای ساخت ۵ فصل از سریال ارباب حلقه‌ها Lord of the Rings نزدیک به ۱ میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته و این به معنی خواهد بود که سریال ارباب حلقه‌ها  یکی از پرهزینه ترین سریال های تمام دوران خواهد بود.در حال حاضر فیلم‌های هابیت با بودجه‌ی ساخت ۷۴۵ میلیون دلاری در مجموع گران‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما هستند تا پرهزینه‌ترین‌های دنیای فیلم و سریال مربوط به آثار اقتباس شده از کتاب‌های جی. آر. آر. تالکین باشد. این سه‌گانه با فروشی بالغ‌ بر ۲ میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار موفق به بازگشت سرمایه و سودآوری شده‌اند و آمازون امیدوار است چنین اتفاقی برای سریال در حال تولید آن‌ها هم رخ بدهد.مجموع خالص دارایی شرکت آمازون در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۲۱ میلیارد دلار اعلام شده و با توجه به گزارش‌ها، فقط سرویس آمازون پرایم در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار درآمد داشته که این آمار و ارقام به‌خوبی نشان می‌دهند صرف ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار برای ساخت یک سریال توسط چنین شرکتی چندان دشوار نیست. باید این نکته را هم مد نظر داشت که هزینه‌های ساخت فصل‌های بعدی ارباب حلقه‌ها به مراتب کاهش خواهد یافت؛ زیرا برخی از لباس‌ها، لوکیشن‌ها و بناهای ساخته شده در ادامه‌ی داستان هم استفاده می‌شوند و آمازون لازم نیست برای آن‌ها هزینه‌ای پرداخت کند. داستان سریالدر خلاصه داستان رسمی سریال آمده است :«این درام حماسی هزاران سال پیش از «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» تالکین روی می‌دهد و بینندگان را به دورانی می‌برد که قدرت‌های بزرگ شکل گرفتند، حکومت‌هایی ظهور و سقوط کردند، قهرمانان غیرمنتظره آزموده شدند، امید در آستانه فروپاشی بود و بزرگ‌ترین شخصیت شروری که بر قلم تالکین جاری شده دنیا را تهدید به فرو غلطیدن در ظلمت می‌کرد.سریال که با آرامشی نسبی آغاز می‌شود، شخصیت‌های پرشمار جدید و آشنایی را دنبال می‌کند که با ظهور دوباره‌ی "شر" در سرزمین میانه که از مدت‌ها قبل بیم آن می‌رفت مواجه می‌شوند. از اعماق تاریک‌ترین کوهستان‌های مه‌آلود، تا جنگل‌های باشکوه لیندن پایتخت الف‌ها، تا جزیره‌ی نفس‌گیر پادشاهی نومنور، تا دورترین نقاط نقشه، این قلمروها و شخصیت‌ها میراثی را حک می‌کنند که تا مدت‌ها پس از آنان به جا می‌ماند.»محصول جدید کمپانی آمازون برای اولین بار قرار است داستان اتفاقات و حوادث رخ داده در عصر دوم سرزمین میانه را برای مخاطبان تعریف کند. این سریال درام حماسی از لحاظ زمانی به چیزی در حدود ۱۰۰۰ سال پیش از ماجرا‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت مربوط است.این مجموعه برگرفته از مجموعه داستان‌های فانتزی جی. آر. آر. تالکین  است. در واقع داستان از دوران دوم سرزمین میانه اقتباس شده است.تام شیپی، پژوهشگر و استاد ادبیات انگلیس قدیم که یکی از برجسته ترین محققان دانشگاهی جهان در زمینه آثار J. R. R. Tolkien است، درخصوص داستان این سریال می گوید: «از موضوعات جزئی سریال می‌توان به تسلیم شدن سائورون در مقابل نومنوریایی‌های قدرتمند، گذراندن دوران اسارت در جزیره‌ی نومنور، به تباهی کشاندن جامعه‌ی آنان از درون، متقاعد کردن پادشاه به لشکرکشی به سرزمین ممنوعه‌ی الف‌ها که موجب مداخله‌ی "خود خداوند" و واژگونی کشتی‌های نومنوریایی‌ها شد، غرق شدن جزیره‌ی نومنور و نابودی "سرزمین‌های نامیرا" اشاره کرد»شیپی تاکید می کند:« سریال ممکن است به رویدادهایی هم اشاره کند که در دوره نخست به وقوع می‌پیوندند، اما داستان باید در دوره دوم قرار بگیرد این بدان معناست که مخاطبین شخصیت‌های فرودو، گندالف و آراگورن را هم نخواهند دید چرا که آنها در دوره سوم پا به عرصه‌ی هستی می‌گذارند» پایان فصل اول فیلمبرداری و زمان پخشمانند سه گانه «ارباب حلقه ها» و هابیت، سریال «ارباب حلقه ها» نیز در نیوزیلند فیلمبرداری شده است. یکی از عوامل اصلی این سریال می‌گوید: در جست و جوی مکانی جادویی بودیم که زیبایی‌های عصر دوم کتاب تالکین را به تصویر بکشد. این محل باید دارای کوهستان، جنگل‌ها و ساحل‌های متنوعی می‌بود و از طرفی هم امکانات و استودیو‌های مناسب برای فیلمبرداری داشته باشد. با این اوصاف ممکن است فضایی را مثل فضا‌های فیلم سینمایی «ارباب حلقه ها» ساخته پیتر جکسون شاهد باشیم.تصویربرداری این سریال که از اواخر تابستان 2020 آغاز شده بود، بعد از حدود 4 ماه در کشور نیوزیلند به پایان می رسد. استوارت نش، وزیر توسعه اقتصادی و توریسم کشور نیوزیلند اعلام کرده است که سرویس آمازون واجد شرایط کاهش مالیات فیلمبرداری در این کشور به مبلغ ۱۱۶ میلیون دلار خواهد بود. وزیر توسعه اقتصادی و توریسم نیوزیلند که در ساخت این سریال با سرویس آمازون همکاری کاملی دارد، در مورد این موضوع گفته : «این پروژه عظیم باعث ایجاد موج جدیدی از برندسازی و ترویج توریسم به کشور در مقیاسی بین المللی است.»انتظار می‌رود سریال «ارباب حلقه‌ها» در سال ۲۰۲۱ از آمازون پرایم پخش شود. تیم ساخت و بازیگرانآمازون برای ساخت این سریال از افراد حرفه‌ای زیادی استفاده کرده که هر کدام آن‌ها پروژه‌های مختلفی را دنبال کرده‌اند. سازندگان این سریال «جی دی وین» و «پاتریک مک‌کی» هستند که نقش نویسنده‌های سریال را هم ایفا می‌کنند.بیشتر افرادی که در ساخت این سریال نقش داشته‌اند، روی پروژه‌های بزرگ شبکه HBO کار می‌کرده‌اند. مثلا تهیه‌کننده‌های اجرایی این سریال که «بروس ریچموند»، «جین کلی» و «جیسون کیهیل» هستند روی سریال‌هایی مانند «بازی تاج و تخت»، «امپراتوری بوردواک» و «سوپرانوز» کار کرده‌اند. تهیه‌کننده مشاور سریال هم «بریان کاگمن» است که او هم در پروژه بازی تاج و تخت حضور داشت. «جنیفر هاتچیسون» هم نقش تهیه‌کننده این سریال را ایفا می‌کند که نقش تهیه‌کننده اجرایی در سریال‌های «برکینگ بد» و «چیزهای عجیب» را داشته است.کارگردانی این سریال برعهده شارلوت برندستروم (Charlotte Brändström)، یا بایونا  (JA Bayona) و وین چه ییپ (Wayne Che Yip) قرار دارد.فصل اول مجموعهٔ تلویزیونی ارباب حلقه ها شامل ۲۰ قسمت خواهد بود و کارگردانی دو اپیزود اول آن را خوان آنتونیو بایونا، کارگردان فیلم‌های یتیم‌خانه، هیولایی فرا می‌خواند و دنیای ژوراسیک۲، انجام خواهد داد. شارلوت برندستروم، کارگردان فرانسوی سریال «ویچر» نیز دو قسمت از ارباب حلقه‌ها را کارگردانی خواهد کرد. همچنین وین ییپ که سابقه کارگردانی چند قسمت از سریال محبوب دکتر هو را در کارنامه دارد، قرار است چهار قسمت از فصل اول سریال ارباب حلقه‌ها را کارگردانی کند. وین ییپ بریتانیایی، علاوه بر ۲ سریال دکتر هو و چرخ زمان، قسمت‌هایی از سریال‌هایی چون دووم پاترول (Doom Patrol) و شکارچیان (Hunters‎) را نیز کارگردانی کرده است.گروه بازیگران بزرگی شامل رابرت آرمایو، اوین آرتور، نازنین بنیادی، تام بادج، مرفید کلارک، اسماعیل کروز کردووا، اما هوروات، مارکلا کاوانا، جوزف ماول، تایرو ماهافیدن، سوفینا نامویت، مگان ریچاردز، دیلان اسمیت، چارلی ویکرز و دنیل ویمن در این مجموعه ایفای نقش کرده‌اند.انتهای پیام/ ]]> Sat, 24 Jul 2021 21:16:44 GMT https://www.oshida.ir/vdcf01de.w6dmtagiiw.html بازپخش «پایتخت ۵» در قسمت های ۳ ساعته https://www.oshida.ir/vdcexo8f.jh8xxi9bbj.html به گزارش  اوشیدا به نقل از دانا شبکه یک سیما با تغییر برنامه های عادی خود به مناسبت  تعطیلات ۶ روزه  اخیر، چهارشنبه تا یکشنبه از ۱۰ صبح تا ۱۳ ظهر در باکس ویژه ۳ ساعته، هر روز ۴ قسمت  پایتخت را بصورت بهم پیوسته  پخش می کند. این قسمت‌ها ساعت ۱۲ همان شب نیز باز پخش می شود.  به این ترتیب پخش کل مجموعه پایتخت در ۵ روز و هر روز صبح حدود ۱۸۰ دقیقه طول خواهد کشید و صبح تعطیلات عید قربان و تعطیلات کرونا را برای مردم خانه‌نشین که امکان مسافرت هم ندارند، شیرین و مفرح خواهد کرد.شبکه یک سیما در این ایام  همزمان با این باکس ویژه پایتخت، باکس اصلی دودکش ۲  را  هم‌ هر شب ساعت ۲۲:۱۵  در جدول پخش دارد.انتهای پیام/ ]]> Wed, 21 Jul 2021 20:59:48 GMT https://www.oshida.ir/vdcexo8f.jh8xxi9bbj.html ماجرای خواب‌زدگی برخی مدیران تلویزیون/ وقتی شیطنت‌های شاخ مجازی ادامه دارد https://www.oshida.ir/vdch6qnq.23nxxdftt2.html به گزارش اوشیدا به نقل از دانا؛ علی صبوری بازیگر و کمدین که این روزها در سریال «بوتیمار» از شبکه سوم سیما در حال نقش آفرینی است، برای نخستین بار به عنوان استندآپ کمدین در مسابقات استندآپ «خندوانه» رامبد جوان حضور پیدا کرد و برای مردم شناخته شد. البته پیش از حضور در خندوانه، صبوری از بلاگرهای اینستاگرامی بود و با انتشار کلیپ های گاها غیر هنجار، برای خود شهرتی به دست آورده بود که همین باعث حاشیه های فراوانی برای وی شد تا جاییکه برای نقش آفرینی نخست خود در سریال «آخر خط» شبکه سه به کارگردانی علی مسعودی، به مدیران این شبکه تعهدنامه رسمی داده بود که در فضای اینستاگرام تا ده سال کنترل شده عمل کند.تجربه ثابت کرده وقتی اصطلاحا «آب ها از آسیاب می افتد» و هیجانات فضای مجازی و رسانه ها برای یک موضوعی جنجالی فروکش می کند، داستان همان آش و کاسه دوباره تکرار می شود؛ برای ورود علی صبوری به تلویزیون برای نخستین بار، بسیاری از رسانه ها شروع به آه و فغان کردند که چرا به یک بلاگر اینستاگرامی که هنجارها را رعایت نمی کند، به این راحتی در تلویزیون نقش داده اید و باعث شهرت بیش از اندازه او شده اید که مدیران همان شبکه بلافاصله برای اقناع رسانه ها خبر تعهدنامه رسمی بازیگر را منتشر کردند تا اعلام کنند که حواسشان به همه ابعاد ماجرا هست.ولی حالا با گذشت زمان که صبوری سریال دومش به روی آنتن است، گویا دوباره آرام آرام در استوری های خود شروع به همان رفتار غیر عرف و ناهنجار کرده و در غفلت نظارت مدیران سیما، شیطنت بازیش گل کرده است؛ رفتاری که امیر مهدی ژوله نویسنده و بازیگر سریال های طنز بارها تکرار کرده بود و آخرین بار آن برمی گردد به بازی او در سریال «چوب خط» شبکه سه که پس از چند مدت ممنوع تصویری او از تلویزیون با انتشار عذرخواهی رسمی ژوله در صفحه ایستاگرامش، بازی خود را شروع و پس از چند هفته که همه چز به باد فراموشی سپری شد، همان عذرخواهی را نیز از صفحه اش پاک می کند.همه این شرح حال به ماجرای همیشگی عدم نظارت مدیران رسانه ملی به عملکرد بازیگران سریال ها و اینکه در پروژه های خود از چه کسانی استفاده کنند، برمی گردد؛ نظارتی که با بی توجهی باعث شده که در داستانی یک طرفه همان بازیگر، هم پول کلانی از تلویزین بگیرد و هم همان رسانه را مورد تمسخر خود قرار دهد.انتهای پیام/ ]]> Sat, 29 May 2021 06:33:09 GMT https://www.oshida.ir/vdch6qnq.23nxxdftt2.html هیچ تصمیمی برای اکران آنلاین نگرفته‌ایم/ نزدیک به نیم میلیارد فروش داشته‌ایم https://www.oshida.ir/vdcfvvde.w6dmjagiiw.html به گزارش اوشیدا ؛ امیر بنان، تهیه کننده فیلم سینمایی «خورشید» در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره وضعیت اکران این فیلم در سینماها گفت: سینمایی «خورشید» به عنوان یکی از گزینه های فیلم های اکران نوروزی، در سینماهای کشور اکران خود را از نوروز شروع کرد و تقریبا ده دوازده روزی هم روی پرده بودیم که با قرمز شدن مجدد کشور و تعطیلی سینماها، عملا این فیلم نیز مانند سایر فیلم های نوروزی، اکران آن متوقف شد تا هفته گذشته که با تغییر گروه بندی سینماها، مجددا اکران خود را شروع کردیم.تهیه کننده «خورشید» در ادامه با تغییر نکردن فیلم های اکران نوروزی بر پرده سینماها گفت: عملا می شود گفت که فیلم های اکران نوروزی، روزهای اندکی به نمایش درآمدند و از روز پنجم عید نوروز که استقبال مردمی هم بیشتر شد، درست چند روز بعد با نارنجی شدن و سپس قرمز شدن شهرها، ما با تعطیلی چندباره سینماها مواجه شدیم و همین باعث شد تا برای اکران عید فطر، همان فیلم های نوروزی به اکران خود ادامه دهند.امیر بنان، با اعلام اینکه هنوز هیچ تصمیمی مبنی بر اکران آنلاین فیلم «خورشید» گرفته نشده، افزود: تاکنون نزیدک به 500 میلیون تومان سینمایی «خورشید» با همین استقبال اندک در اکران سینماها فروخته است و طبعا با تبلیغات بیشتر و رفتن به سمت شرایط پایدار کرونایی، فروش فیلم بیشتر از این خواهد بود.فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی توانست در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کند و با حضور در بخش رقابتی جشنواره ونیز، برنده جایزه فانوس جادویی این جشنواره شود.انتهای پیام/ ]]> Sat, 15 May 2021 21:28:57 GMT https://www.oshida.ir/vdcfvvde.w6dmjagiiw.html پخش تلویزیونی و اکران آنلاین؛ راه نجات سینمای یخ زده https://www.oshida.ir/vdcivpay.t1apv2bcct.html به گزارش اوشیدا به نقل از دانا؛ فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری که در ایام تعطیلات نوروزی ۲ بار از تلویزیون پخش شد، به تازگی به شکل غیرقانونی در فضای مجازی منتشر شده است.با اینکه در زمان پخش این فیلم از تلویزیون، پخش اینترنتی و ماهواره‌ای شبکه‌های پخش‌کننده قطع شد، در نهایت پس از حدود ۲ هفته از نخستین پخش تلویزیونی، «یدو» نیز قاچاق شد. پیشتر فیلم سینمایی «تک تیرانداز» نیز با گذشت ۳ روز از نمایش تلویزیونی، به صورت غیرقانونی در اینترنت منتشر شده بود.«یدو» که در سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر، رونمایی و برنده ۲ جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شد، همراه با «تک‌تیرانداز» و «مهران» از جمله ۳ اثر دفاع مقدسی بودند که بدون اکران روی پرده سینماها، در ایام نوروز از قاب تلویزیون به نمایش درآمدند.محمدرضا مصباح، تهیه کننده «یدو» در گفت و گویی اعلام کرده بود که برای پخش دو نوبت فیلم «یدو» از تلویزیون، حداقل 2 میلیارد تومان دریافت کرده است. به گفته مصباح با این رقم تقریبا بیش از 50 درصد از هزینه تولید فیلم تامین شده است. بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه گذاران اصلی این فیلم نقش داشتند.شاید بتوان گفت که در شرایط خاص کرونایی که هر چند وقت یک بار سینماها به تعطیلی کشیده می شود و عدم استقبال مخاطبان از فیلم های روی پرده حتی در زمان بازگشایی، پخش تلویزیونی در صورت پرداخت حداقل 50 درصد هزینه فیلم و یا اکران آنلاین بهترین گزینه های روی میز سینماگران باشند.این ادعا را می شود از ارقامی که برای اکران نوروزی به دست آمده به خوبی درک کرد؛ آمار فروش فیلم‌های در حال اکران سینماهای کشور در ایام نوروز، در سمفا نشان می‌دهد که فروش و توجه مخاطبین سینما به شدت ضعیف بوده و سینماها نتوانستند آن طور که انتظار می‌رفت مردم را به سینما بازگردانند.  بر اساس آمار سمفا فروش 5 فیلم نوروزی «هفته ای یک بار آدم باش، خورشید، تک خال، خون شد و لاله» برای دو هفته فروردین کمی بیشتر از 500 میلیون تومان شد.البته این در شرایطی است که سینماها در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل بوده و به تازگی که سینماها از گروه مشاغل 3 به 2 تغییر گروه پیدا کرده است، سینماهای بیشتری باز شدند؛ ولی طول عمر این تصمیم بسیار کوتاه بود و با قرمز شدن وضعیت کرونایی در اکثر شهرهای کشور و تعطیلی ده روزه تمامی گروه های شغلی به جز گروه یک، عملا مجددا همه سینماها به تعطیلی کشیده شده است.به دلیل عدم استقبال مخاطبان از اکران نوروزی و تعطیلی دوباره سینماها، بر اساس تصمیم شورای اکران، در صورت بازگشایی سینماها در شرایط بهتر شدن اوضاع کرونا، همان فیلم های ویژه اکران نوروز برای عیاد فطر نیز به روی پرده باقی خواهند ماند.انتهای پیام/ ]]> Mon, 12 Apr 2021 11:59:39 GMT https://www.oshida.ir/vdcivpay.t1apv2bcct.html گاف رسانه نزدیک به دولت برای تخریب «گاندو»/ وقتی دولتی‌ها فرق سال ۹۸ و ۹۹ را نمی‌دانند! https://www.oshida.ir/vdcfemde.w6dmvagiiw.html به گزارش اوشیدا به نقل از خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برنامه «سریالیست» شبکه اول سیما با اجرای پدرام کریمی در روزهای نوروزی پخش خود را شروع کرد و با نظرسنجی مردمی قرار بود محبوب ترین سریال تلویزیون در سال 99 را معرفی کند.در نظرسنجی این برنامه درنهایت سریال «نون خ3» محبوب ترین سریال سال 99 را برای خود کسب کرد؛ در این رقابت مردمی و پس از جمع بندی آرای فینال«نون. خ ۲»، «پایتخت ۶»، «خانه امن»، «بچه مهندس ۳»، «زیر خاکی» و «از سرنوشت» به ترتیب عنوان اول تا ششم سریال‌های برتر و محبوب مردم را کسب کردند.در این میان، یکی از خبرگزاری های نزدیک به دولت، در گافی رسانه ای با اشاره به این برنامه، عنوان می کند که «سریال گاندو ۱ حتی درنظرسنجی که خودصداوسیما انجام داده جایگاهی در میان برترها ندارد و حتی رتبه ششم را در پربیننده های تلویزیون کسب نکرده است.»این در حالی است که سریال «گاندو1» به کارگردانی جواد افشار خردادماه سال 98 پخش خود را شروع و در تیرماه همان سال به اتمام رسید و برنامه «سریالیست» در نظرسنجی خود، سریال های سال 99 را بررسی کرده است.در نظرسنجی های صدا و سیما، همان موقع سریال «گاندو1» با 44 درصد بیننده، از پربیننده ترین سریال های صدا و سیما بین مخاطبان برگزیده شده بود.از زمانی که پخش سریال «گاندو2» شروع شد، حملات و هجمه های زیادی علیه این سریال آغاز شد و در این میان، ظریف وزیر امور خارجه تا رسانه های حامی دولت تمام قد به میدان آمدند تا این سریال را تخریب کنند.از دروغ خواندن این سریال توسط وزیر امور خارجه تا توهین سایت حامی دولت به داریوش فرهنگ و این گاف رسانه ای اخیر نیز در قالب همین بازی تخریب تعریف می شود.انتهای پیام/ ]]> Sat, 10 Apr 2021 08:43:19 GMT https://www.oshida.ir/vdcfemde.w6dmvagiiw.html داغ شدن تنور انتخابات با شبکه اجتماعی کلاب هاوس/ فرهنگ سازی و تولید محتوا راهکار مقابله با آسیب های فضای مجازی https://www.oshida.ir/vdcizpay.t1apw2bcct.html به گزارش اوشیدا سینا تفنگ چی،‎ ‎مدرس علوم ارتباطات دانشگاه پیام نور ‏در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: کلاب هاوس (ClubHouse) شبکه اجتماعی نوظهوری است که در اپریل سال ‏‏2020 توسط پائول داویسون (Paul Davison) و روهان سث (Rohan Seth) تأسیس شد و برخلاف اینستاگرام که بر روی تصویر و ویدئو بسترسازی کرد، کلاب هاوس با تمرکز بر روی صدا و ایجاد اصطلاحاً یک پادکست زنده، موفق شد تا خیل عظیمی از مخاطب را دربر بگیرد. کلاب هاوس اپلیکیشنی برای صدا وی افزود: کلاب هاوس از محتوای متنی، ویدئویی و تصویری پرهیز کرد و به نوعی عنوانی که بر روی کتاب منتشر شده از گزارش «شان مک براید» (Seán MacBride) در اجلاس بیستم یونسکو منتشر شده بود، یعنی «یک جهان چندین صدا» را به نمایش گذاشت. این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: در مقایسه با سایر شبکه های اجتماعی نیز باید توجه داشته باشیم که کلاب هاوس موفق شد تا در بازه زمانی بسیار کم از عمر خود، خیل عظیمی از مخاطب را با خود همراه کرده و از همین رو بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. وی ادامه داد: دریافت کد دعوت (clubhouse invite code) برای ثبت نام و نیز محدودیت سیستم عاملی برای نصب این برنامه نیز مانع از محبوبیت این شبکه اجتماعی نشد و میل و نیاز مخاطب به گفتگو در یک جامعه چندین صدایی و غیرمتن محور بودن آن سبب شد تا انبوه جمعیت با راه های مختلف در مسیر عضویت در این شبکه اجتماعی قرار بگیرند. به گفته تفنگ چی، یکی از دلایل محبوبیت و استقبال از این شبکه را باید پاندمی کرونا دانست؛ با توجه به اینکه مردم در این بازه زمانی ارتباطات فیزیکی، صوتی و تصویری حضور همگانی مسئولین و مردم از تمام مناطق، شهرها و کشورها و نیز طیف گسترده ای که از مشاغل و با عقاید گوناگون در این شبکه امکان گفتگو داشتند نیز سبب شد تا به کلاب هاوس توجه بیشتری شود. شان کمتر شده بود از این اپلیکیشن استقبال بیشتری صورت پذیرفت،همچنین فیلترشدن یا محدودشدن فضای دسترسی به سایر شبکه های اجتماعی برای حضور گروهی از دیگر عوامل موثری بود که سبب شد این شبکه اجتماعی مورد استقبال قرار بگیرد. وی ادامه داد: حضور همگانی مسئولین و مردم از تمام مناطق، شهرها و کشورها و نیز طیف گسترده ای که از مشاغل و با عقاید گوناگون در این شبکه امکان گفتگو داشتند نیز سبب شد تا به کلاب هاوس توجه بیشتری شود. کلاب هاوس و انتخابات 1400‏ متخصص فناوری های نوین رسانه ای در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر این مطلب که کلاب هاوس همچون ردیت (Reddit) در انتخابات 2008 و 2012 آمریکا؛ توئیتر و فیسبوک در جریان انتخابات سال 1388؛ تلگرام در جریان انتخابات 1394 مجلس شورای اسلامی و 1396 ریاست جمهوری را دارد، گفت: شبکه های اجتماعی اشاره شده تأثیر ویژه ای بر روی جریان سازی در انتخابات های یاد شده داشت و در این دوره نیز با ‏توجه به محدودیت هایی که برای سایر شبکه های اجتماعی به وجود آمد و همچنین فیلترینگ گسترده ای ‏که دوباره شاهد آن هستیم، کلاب هاوس می تواند تنور انتخابات را داغ تر کند.‏ وی با اعتقاد به سالم بودن فضای شبکه اجتماعی کلاب هاوس تصریح کرد: هم اکنون درگیر موج چهارم پاندمی کرونا هستیم و با توجه به محدودیت ها برای سفرهای انتخاباتی و گفتگوهای رسانه ای، این شبکه اجتماعی می تواند خیل عظیمی از دیدگاه ها را درگیر کرده و با کاندیدا و مسئولان مورد نظر بدون واسطه و بدون تفکر تک بعدی امکان گفتگو ایجاد کرده است و بدین ترتیب همه مردم امکان گفتگو داشته و می توانند فرد مورد نظر را به چالش کشیده و همچنین پاسخ سوالات خود را دریافت کنند. این مدرس علوم ارتباطات اضافه کرد: همانطور که پیشتر هم اشاره کردم، این شبکه اجتماعی، با چندصدایی حاکم برخود می تواند عقاید، جنسیت ها، فرهنگ ها و افراد مختلف را درگیر کرده و در نتیجه در بازه زمانی انتخابات بسیار می تواند مفید واقع شود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر معایب فرهنگسازی ما می تواند تاثیر گذار باشد، فیلتر کردن راهکار عملی نیست زیرا مدتی بعد مخاطب از ‏مجرای دیگر وارد شده و در راستای رفع دغدغه های خود حرکت می کند که ممکن است با توجه به محدودیت های در نظر گرفته شده، مسیر مناسبی را نیز انتخاب نکند. این شبکه اجتماعی نیز مطرح کرد: در عالم هیچ چیزی وجود ندارد که یکپارچه مفید باشد و هیچ ضرری را با خود به همراه نداشته باشد و طبعاً این شبکه اجتماعی نیز دارای معایبی هست، لکن آنچه که سبب می شود این معایب بیشتر نمود پیدا کند، بحث مربوط به نوع استفاده و نوع مدیریت فرد هست؛ همانطور که در آیه 3 سوره انسان آمده است «انَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ امَّا شاکِراً وَ امَّا کَفُوراً»؛ ما تکلیفی برای جبر مخاطب نداریم و او خود باید تعیین کند که چگونه از فضایی که در اختیارش قرار گرفته، بهین استفاده را انجام دهد. تفنگ چی افزود: ما صرفاً باید فرهنگ سازی کنیم و مخاطب را به سمت بهره مندی مفید از این شبکه اجتماعی هدایت کنیم. متخصص فناوری های نوین رسانه ای ادامه داد: عده ای به دنبال ایراد گرفتن از هر بستری هستند، برخی از کلاب ها دارای محتواهای ‏نامناسب هستند و در آن عده ای گفت وگو می کنند؛ اما هریک از ما می توانیم کلاب های تاثیر گذار ایجاد ‏کرده و آدم های دارای دغدغه با محتواهای سالم تر، اصیل تر و مورد نیازتر را جذب کنیم. اگر چه آن ‏محتواهایی که به عنوان ناپسند برچسب می خورند هم شاید از نظر برخی ناپسند باشد اما دغدغه و اقتضای سن جوان امروز است که در این فضا ‏حرف می زنند و ما نباید با مانع تراشی ها ذهن آنها را کوتاه تر کنیم و توجه آنها را نیز بیشتر برای ادامه این رفتار و دغدغه ها جلب کنیم. بجای فیلترینگ فرهنگسازی کنیم وی تاکید کرد: فرهنگسازی ما می تواند تاثیر گذار باشد، فیلتر کردن راهکار عملی نیست زیرا مدتی بعد مخاطب از ‏مجرای دیگر وارد شده و در راستای رفع دغدغه های خود حرکت می کند که ممکن است با توجه به محدودیت های در نظر گرفته شده، مسیر مناسبی را نیز انتخاب نکند و آنجاست که ما با محدوسازی خود مخاطب را در مسیری ناسالم هدایت کردیم؛ پس با تأکید فراوان باز هم عرض می کنم که بهترین و مناسبت ترین راه حل برای خطرات احتمالی، فرهنگ سازی است. این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: از نظر بنده شبکه اجتماعی کلاب هاوس فضای گفت وگو را تقویت و ‏صعه صدر در گفت وگو را بیشتر کرده است. مدرس علوم ارتباطات دانشگاه با بسیج سالم محتوا، محتوای تمیز، کارآمد، مفید و موثر و با فرهنگ سازی درست خودمان کلاب ‏های اثرگذار ایجاد کنیم و با یک تولید محتوای سالم مانع از آن شویم که دیگران منفعت شخصی از یک ‏شبکه ببرند . پیام نور گفت: در این شبکه اجتماعی هم افزایی دانشی صورت گرفته که منجر شده به جای تقابل دیدگاه ها به ‏تفاهم دیدگاه ها برسیم و در واقع گستردگی افکار عمومی را شاهد باشیم و به وضوح می بینیم که در یک ‏جامعه و شبکه اجتماعی افکار عمومی مختلف، دیدگاه های متناظر و گسترده ای از آدم هایی که شاید پیش ‏از این به راحتی قادر به ارتباط گرفتن با دیگران نبودند از کشورها و استان های مختلف با یکدیگر گفت وگو ‏و به نشر عقاید خود می پردازند، و این امر باعث ایجاد یک بستر دانشگاهی شده که می توان از طریق آن از ‏عقاید گوناگون بهره مند شد.‏ محتوای سالم در فضای مجازی تولید شود تفنگ چی بیان کرد: بحثی وجود دارد به نام «پذیرش فناوری» یا «Technology Acceptance»، این مهم بیان می کند که پذیرش فناوری می تواند موجب تدوین سیاست های مطلوب تر و اتخاذ تصیمات مناسب تر شود و در غیر اینصورت و با پذیرش ناقص فناوری که در پی جبر استفاده همگانی از آن به وجود می آید، شاهد تصمیم سازی های زیان رسان خواهیم بود؛ هم اکنون نیز متاسفانه ‏رسانه هایی که دیدگاه های محدود کننده ای دارند یا مسئولین و افرادی که فکر می کنند از هر چیز یک ‏تهدید باید استخراج شود، نسبت به این شبکه اجتماعی واکنش نشان می دهند در حالی که اگر پذیرش فن ‏آوری داشته باشیم به راحتی می توانیم در زمینه های متفاوت با دست بازتر فعالیت کنیم. این مدرس علوم ارتباطات در پایان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی فضای مجازی در سال 1396 مبنی بر راه اندازی دستگاه تولید محتوا، خاطر نشان ‏کرد: این مهم بدین منظور است که به جای گرفتن ایرادات یا اینکه تقصیرسازی با کلیدواژه های معاند و ضدانقلاب کنیم، ‏بیاییم با بسیج سالم محتوا، محتوای تمیز، کارآمد، مفید و موثر و با فرهنگ سازی درست خودمان کلاب ‏های اثرگذار ایجاد کنیم و با یک تولید محتوای سالم مانع از آن شویم که دیگران منفعت شخصی از یک ‏شبکه ببرند که در این راستا باید اثر بخشی خود را بیشتر کنیم و نگذاریم آن چه مورد وثوق مردم است از ‏دستشان برود.‏ انتهای پیام/‏ ]]> Wed, 07 Apr 2021 06:23:16 GMT https://www.oshida.ir/vdcizpay.t1apw2bcct.html روزهای پایانی تئاتر/ هنوز چراغ نمایش روشن است https://www.oshida.ir/vdch-inq.23nxvdftt2.html به گزارش  اوشیدا به نقل از راه دانا؛ در آخرین روزهای پایانی سال به سر می بریم؛ سالی که با وجود کرونا، ضربه زیادی به رویدادهای فرهنگی هنری زده شد؛ به خصوص نمایش و تئاتر که به دلیل تمرینات نفس به نفس بازیگران و نزدیکی فاصله فیزیکی آن ها هنگام اجرا با تماشاگران، امکان ابتلا به این ویروس را زیادتر می کرد و به همین دلیل نمایش ها و نمایشخانه های بسیاری در طول سال به تعطیلی کشیده شد.با این وجود جشنواره تئاتر فجر با رعایت همه پروتکل های بهداشتی و با ایجاد محدودیت های فراوان در هنگام تماشا، چراغ نیمه تاریک این هنر زنده را روشن نگه داشت و پس از آن هنوز هستند گروه های نمایشی که با عشق تئاتر و روشن ماندن همان چراغ امید، کماکان در این روزهای پایانی سال، در تماشاخانه های مختلف شهر تهران به اجراهای خود ادامه داده اند.در ادامه این گزارش، مروری داریم به همه اجراهایی که کم کم به روزهای پایانی خود نزدیک می شوند.مجموعه تئاتر شهرگرگاس هاحمیدرضا نعیمی، از پیشکسوتان هنر تئاتر این بار در طنزی سیاسی، نمایش «گرگاس ها» یا «روز بخیر آقای وزیر» را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر از 9 بهمن ماه به روی صحنه برده است و تا 25 اسفندماه این نمایش کماکان به روی صحنه است. بهنام شرفی، بهنام نازی، رامین ناصر نصیر، کتانه افشاری نژاد، امیر کربلایی زاده، کامبیز امینی، رضا جهانی، دنیا فتحی و صالح لواسانی این بار نعیمی را در این نمایش به عنوان بازیگر همراهی می کنند.در خلاصه این نمایش آمده است: وزیر داراییِ جدید، تصمیم می‌گیرد با تمامِ کسانی که فرارِ مالیاتی کرده یا دست به تخلفِ مالی زده‌اند برخوردِ قانونی کند. عمل به این تصمیم وقتی دشوار می‌شود که باید بسیاری از مقاماتِ ریز و درشت را تحتِ تعقیب قرار دهد.ایوب خانامیر دژاکام که در این سال ها در حال نوآوری و خلاقیت در اجراست، نمایش «ایوب خان» را در سالن چهارسو تئاتر شهر در حال اجرا دارد و 15 اسفند ماه این نمایش به پایان می رسد. این نمایش پیش از چهارسو، در پارک چیتگر و در فضایی باز و با استقبال تماشاگران اجرا شده بود.« ایوب خان گمشده است و پسر کوچکش امیر به دنبال پدرش می گردد. » این خلاصه داستانی است که برای این نمایش رسانه ای شده است.برونسینمایش «برونسی» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه کرم تا 20 اسفند در سالن سایه تئاتر شهر اجرا دارد. این نمایش که به زندگی شهید برونسی، از فرماندهان جنگ می پردازد، تا کنون با اسقبال خوبی از طرف تماشاگران روبرو شده است. مسعود شامی خاتونی نقش شهید را بازی می کند و در یکی از اجراهای اخیر این نمایش، پسر شهید برونسی میهمان ویژه این نمایش شده بود.یاماهاکهبد تاراج، به عنوان نویسنده و کارگردان این نمایش را در سالن قشقایی تئاتر شهر تا 15 اسفندماه به روی صحنه دارد. مرجان قمری، لبخند بدیعی و مازیار سیدی بازیگران این نمایش هستند. ورود ممنوعدر سالن های مختلف شهر، نمایش هایی در حال اجراست که گروه به دلیل محتوای نمایش، رده بندی سنی اعلام کرده اند و جای خوشحالی است که این اطلاع رسانی ها انجام می شود تا والدین مواظب حضور فرزندان خود در رفتن به نمایش باشند.نوکر شیطانفاطمه زمانی، نمایش «نوکر شیطان» را به نویسندگی رسول بانگین در مجموعه خانه هنر آبان تا 23 اسفندماه به روی صحنه دارد و دیدن این نمایش برای افراد زیر 18 سال ممنوع شده است.این نمایش فضایی از یک قهوخانه را در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ را نشان می دهد که افراد حاضر در آن از دیدگاه خود نسبت به زن ها سخن می گویند و افکار آن ها نسبت به اجتماع آن دوره و در طول نمایش متوجه خصومت هایی بین افرادی می شویم که سال هاست در یک محل با هم زندگی می کنند و درگیری زیادی هم داشتند و در روند داستان متوجه می شویم که تمام کارکترهای نمایش مرگ را به سخره می گیرند در حالی که بسیار به آنها نزدیک است و حضور فردی در بین آن ها که منجربه اتفاقی می شود که... بلوغمیثم کرمی «بلوغ» را به نویسندگی مرضیه شاه دادی، در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان کارگردانی می کند. پروانه عیسوند و عرفان مهدیزاده، کرمی را به عنوان بازیگر تا 24 اسفند ماه همراهی می کنند.لوزا دختر خانواده مدتی است جدا شده و نزد پدر آمده است. ساما پسر خانواده سرباز است. پدر خانواده معلم است. به واسطه‌ی حساسیتی که بر روی فرزندان خود نسبت به آسیبهای ناشی از جامعه دارد، درگیر چالش هایی در خانواده‌ی خود می شود و ... خلاصه داستانی است که برای «بلوغ» آمده است و این نمایش برای افراد زیر 18 سال ممنوع اعلام شده است.این نمایش در بخش نمایشنامه نویسی ۳۸ امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است.چشم های بسته از خوابمجتبی جدی این نمایش را از نوشته های محمد چرم شیر در تماشاخانه عمارت روبرو به روی صحنه برده است.مرضیه فیلی و علیرضا لطفی زاده بازیگران این نمایش اند که تا 15 اسفند ماه اجرا دارد قرار است داستان فروپاشی یک خانواده را به نمایش گذارد که تماشای آن برای افراد زیر 15 سال ممنوع شده است. قطع دست در اسپوکنروژین کریم لو نوشته ای از مارتین مک دونا را در مجموعه تئاتر دیوار چهارم تا 27 اسفند ماه به روی صحنه دارد.در خلاصه این نمایش آمده: «مردی که ۲۷ سال قبل دست چپش را از دست داده، برای پس گرفتن آن به اتاقی در هتل تارلینگتن می‌آید اما... » و دیدن این نمایش برای افراد زیر 15 سال ممنوع شده است. باغ آلبالو«باغ آلبالو» از نوشته های چخوف بارها و بارها توسط کارگردان های مختلف به روی صحنه رفته است و این بار امیرحسین رضایی این نمایش را در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان تا 18 اسفند ماه به روی صحنه دارد.تماشای این نمایش برای افراد زیر 14 سال ممنوع اعلام شده است. قصاص هنگام جنایتجواد رحیمی نویسندگی و کارگردانی این نمایش را برعهده دارد که تا 27 اسفند ماه در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان اجرا دارند و اعلام شده که تماشای این اثر برای افراد زیر 14 سال ممنوع است.در خلاصه آن آمده:« من فقط زنمو می خوام، سوخته ولی زنمو می خوام. می خوایید قصاص کنید، می خوایید اعدام کنید خب زود باشید. »«انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی» این نمایش را حمایت می کند و اعلام کرده که تمام عواید فروش این نمایش به قربانیان اسیدپاشی حاضر در این اثر تعلق می گیرد. هولودوموررها حاجی زینل، این نمایش را به نویسندگی علی صفری در عمارت نوفل لوشاتو تا 22 اسفند ماه کارگردانی می کند.دیدن این نمایش برای افراد زیر 14 سال ممنوع اعلام شده است.در خلاصه این نمایش آمده:« هولودومور روایت خانواده دهقان اوکراینی است که در زمانه قحطی ساختگی توسط استالین، برای بقا تلاش می کنند.»هولودومور یا قحطی بزرگ اوکراین، یک قحطی در جمهوری شوروی سوسیالیستی اوکراین واقع در کشور اوکراین کنونی بود که در سالهای ۱۹۳۲ و ۱۹۳۳ توسط دولت اتحاد جماهیر شوروی به دستور ژوزف استالین ایجاد شد و منجر به مرگ بین ۲٫۲ تا ۱۰ میلیون شهروند اوکراینی شد. گفته می‌شود که استالین این قحطی را برای از بین بردن جمعیت دهقان اوکراین ایجاد کرد تا بدین ترتیب جلوی جنبش میهن پرستی اوکراین را بگیرد و آن را سرکوب کند.بسیاری از تاریخ نگاران هولودومور را به عنوان یکی از بزرگترین نسل‌کشی‌های تاریخ و بزرگترین کشتار در طول زمان صلح به شمار آورده‌اند. شمارش معکوسمحمد کاظم تبار این نمایش را به نویسندگی رسول نقوی تا 15 اسفند ماه در سالن تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه دارد. سامان شکیبا، آساره هداوند و علی حیدری در این نمایش بازی می کنند.«سال آخر نذر آرزوست، رضا برای این روز برنامه های ویژه ای داره و آرزو، آرزو می کنه که جلوی رضا شرمنده نشه. »خلاصه ای است که برای این نمایش آمده است. اتول سورونشهروز دل افکار روایتی کمدی از ورود اولین اتومبیل در زمان قاجار را به روی صحنه آورده است.باقر سروش این متن نمایشی را نوشته و تا 27 اسفندماه در سالن سمندریان مجموعه ایرانشهر در حال اجراست.انتهای پیام/ ]]> Wed, 03 Mar 2021 09:55:29 GMT https://www.oshida.ir/vdch-inq.23nxvdftt2.html