پایگاه خبری اوشیدا - آخرين عناوين فرهنگ و هنر :: نسخه کامل http://oshida.ir/art Mon, 01 May 2017 20:37:00 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://oshida.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اوشیدا http://oshida.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اوشیدا آزاد است. Mon, 01 May 2017 20:37:00 GMT فرهنگ و هنر 60 انتخابات، امنیت ملی را تأمین می‌کند/حضور مردم سایه جنگ را از کشور رفع کرده، نه مسئولین/هرگز نمی‌گویم چه کسی را انتخاب کنید http://oshida.ir/vdci53aw.t1avp2bcct.html به گزارش پایگاه خبری اوشیدا: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه روز کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران و کارآفرینان، کارگری را مایه افتخار خواندند و با تأکید بر تأمین «امنیت شغلی و معیشتِ» جامعه کارگری افزودند: حضور کارگران و همه قشرهای ملت در صحنه همواره سایه جنگ و تعرض دشمنان را از سر ملت ایران کم کرده و در انتخابات پیش رو نیز هرکس، «کشور، نظام و امنیت» را دوست دارد در انتخابات شرکت کند زیرا این حضور تعیین کننده، شرّ دشمن را از سر کشور کم خواهد کرد.رهبر انقلاب اسلامی با تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، محبت و معرفت و اظهار ارادت به آن حضرت را مایه افتخار ملت دانستند.حضرت آیت الله خامنه‌ای، کارگر را «ستون فقرات اقتصاد و تولید» خواندند و افزودند: برای داشتن اقتصاد «پیشرفته و مستقل» و رونق اقتصادی باید به قشر کارگر اهمیت فراوان داد و اگر بخواهیم جامعه کارگری از امتیازات و حقوق شایسته برخوردار باشد، باید بر روی «تولید ملی» تکیه و تأکید کنیم.رهبر انقلاب اسلامی، دلگرم شدن کارگران در جامعه را موجب سامان‌یافتن وضع اقتصادی دانستند و گفتند: مشکل اقتصاد کشور بدون راه‌حل نیست و گره‌ای نیست که بازنشدنی باشد و یکی از الزامات مهم در این گره‌گشایی، ملاحظه و رعایت حقوق کارگران است.ایشان خاطرنشان کردند: جامعه کارگری باید احساس تکریم و احترام و سربلندی کند و قدر کار او دانسته شود و در این صورت، خستگی و بی‌حوصلگی و بی‌اعتنایی به کار وجود نخواهد داشت.حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر «ترویج فرهنگ کار و اهمیت کار» افزودند: نفس علاقه و اشتیاق به کار باید در جامعه ترویج پیدا کند و کار چنان ارزشمند شناخته شود که کارگر با افتخار بگوید کارگر هستم و در گفتن این موضوع، احساس حقارت نکند.ایشان، «تأمین امنیت شغلی» و «تأمین معیشت کارگران» را دو وظیفه مهم مسئولان خواندند و گفتند: دولت، کارفرما، کارگر و کارآفرین هر یک به سهم خود در سامان یافتن مشکلات جامعه کارگری در این زمینه مسئول هستند و باید وظایف خود را دنبال کنند.حضرت آیت الله خامنه‌ای، هدف از بیان این مطالب و تأکید بر اقتصاد مقاومتی و نامگذاری سالها را ایجاد یک گفتمان و خواست عمومی خواندند و افزودند: تبدیل شدن یک موضوع به خواست عمومی، موجب تحقق آن می‌شود و مسئولان نیز در آن جهت حرکت خواهند کرد.ایشان با اشاره به نقش‌آفرینی سیاسی و اجتماعی کارگران در کشورهای مختلف و تلاش دشمنان برای رو در رو قرار دادن جامعه کارگری با جمهوری اسلامی از همان روزهای اول انقلاب، گفتند: با وجود این تلاشها، کارگران همیشه جانب نظام را گرفتند و از آن حمایت کردند و در واقع جامعه متدین و فعال کارگری در طول این سالها به دشمنان کشور سیلی زده است.حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: جمهوری اسلامی و همه دست‌اندرکاران باید سپاسگزار و قدردان جامعه کارگری باشند زیرا جامعه کارگری همواره در کنار و همراه نظام بوده و پس از این نیز به فضل الهی همین‌گونه خواهد بود.رهبر انقلاب اسلامی با تأکید فراوان بر مسئله اشتغال، این مسئله را در درجه اول اهمیت خواندند و افزودند: اگر مسئله اشتغال به شکل مناسبی حل شود، آسیبهای اجتماعی از جمله مواد مخدر، مشکلات جوانان و آفتهای ناشی از بیکاری و بیکارگی هم کاهش محسوس خواهد یافت.حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: هر کس مسئول اجرایی کشور شود و همه کسانی که در دولت آینده مسئولیت بخشهای اقتصادی را بر عهده می گیرند، باید از همان روز اول، همت و تلاش خود را به حل مشکل اشتغال معطوف کنند، چرا که در این موضوع مهم، حتی یک روز تأخیر جایز نیست.ایشان، توجه به تولید ملی در همه‌ی ابعاد صنعتی، کشاورزی، خدمات و دیگر عرصه ها را لازمه حل مشکل اشتغال برشمردند و خاطرنشان کردند: مسئولان دولتِ بعدی باید در اولین فرصت با برنامه‌ریزی به این موضوع بپردازند.رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان با ابراز خرسندی از اینکه فضای انتخاباتی در کشور در حال گرم شدن است، افزودند: ملت عزیز بدانند حضور در انتخابات در موضوع امنیت ملی تعیین کننده است و اگر مردم پای صندوقهای رأی بیایند، کشور در امنیت باقی خواهد ماند.ایشان با استناد به اطلاعات موثق افزودند: ترس از حضور ملت در صحنه، علت اصلی خودداری دشمنان پررو، وقیح و گردن‌کلفت از هر عمل و اقدام سخت در مقابل ایران است چرا که دشمنان از حضور مردم در صحنه، به معنای واقعی کلمه می ترسند.حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اگر میان ملت و نظام فاصله بیفتد و مردم به صحنه نیایند، دشمنان هر کاری بخواهند انجام می دهند چرا که این کارها برای آنها خیلی هم سخت نیست همانطور که در جاهای دیگر دنیا این کارها را کرده اند.رهبر انقلاب با انتقاد از کسانی که حضور خود را موجب دور شدن سایه جنگ از کشور می‌دانند، افزودند: گاهی می‌شنویم بعضی می‌گویند یا در گذشته گفته‌اند که وقتی ما آمدیم مسئولیت پیدا کردیم، توانستیم سایه جنگ را از سر کشور رفع کنیم، اما این حرفها درست نیست و واقعیت آن است که در تمامی سالهای متمادی، حضور ملت در صحنه، موجب رفع سایه جنگ و تعرض از سر ایران شده است.ایشان، مهمترین مظهر این حضور ملی را شرکت در انتخابات خواندند و افزودند: هرگز نمی‌گویم به چه کسی رأی بدهید یا ندهید، اما اصرار دارم که در پای صندوق رأی حاضر باشید و به هر کسی تشخیص می دهید رأی دهید.رهبر انقلاب در جمع بندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: هرکس کشور، نظام و امنیت را دوست دارد در انتخابات شرکت کند، این حضور تعیین کننده شرّ دشمن را از سرِ کشور کم خواهد کرد.ایشان با تجلیل از پیوندهای عمیق و همراهی مردم با نظام در همه دشواریهای چهل سال گذشته، افزودند: پیشرفت، اقتدار، آبرو، عزت و نفوذ امروز جمهوری اسلامی در منطقه مرهون همراهی و همدلی ملت با نظام است.حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ضرورت فکر و تأمل و مشورت برای رأی دادن به نامزدها افزودند: هرکس براساس منطق و فکر، به نامزدی رأی دهد، حتی اگر در تشخیص اشتباه کرده باشد، نزد خداوند معذور است اما اگر سرسری و بی دقت انتخاب کند، پیش پروردگار و حتی وجدان خود عذری ندارد.رهبر انقلاب پس از بیان این نکات مهم برای مردم، به بیان چند توصیه به شش نامزد انتخابات پرداختند.توصیه اول ایشان به نامزدها این بود که نیت خود را خدایی کنید و برای خدمت تلاش کنید نه برای قدرت، چرا که هرکس برای خدمت به مردم بویژه طبقات ضعیف وارد میدان شود، هر حرف و حرکت او اجر و حسنه دارد.دومین توصیه رهبر انقلاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، اعلام صریح حمایت از قشرهای ضعیف بود.ایشان افزودند: به‌گونه‌ای شعارها و برنامه‌ها را مطرح کنید که همه بدانند با هدف اصلی حمایت از طبقات ضعیف وارد عرصه شده اید و حل این مشکل مهم برای شما در اولویت جدی قرار دارد.رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر خطاب به نامزدها گفتند: بین خود و خدا عهد کنید که اگر مردم به شما رأی دادند، اولویتها را رعایت کنید و به قشرهایی بیشتر توجه کنید که نیاز به مراقبت بیشتر دارند.ایشان، «کار انقلابی و جهادی» را تنها راه سامان یافتن مشکلات کشور دانستند و افزودند: مردم و نامزدها بدانند که برای حل مشکلات موجود باید مثل یک جهادگر، کمر بسته‌ی خدمت بود و با کار «پرحجم و با کیفیت، مجاهدانه و انقلابی»، بن بست ها را شکافت و کشور را به پیش برد.رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از کسانی که انقلابی بودن را مترادف بی نظمی توصیف می کنند خاطرنشان کردند: نظم از خطوط اصلی انقلابی‌گری است، انقلابی‌گری یعنی سرگرم تشریفات و حاشیه و کارهای زرق و برق‌دار نشدن و تلاش بی پایان و خستگی ناپذیر برای حل مشکلات مردم و گشودن گره های تولید و کار و اشتغال با راههای میان‌بر.رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنانشان به مسئولان همه دستگاههای ذی‌ربط در انتخابات اعم از وزارت کشور، شورای نگهبان، صدا و سیما و دیگر دستگاهها تأکید کردند: آرای مردم امانت است؛ در نهایت احتیاط و مراقبت این امانت سنگین را حفظ کنید و اجازه دست درازی به احدی را ندهید.ایشان رعایت دقیق، بدون استثنا، و بدون رودربایستی قانون را لازمه برگزاری انتخاباتی مطلوب و مورد رضایت پروردگار خواندند و این جمله اساسی سالهای اخیر خود را تکرار کردند: «رأی مردم حق الناس است و اگر کسی به حق الناس تعرض کند، از عهده آن بر نخواهد آمد».پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی ایجاد اشتغال از طریق توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط را تنها راه مؤثر اشتغال‌زایی در جامعه دانست و افزود: در چهار سال گذشته حدود ۲ میلیون شغل در کشور ایجاد شد اما با توجه به ورودی‌های جمعیت، این مقدار شغل پاسخ‌گوی نیازها نیست.آقای ربیعی کارگران و بیکاران را از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه خواند و با اشاره به کاهش قدرت خرید کارگران و بازنشستگان، گفت: تلاش کرده‌ایم سیاست تعیین دستمزد را به گونه‌ای نهادینه کنیم که تا حدودی زمینه برای جبران قدرت خرید کارگران و بازنشستگان فراهم شود. انتهای پیام/ ]]> فرهنگ و هنر Mon, 01 May 2017 03:02:25 GMT http://oshida.ir/vdci53aw.t1avp2bcct.html وزارت‌ارشاد در قبال تخلف تهیه‌کنندگان احضار شده همچنان سکوت می‌کند؟! http://oshida.ir/vdcf00dj.w6dcxagiiw.html به گزارش پایگاه خبری اوشیدا: تهیه کنندگان فیلم های «ابد و یک روز » (سعید ملکان) و «پنجاه کیلو آلبالو» (محمد و مصطفی شایسته) به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شدند و قرار است که در روزهای آتی (3 و 4) خردادماه سعید ملکان  و برادران شایسته به دادگاه بروند و اگر از حضور در دادگاه سرباز زنند با آن‌ها برخورد جدی خواهد شد.  اما نکته حایز اهمیت این است که  در دی ماه سال گذشته وقتی تبلیغات ماهواره ای محصولات فرهنگی به اوج خود رسیده بود با پادرمیانی رئیس سازمان سینمایی با متخلفان که تعداد آن ها کم هم نبود برخورد قاطعی صورت نگرفت . براساس پیگیری های خبرنگار سینمایی فارس این بار شرایط متفاوت است زیرا بسیاری از موارد که در ماهواره تبلیغ شده است بخش هایی از فیلم بوده که در سالن سینما به نمایش درآمده است اما دوتهیه کننده ای که به دادگاه احضار شدند این بار علاوه بر تخلف از قوانین کشور درباره تبلیغات در رسانه های معاند، بخش هایی از فیلم هایشان را به عنوان تبلیغات به رسانه معاند ارایه دادند که با تصمیم شورای پروانه نمایش آن بخش ها یا از فیلم حذف شده و یا میزان آن به یک یا چند پلان کوتاه تقلیل یافته است. اما متاسفانه تهیه کنندگان که صاحبان آثار هستند از فرصتی که شبکه های معاند با مبالغ بسیار ناچیز در اختیار آن ها قرارداده بهره برده و بخش هایی از فیلم را به عنوان تبلیغات در اختیار رسانه های معاند قرار دادند که در سینماهای کشور یا اجازه پخش نداشتند و از فیلم حذف شده و یا پلان های کمی از آن صحنه در فیلم وجود دارد به طور مثال میزان رقصی که در فیلم «ابدو یک روز» است بسیار کوتاه است اما در شبکه های ماهواره ای این صحنه از فیلم به صورت کامل پخش می شود که در سینما به این صورت نیست. همچنین در فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» تمام موسیقی‌های لس‌آنجلسی آن در نمایش عمومی حذف شده است اما در تبلیغات ماهواره ای از موسیقی‌های لس‌آنجلسی استفاده شده است.  با توجه به خلاء قانونی که در حوزه تبلیغات در شبکه های ماهواره ای وجود دارد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  وقتی با تخلف تهیه کنندگان مواجه شد به وظیفه خود که مشخص‌کردن  موارد تخلف  و تذکر (به صورت کتبی) عمل کرده است اما برخورد با متخلفان در حیطه مسوولیت دستگاه‌های دیگر قرار دارد که موارد تخلف را باید پیگیری کنند. به نظر می رسد با توجه به تعهداتی که تهیه کنندگان برای تبلیغ فیلم هایشان در رسانه ملی دارند، تخلف تهیه کننده فیلم «ابد و یک روز» بیشتر خواهد بود زیرا در تعهداتی که تنظیم شده است تهیه کنندگان موظف به عدم ارایه تبلیغات فیلم به شبکه های ماهواره ای می شوند. تهیه کننده این فیلم علاوه بر زیرپا گذاردن قانون باید به این مهم هم توجه می داشت که به بخش تبلیغات رسانه ملی تعهد داده است و نباید خلاف آن عمل می کرد و این تخلف نیز به تخلفاتش اضافه می شود و رسانه ملی هم می تواند از این تهیه کننده متخلف شکایت کند.  اما در این شرایط که وزارت ارشاد  در حوزه فرهنگ تنها عنصر حاکمیتی و نظارتی است باید از اقدام قوه قضائیه و رسانه ملی حمایت کند و تا حل نشدن خلاء قانونی  در خصوص برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با متخلفین ، بهتر است  به این مهم توجه داشته باشد که با تهیه کنندگان متخلف برخورد کند و حداقل کاری که در این میان می تواند انجام دهد این است که با تقاضاهای ساخت این تهیه کنندگان (که بعضا دو یا سه فیلمنامه است)، موافقت نکند این حداقل انتظاری است که از وزارت ارشاد در شرایط فعلی _ خلاء قانونی در برخورد با این متخلفین _ می رود. علاوه بر دستگاه های مربوطه باید وزارت ارشاد هم جلو عده ای سودجو که از این خلاء قانونی بهره می برند ،برخورد کند.    ]]> فرهنگ و هنر Mon, 23 May 2016 15:45:43 GMT http://oshida.ir/vdcf00dj.w6dcxagiiw.html عکس های جدید آزاده زارعی پس از فوتسال http://oshida.ir/vdcj8oex.uqeivzsffu.html به گزارش پایگاه خبری اوشیدا: شاید کمتر کسی فکر می کرد که خانم های هنرمند هم مثل همتایان آقای خود تیم فوتسال داشته باشند. ولی در این تصویر مشاهده می کنید علاوه بر تیم، کادرفنی فوتبالی هم دارند که در راس آن آتوسا خانم حجازی دختر مرحوم ناصر حجازی قرار دارد.عکس آزاده زارعی پس از فوتسالعکس جدید آزاده زارعی پس از فوتسالآزاده زارعی پس از فوتسال ]]> فرهنگ و هنر Wed, 13 Apr 2016 11:54:03 GMT http://oshida.ir/vdcj8oex.uqeivzsffu.html آتش بازی در «خندوانه»/ بغض جناب خان برای خاله سکینه + تصاویر http://oshida.ir/vdcjvvex.uqeihzsffu.html به گزارش پایگاه خبری اوشیدا: «خندوانه» در شب میلاد حضرت زهرا(س) با حضور لاله صبوری و مادران ایران زمین به روی آنتن شبکه نسیم رفت. در ابتدای این برنامه رامبد جوان با خواندن نامه ای برای مادرش شادی برنامه «خندوانه» را به تمام بانوان و مادران ایرانی تقدیم کرد و این مولود خجسته را به همه مادران ایران زمین تبریک گفت.  پس از تمرین 25 ثانیه خنده و یک رفت و برگشت رسانه ای لاله صبوری به همراه دختر کوچکش نورا به دعوت رامبد جوان به روی صحنه «خندوانه» حاضر شد و از شیطنت های کودکی خود و فرزندانش بیان کرد. همچنین در ادامه این برنامه عیدانه، رامبد جوان با حضور کودکان به روی صحنه «خندوانه» سرودی را با مضمون قدردانی از مادر خواندند و تقدیم به تمام زنان ایرانی کردند. اما «خندوانه» در شب گذشته با رسیدن به مرحله دوم لباهنگ میزبان گروه دوم از این مسابقه امیر حسین رستمی و ارشا اقدسی بود.  اولین اجرا برعهده امیرحسین رستمی بود که با لب خوانی روی قطعه ای از بنیامین بهادری به روی صحنه آمد و پس از آن رامبد جوان با بیان برگزاری مسابقه ای برای مخاطبان گفت: مسابقه ای همانند لباهنگ برای بینندگان در نظر گرفته ایم که با ضبط ویدیویی از اجرای خودشان برای ما بفرستند و با انتخاب هیئت داوران برگزیدگان را مشخص کنید. مابین دو اجرای ارشا اقدسی و امیر حسین رستمی، جناب خان از فراموشی و دلتنگی برای خاله سکینه کسی که سالها او را بزرگ کرده بوده گفت و از بینندگان تقاضا کرد که اگر همین الان با مادران تماس بگیرید، دستهایشان را ببیوسید.  و اما پس از حضور جناب خان، ارشا اقدسی بدون حضور تماشاگران در استودیو «خندوانه» با اجرای قطعه «معمای شاه» با صدای سالار عقیلی و همچنین با تلفیقی از اجرای صحنه ای و لب خوانی اجرایی متفاوت را در برنامه دیشب رقم زد.  رامبد جوان در پایان برنامه با تقدیر و تبریک از جایگاه والا مادران شهید به احترام ملت ایران و تمام بانوان ایرانی ایستاد ودر خاتمه همه فرزندانی که در استودیو حاضر بودند روز مادر را تبریک گفتند و با آرزوی سلامتی . حال خوب برنامه را به اتمام رساندند.   شاد باشید.   گزارش از : محدثه نعمتی   انتهای پیام/ ]]> فرهنگ و هنر Wed, 30 Mar 2016 11:30:55 GMT http://oshida.ir/vdcjvvex.uqeihzsffu.html ساخت نشانی از بانوی بی نشان / بزرگترین صحن جهان اسلام +تصاویر http://oshida.ir/vdcdxn0o.yt0ok6a22y.html به گزارش پایگاه خبری اوشیدا" عملیات ساخت صحن حضرت زهرا (س) از سال 90 در دو بخش زیارتی و غیر زیارتی با تخریب و خاک برداری قسمت ضلع غربی حرم حضرت علی (ع) آغاز شد. ساخت این پروژه عظیم در نجف اشرف که یکی از دومین صحن بزرگ جهان اسلام به شمار می آید، اهمیت و جایگاه قابل توجهی بین شیعیان دارد .  حسن پلارک، رییس سازمان عتبات عالیات با اشاره به مساحت حرم حضرت علی (ع) بیان کرد: مساحت حرم امیرالمومنین علی (ع) 11 هزارمترمربع است. در صورتی که شاید بسیاری از امامزاده‌های داخل ایران ابعاد بشتری داشته باشند. این موضوع موجب شد که ستاد بازسازی عتبات عالیات، طرح توسعه حرم علوی را به عنوان نخستین و مهمترین الویت خود در دستور کار قرار دهد.  وی ادامه داد: برای عملیاتی شدن این طرح، محدودیت های تاریخی وجود داشت، بنابراین پشت ایوان نجف و بالای سر حضرت (رواق ابوطالب) به عنوان توسعه محدود انتخاب شد و در مرحله نخست، زمینی به طول 600 متر و عرض 100 متر تملک شد که با تخریب  و سپس گودبرداری ، ساخت صحن حضرت زهرا (س) با همکاری استادان و بزرگان ایرانی در مرحله اجرا قرار گرفت.    پلارک با بیان اینکه در ساخت این پروژه عظیم جهان اسلام از متخصصین و توانایی های ایرانیان استفاده شده است ، بیان داشت: مهندسان ، طراحان ، پیمانکاران و کارگران ایرانی تمام تخصص و مهارت خود را برای ساخت این پروژه به کار گرفته‌اند. همچنین تمامی مصالح و مواد ساختمانی از ایران به نجف متقل می‌شود و کاملا ایرانی است. پیمانکار ایرانی صحن نیز تنها هزینه های صرف شده را دریافت می‌کند و سودی از ساخت این پروژه نخواهد کرد. وی با اشاره به اینکه این صحن در دو بخش زیارتی و غیر زیارتی با انجام کار شبانه روزی در حال تکمیل است، اظهار کرد:  این صحن که شامل بخش های فرهنگی، زیارتی، اقامتی، کتابخانه، موزه، رستوران و مضیف و ...است ، برای 30 سال آینده پاسخگوی نیازهای رفاهی زائران خواهد بود.   رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه با تکمیل پروژه صحن حضرت زهرا (س) فضای زیارتی حرم بیش از 20 برابر افزایش یافته و حدود 220 هزار متر زیر بنا رفته است، می افزاید: بخش‌های زیادی از مراحل سفت کاری و تاسیساتی به پایان رسیده است و همزمان با میلاد بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) ، نخستین قسمت از بخش زیارتی صحن ،با مساحت 10 هزار متر مربع، درفروردین ماه امسال بهره برداری شده و در اختیار زائران قرار می گیرد.   پلارک با اشاره به مسائل مالی این پروژه می گوید: بیشتر هزینه‌ها مربوط به بخش تاسیساتی است چرا که در این پروژه آسانسورها و رمپ‌های زیادی وجود دارد و با توجه به دمای بالای شهر نجف، در صورت فعالیت نامناسب و ناکافی سیستم تهویه مشکلاتی به وجود می‌آید ضمن اینکه با توجه به تاریخ عراق و موقعیت خاص این کشور در منطقه، تاسیسات صحن و امکانات با رعایت تمام جوانب خاص طراحی و ساخته شده است.   وی با اشاره به مشارکت مردم در ساخت صحن حضرت فاطمه زهرا (س) تصریح کرد: همه ایرانیان می توانند از یک متر تا 50 متر در ساخت صحن از طریق پرداخت وجوهات مشارکت داشته باشند که خوشبختانه تا امروز این مشارکت و همراهی چشمگیر بوده است.    *صحن فاطمی از حرم علوی تا بحر نجف حمیدرضا ترابی نژاد سرپرست کارگاه صحن حضرت زهرا (س) در مورد نحوه ساخت و قسمتهای مختلف این پروژه گفت: کار سازه ها از بخش زیارتی شروع شد که اواسط سال 92 به اتمام رسید و در بخش غیر زیارتی همچنان ادامه دارد. تمام مراحل ساخت و نازک کاری از سمت حرم شروع می شود تا پس از تکمیل برای استفاده زائران، به حرم تحویل داده شود .  وی افزود: هر بخش به صورت کامل به حرم تحویل داده می شود تا آثاری از ساخت و ساز یا تکمیل پروژه مورد توجه زائران قرار نگیرد.  سرپرست کارگاه صحن حضرت زهرا تصریح کرد: صحن حضرت زهرا در 4 طراز زیارتی تشکیل شده و برای تکمیل از طبقه هم کف که متصل به رواق ابوطالب است ، عملیات آیینه کاری ها و گچ کاری ها ، متناسب با هنر اصیل اسلامی انجام می شود. ترابی نژاد با اشاره به تاسیسات صحن اظهار کرد: به دلیل آلودگی های صوتی، محل اصلی تاسیسات با حرم علوی 450 متر فاصله دارد که از طریق تونل به صحن منتقل می شود. وی یادآور شد: صحن حضرت زهرا (س) از رواق ابوطالب شروع شده و در ادامه مسیر خود به مقام امام سجاد (ع) منتهی می شود . این ادامه مسیر با توجه به قرار گرفتن بحر نجف، امکان دسترسی زائران و اسکان آن ها را بهتر فراهم می کند.    * روایتی کوتاه از صحن حضرت زهرا (س) / استاد کارانی که  لباس کارگری می‌پوشند  ساعت 6 صبح؛ هنگامی که آفتاب هنوز بر محوطه چشم نینداخته است، کارگران هر کدامشان روبروی گنبد می ایستند، سلام می دهند و این چنین با چاشتی شیرین، اِذن کار کردن خود را در صحن از امیرالمونین (ع) می گیرند. خورشید هنوز بالا نیامده است که صدای آهن کاری و جوشکاری ها در محوطه وسیع صحن حضرت زهرا (س) گم می شود . طبقه هم کف ، جایی هم سطح رواق ابوطالب و درست روبروی گنبد، قلم و دوربین هم می ایستد و در ورای تاملات کاغذی خود محو لحظه های ناب می‌شود و برای ثبت این دقایق رنگ می گیرد. هماهنگ شدن اندیشه و قلم و دوربین در این کارزار اعجاب آور، روی سخن را به سمت افرادی می‌کشد که برای پیمودن این مسیر طولانی، همه چیز را رها نکرده بلکه اندکی "منیّت‌ها" را قربانی کرده اند. صورت‌های برخی از آن‌ها شاید در دمای بالای نجف کمی تفتیده و سرخ شده است اما خنکای نسیمی بهشتی بر روحشان جریان دارد که لبخندهای گاه و بی گاهشان ، تو را به آن سوی قصه می‌کشاند. کارگرانی که هر کدام برای خود روایت خاصی دارند اما همه‌شان در یک  وجه اشتراک کنار هم جمع شدند.  اینجا صحبت از دل هایی است که خالصانه در جست و جوی گرمای عشقی آسمانی همسفر هم می شوند تا از سفر برون به سفر درونشان جسم خاکی را به افلاک پیوند دهند و روحشان را از تملک دنیا نجات بخشند. هر چقدر هم واژه ها را زیرو رو کنی و تشبیه ها و استعاره ها را کنار هم بچینی باز هم نمی توانی قدرت کلمات را به رخ این همه عشق و اخلاص بکشی. تقریبا تمام موهایش سفید شده بود و استادانه میله ای را به دیگری جوش می داد. یکی از چوشکاران با سابقه تهرانی که یک سال و نیم پیش، دعوت شد تا تجربه کاری سی ساله‌اش در این صحن رنگ و لعاب دیگری به خود بگیرد : "سالیان طولانی است که جوشکاری می‌کنم و در پروژه های زیادی همکاری داشتم. فقط عشق به مولا توانست پای من را به اینجا باز کند. شاید در تهران موقع کار، کسی من را با لباس کار ندیده باشد اما اینجا لباس کارگری حضرت زهرا (س) را به تن کرده ام ."  وی ادامه داد: هم اکنون شاسی کشی پنجره فولاد حضرت علی (ع) در حال انجام است که از بین  حدود 700 جوشکار صحن، تنها اکیپ چندنفره ما افتخار این کار نصیبش شده است. اینجا کار به معنای کلمه وجود ندارد بلکه تجلی یک ارادت عمیق به ساحت حضرت عشق است که زبان باز کرده و اکنون در مرحله ظهور به چشم می آید. ساعت کاری تمام می شود اما خستگی در مقابل ذوق و اراده رنگ می بازد. شروع کار در این صحن و سرا برای خود حکایت های بی شماری دارد . کارگران تمام قرارهایشان را با هم از صحن حضرت زهرا (س) جمع و پنجشنبه شب ها بساط عشق را در بین الحرمین پهن می کنند . کارگران ساخت صحن حضرت زهرا (س) به تعطیلات آخر هفته خود در کنار حضرت سید الشهدا (ع) طعم دیگری می بخشند.   شب از دیواره‌های صحن بالا می رود و در این تاریکی تنها نور چراغ های حرم حضرت علی (ع) است که راهنمای راه در بین سازه های نیمه کاره است. کارگاه به ظاهر تعطیل به نظر می رسد اما هنوز در برخی قسمت ها کارگرانی مشغول کارند.  زمزمه های کارگر تاسیساتی شیرازی که ماه هاست  تنها فرزند خود را در آغوش نگرفته ، روایت پایانی این گزارش است:"آن کس که تو را شناخت جان را چه کند ، فرزند و عیال و خانمان را چه کند ، دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی، دیوانه تو هر دو جهان را چه کند ... دلیل این همه سرگشتگی و حیرانی وجود حضرت علی (ع) است و غیر از آن هیچ بهانه ای برای ماندن نیست ." و اینچنین، ایرانیان در جوار حرم حضرت علی (ع) به نام بانوی بی نشان حضرت فاطمه زهرا(س) ، نشانی بزرگ کنار همسر مهربانش می گذارند و این تنها گوشه ای از اردات شیعیان به خاندان اهل بیت (ع) است. گزارش از محبوبه بابارحیم   ]]> فرهنگ و هنر Tue, 22 Mar 2016 13:32:34 GMT http://oshida.ir/vdcdxn0o.yt0ok6a22y.html سیستان مهد هنرهای دستی/ خولک بافی، گز بافی و معرق نشانه های اصالت هنر سیستان http://oshida.ir/vdccpoq0.2bq0s8laa2.html به گزارش پایگاه خبری اوشیدا:  همه چیز در سیستان بوی اصالت می دهد به طوری که حصیربافی، گزبافی و معرق در آن دارای پیشینه درخشانی است. در دوران پر آبی هامون شماری از افراد از طریق حصیر بافی و گزبافی امرار معاش می کردند اما متاسفانه با خشکی هامون این هنرها نیز کمرنگ شده است. شانه های معرق کاری در شهر سوخته نیز گویای قدمت هنر معرق و عمق علم و هنر در سیستان بوده است. هنر حصیربافی در سیستان پیشینه ای به درازای شهر سوخته دارد. رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان زابل گفت: حصیر بافی در منطقه سیستان با گویش خولک بافی و در منطقه بلوچستان با گویش تگرد تلفظ می شود که از نظر نوع مواد اولیه با هم تفاوت زیادی دارند. علیرضا خسروی افزود: خولک بافی از ساقه های نی و تگرد از برگ درختان خرمای وحشی (داز) بافته می شود. وی افزود: هامون همراه و یاور همیشگی فرهنگ و زندگی مردم سیستان که تکیه گاه اصلی این مردم در راه تلاش و پویاییست بسترزایش گیاه نی است که زمینه سازهنر وصنعتی اصیل در نزد مردمان حوزه هیرمند است. وی ادامه داد: هنر حصیر بافی جایگاهی ویژه در زندگی مردمان سیستان داشته است هنری با پیشینه ای به درازای شهر سوخته ودریاچه هامون. خولک بافی در سیستان با رکود مواجه شده است.رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری سیستان افزود: حصیربافی سیستان تشکیل شده از روشهای گوناگون به کارگیری نی یا همان خولک در ساخت و ایجاد ابزارکه از محصولات آن میتوان به پرده های حصیری، توتن (نوعی قایق حصیری) اشاره کردکه اکثرا"در روستاهای حاشیه کوه خواجه بافته میشده است که اکنون با خشکسالیهای اخیر وخشکی دریاچه هامون این هنرنیز با رکود مواجه شده است. وفور درختان گز در سیستان هنر گزبافی را رایح کرده است .خسروی تاکید کرد: وفور درختان گز و بوته های وحشی از نوع گز در سیستان انواع محصولات سبد بافی را در منطقه رایج کرده و این سبد ها در اشکال مختلف از ترکه های نازک درختان و بوته ها بافته می شود. وی تصریح کرد: شاخه های درخت گز، به دلیل خشک بودن به مدت چند روز در آب خیسانده می شوند تا قابلیت انعطاف پذیری خود را بازیابند و سپس سبد هایی در اندازه های مختلف از آن ها بافته می شود که برای حمل کالا و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. معرق سیستان، پیدایش اولین معرق جهان را به چالش کشیده است .وی بیان داشت: معرق سیستان هنرمعرق را نمیتوان محدود به سیستان دانست اما آنچه که پس ازیافتش تاریخ پیدایش اولین معرق کاریهای تمدن بشر رابه چالش کشید کشف شانه معرق کاری شده در شهرسوخته سیستان بودکه که نشانگر زايش نخستين جوانه هاي فکري اين هنر اصيل و ديرپاي ايراني در سرزمين نيمروزيست. انتهای پیام/1457 ]]> فرهنگ و هنر Tue, 22 Mar 2016 03:45:25 GMT http://oshida.ir/vdccpoq0.2bq0s8laa2.html فیلمی دیده نشده از مرتضی پاشایی در نوروز ۸۷ کنار دریا http://oshida.ir/vdcaaany.49ny015kk4.html  به گزارش پایگاه خبری اوشیدا"در اینجا فیلمی دیده نشده از مرحوم مرتضی پاشایی و برادرش در حال نصب چادر کنار دریا را مشاهده خواهید کرد.گفتنی است این ویدئو در نوروز سال ۸۷ ضبط گردیده است.     00:00 00:46spaceplay / pause qunload | stop ffullscreenshift + ←→slower / faster ↑↓volume mmute ←→seek  . seek to previous12… 6 seek to 10%, 20% … 60%برای دانلود فیلم اینجا کلیک کنیدانتهای پیام/ ]]> فرهنگ و هنر Mon, 21 Mar 2016 03:21:46 GMT http://oshida.ir/vdcaaany.49ny015kk4.html آیا ازدواج رامبد جوان با نگار جواهریان تایید شد؟! +عکس و فیلم http://oshida.ir/vdcgt79t.ak9tu4prra.html  به گزارش پایگاه خبری اوشیدا"مدتی است که صحت خبر ازدواج رامبد جوان با نگار جواهریان برای دوست داران مجری برنامه پرطرفدار خندوانه، ایجاد سوال کرده است و تا کنون رامبد جوان به طور کامل این خبر را رسانه ای نکرده بود.در برنامه سه ستاره با اجرای احسان علیخانی، "خندوانه" بهترین برنامه ورزش و سرگرمی سال 94 از نگاه مخاطبان شد. در بخشی از برنامه سه ستاره برگزیدگان برنامه های ورزش و سرگرمی معرفی شدند و برنامه خندوانه بهترین برنامه تلویزیون در این بخش شناخته شد. پس از خندوانه، برنامه نود و محله گل و بلبل برنامه های برگزیده مردم معرفی شدند.نکته جالب توجه در بخش این بود که رامبد جوان هنگام قدردانی از خانواده اش بعد از نام بردن از پدر، مادر و خواهرش از نگار جواهریان نیز به عنوان یکی از اعضای خانواده اش تشکر کرد.     00:00 00:22spaceplay / pause qunload | stop ffullscreenshift + ←→slower / faster ↑↓volume mmute ←→seek  . seek to previous12… 6 seek to 10%, 20% … 60%برای دانلود فیلم اینجا کلیک کنیدانتهای پیام/ ]]> فرهنگ و هنر Sun, 20 Mar 2016 16:21:46 GMT http://oshida.ir/vdcgt79t.ak9tu4prra.html مهد تولید پارچه خانه کعبه/ تنوع و کیفیت نشانه بارز پارچه های سیستان http://oshida.ir/vdcdo50o.yt0ok6a22y.html به گزارش پایگاه خبری اوشیدا" پارچه بافی در سیستان ریشه در تاریخ دارد به طوری که در سالیان بسیار دور طبق یافته های محققان و کاوشگران سیستانیان به خودکفایی در تولید آن رسیده بودند. یافت پارچه هایی با کیفیت بسیار بالا و همچنین در رنگ های متفاوت در سیستان نشان از خردمندی و خلاقیت مردمان آن دارد. سیستان مهد تولید انواع لنگ، سریک، پتو، شالگردن و پارچه در سالیان بسیار دور بوده است به طوری که در گذشته پارچه مخصوص کعبه در سیستان تولید می شده است. در طول تاریخ سیستانیان به خودکفایی در تولید پارچه رسیده بودند رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان زابل با بیان اینکه، پیشینه پارچه بافی در تمدن بشر به هزاره های قبل ازمیلاد برمیگردد. وی اظهار داشت: پارچه و یا بهتر بگوییم پوشش یکی ازنیازهای اولیه بشر بوده است که درطول دوره های مختلف تاریخ دارای فرازو نشیب بوده است. علیرضا خسروی گفت: یافته های شهرسوخته با پیدا شدن تعداد قابل توجهی ابزار گوناگون بافندگی و ریسندگی چوبی، گلی، سفالی و فلزی و همچنین نمونه های اعجاب انگیز از پارچه ها نشانگر وجود صنعت بافندگی درآن دوران بوده است. وی افزود: آنچه که برای باستان شناسان عجیب و سوال برانگیزاست یافت پارچه هایی با کیفیت و گونه های رنگی در شهر سوخته است.وی ادامه داد: آنچه که برای یافتن عوامل و یا دلایل آن تلاش بسیارمیکنند نمونه هایی است که ازنظر طرح وحتی رنگبندی بسیارنزدیک به پارچه های سنتی است که اخیرا در سیستان بافته می شده است. وی با عنوان، پارچه های یافت شده اغلب به رنگ قهوه ای و کرم هستندافزود: بیش از چندین مورد پارچه های دو رنگ از جنس پشم و پنبه برخورد شده است. وی ادامه داد: در مسیر هنر پارچه بافی آنچه از هزاره های قبل از میلاد تاکنون مشخص و مشهور است خود کفایی مردم سیستان در تولید مواد اولیه صنایع مختلف به خصوص پارچه بافی بوده آنچنان که تا همین سده اخیر تمام مراحل تهیه و تولید پارچه توسط خود مردم و خانوادها انجام میگرفته است از مرحله کاشت و برداشت پنبه ویا تهیه پشم و موی دام تا ریسندگی وآماده سازی آنها که همه با ابزار سنتی و ویژه انجام میگرفته است. پارچه مخصوص کعبه در سیستان تولید می شده است .وی تاکید کرد: جالب است بدانیم در زمان عمرلیث صفاری برای سالها پارچه ای که مخصوص خانه کعبه بافته میشده از سیستان فرستاده میشده است. خسروی اظهار داشت: نکته دیگر نزدیکی بافته های اخیر به بافته های یافت شده در شهر سوخته است که تا کنون باقی مانده است. وی بیان داشت: لنگ(دستمال)، سریک(باربند)، پتو، شالگردن و پارچه اقلام تولیدی پارچه در سیستان به شمار می رود. انتهای پیام/1457 ]]> فرهنگ و هنر Sun, 20 Mar 2016 07:55:43 GMT http://oshida.ir/vdcdo50o.yt0ok6a22y.html سیستان، سرزمین نور و آفتاب میزبان گردشگران نوروزی است http://oshida.ir/vdcc14q0.2bq008laa2.html به گزارش سرویس فرهنگی اوشیدا، سیستان دارای صنایع دستی از قبیل پارچه بافی، قالی بافی، جواهر سازی، خولک بافی و معرق می باشد. غلات، ابریشم و چارپایان سیستان نیز بسیار معروف بوده به طوری که ثروت آن توجه تمام پادشاهان و دستگاه های خلافت را به خود جلب می کرده است.   سیستان یک افسانه نیست بلکه واقعیتی آشکار بوده که در ادوار متمادی با شکوه و سرافرازی در برابر دیدگان همگان قد برافراشته و با وجود ناملایمات طبیعت و نبود امکانات همچنان با عزت و غرور روزگار میگذراند. سیستان نماد حماسه و آزادی و جوانمردی است. براساس آثار و مدارک به دست آمده اختراع نخستین آسیاب های بادی در جهان از سرزمین سیستان به علت وزش بادهای 120 روزه نشات گرفته و سپس به کشورهای دیگر راه پیدا کرده است همچنین نخستین رصدخانه های ایران در سیستان شکل گرفته و نیمروز یعنی نصف النهار قدیم که با ایجاد اولین رصدخانه ها در آن، پیشینه دانش کیهان شناسی ایرانیان به سیستان باز می گردد. هیرمند کهن ترین نام سیستان است رییس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان زابل عنوان کرد: هیرمند کهن ترین نام برجای مانده درمتون تاریخی است و نامهای دیگری چون زرنکا دردوره هخامنشیان، سکستان در دوره های اشکانیان وساسانیان، سجستان به روایت متون عربی و بالاخره سیستان از نامهای گوناگون درجغرافیای تاریخی منطقه است. علیرضا خسروی اظهار داشت: سرزمین نیمروز هم با دو نگاه درمتون به چشم می خورد نخست به معنای سرزمینهای جنوبی ودیگری به معنای نصف النهار مبدا که درگذشته به دیده دانشمندان ایرانی و مسلمان از سیستان عبور میکرده است. وی افزود: زرنکا در کتیبه های هخامنشیان یکی از ساتراپی های مهم این روزگار به شمار می رفته و دلیل آن نیز مالیاتی بوده که به دولت می پرداخته و طبق گزارش هرودوت پس از مصر و میانرودان در مرتبه سوم بوده وافزون بر این کوروش بزرگ هخامنشی به مردم این منطقه لقب یاریگر داده است. سکستان نامی است که با ورود اقوام ایرانی بر سیستان گذاشته شده است .رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان زابل اظهار داشت: این سرزمین بعدها با ورود اقوام ایرانی دیگر که در متن های تاریخی به سکاهها شهره بوده اند نام سکستان به خود می گیرد واین رخداد به 2125 سال پیش باز می گردد. خسروی در این راستا ادامه داد: دراین روزگار سیستان علاوه بر حفظ جایگاه قبلی قدرتمند تر دیده می شود وخاندان قدرتمند سورن که سکانشاه از میان آنها برگزیده می شود حق دارد تا در هنگام پادشاهی ایران زمین تاج را برسرشاهنشاه اشکانی بگذارد. وی افزود: جنگ حران روایت تاریخی است از رویارویی سورنا شاه سکستان( سیستان) با کراسوس یکی از سرداران سه گانه روم که علی رغم برتری فراوان رومیان کراسوس شکست می خورد وتاوان حمله به ایران زمین را باسر بریده اش می پردازد که توسط سورنا برای اردوان شاهنشاه ایران فرستاده می شود.درروزگار ساسانیان نیز شاه سکستان وتورستان وسرزمین های کرانه سند عنوان سکانشاه ویا همان شاه سیستان درکتیبه ها ثبت شده است. وی تاکید کرد: محلی که امروز زابل نامیده می‌‌شود در گذشته زمین هایی با تپه‌هایی از ماسه‌های روان و رسوبات دریایی بوده که قسمتی ازآن در مسیر رودخانه هیرمند قرار داشته است. وی تصریح کرد: با کم شدن آب رودخانه بر وسعت خشکی‌های اطراف آن افزوده شد و با اتصال دو آبادی اولیه به نامهای ناصر آباد و یا شهر ناصری و حسین آباد، آبادی بزرگی تشکیل می گردد که درسال۱۳۱۴ خورشیدی بر طبق مصوبه هیات وزیران، آن آبادی را زابل نامیدند و در سال ۱۳۱۶ خورشیدی نیز به مرکز سیستان تبدیل شد. وی گفت: زابل امروزی شهری نسبتا توسعه یافته و مجهز به انواع خدمات مورد نیاز جامعه شهری است و اکثریت مردم شهرستان زابل به لهجه محلی (زابلی) تکلم می‌کنند و سایر لهجه‌های سیستان و بلوچستان نظیر بلوچی نیز در آنجا رایج است. انتهای پیام/1457 ]]> فرهنگ و هنر Sun, 20 Mar 2016 07:47:45 GMT http://oshida.ir/vdcc14q0.2bq008laa2.html