پایگاه خبری اوشیدا - پربيننده ترين عناوين سیاسی :: نسخه کامل http://oshida.ir/siasi Wed, 20 Feb 2019 13:22:19 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://oshida.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اوشیدا http://oshida.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اوشیدا آزاد است. Wed, 20 Feb 2019 13:22:19 GMT سیاسی 60 وقتی «سلبریتی‌های پوشکی» الگوی پولدار شدن یک‌شبه می‌شوند/ آینده فرزندتان را با روزی 2 میلیون تومان پیش‌فروش کنید +عکس http://oshida.ir/vdcippaq.t1aqz2bcct.html هنوز دهانشان بوی شیر می دهد و پوشک پایشان خشک نشده که وارد دنیای بزرگ تبلیغات و کسب درآمد شده اند. پدر و مادر، شغل قبلی شان را رها کرده و یکی در نقش مدیر برنامه و دیگری در کسوت آرایشگر و دیزاینر فرزند دلبندشان، مشغول شمردن پولهایی هستند که از ادا و اطوار یک سلبریتی کوچک، در می آورند و حالا این اینفلوئنسر کوچک، روزی ۱۰ ساعت کار می کند، حتی گاهی بیش از کودکان سر چهارراه ها. حالا نه تنها کلیات زندگی، بلکه خصوصی ترین مسائل روزمره را هم در فضای مجازی قرار می دهند تا فالوور بیشتر جذب کنند. فالوور بیشتر هم که یعنی پول بیشتر. عکس های رنگ به رنگ از لحظه تولد فرزند تا اولین کلمه و آخرین قضای حاجت بهانه ای می شود برای درآمد زایی. کودکان ۲-۳ ساله آرایش می شوند و مدل لباس ها و برند های مختلف. بیشتر بخوانید: درآمد دهها میلیونی «شاخ‌های اینستاگرام» از کم اطلاعی فعالان اقتصادی / وقتی رقاص‌ها و ژانگولرها مجری کمپین‌های اجتماعی و تبلیغاتی می‌شوند! +عکس کودکی یا بازی کودکانه؟ مادران تصاویر فرزندان خود را به اشتراک می‌گذارند و معمولاً از این طریق فالوورهای زیادی پیدا می‌کنند. لایک‌ها و قربان صدقه رفتن‌ها شروع می‌شود و هر لباسی که آن کودک می‌پوشد طرفداران زیادی پیدا می‌کند. بسیار از این کودکان از همان بدو تولد بازیچه بازی های کودکانه والدین و اطرافیان خود می شوند. به جای آنکه به دنبال بازی های کودکانه و کنجکاوی در ناشناخته های دوران کودکی باشند هر روز در دنیای بزرگسالان سیر کرده و به جای حرکات و واژه های کودکانه تمام حرکاتشان فراتر از سنشان است و کلماتی را ادا می کنند که هیچ درکی از آنها ندارند. با تائید بسیاری از اطرافیان این گونه خانواده ها وقتی وارد زندگی واقعی این گونه افراد می شوید بسیار متفاوت از آن چیزی است که در دنیای مجازی می بینید. آن لباس های رنگارنگ و رستوران ها و سفرهای آن چنانی که برای جلب توجه مخاطبان در صفحه های مجازی این کودکان می بینیم در بیشتر مواقع وجود ندارد و حتی بسیاری از این کودکان و خانواده هایشان تنها بازیچه افراد سودجو قرار گرفته و درآمد های آنها به جیب افراد دیگری می رود. حریم خصوصی کودکان برای چه کسی مهم است؟ به گفته بسیاری از کارشناسان، نبود قانون های کارآمد در این زمینه باعث شده است که حریم خصوصی بسیاری از کودکان تحت تاثیر سودجویی برخی خانواده ها و افراد دیگر قرار گیرد. در بسیاری از کشورهای دنیا مانند اتریش، فرانسه و دانمارک قوانین بسیار محکمی در خصوص این گونه مسائل وجود دارد و در صورتی که با کودکان برخورد ابزاری شود و حقوق آنها نقض شود برخورد جدی صورت می گیرد. در این خصوص دکتر حمید رضا باغستانی روانشناس در گفتگو با مشرق می گوید: بیشتر مادرانی که از طریق انتشار تصاویر کودکشان به دنبال جذب فالوور و درآمدزایی در فضای مجازی هستند بیشتر به دنبال جلب توجه و رفع نیاز خود کم‌بینی خودشان هستند. متاسفانه امروز در جامعه ما بسیاری از این افراد وجود دارند که در کودکی کمتر به آنها توجه شده و امروز به دنبال ابراز وجود در جامعه هستند و چه جایی بهتر از فضای مجازی که پشت صفحات تو در توی آن می توان به راحتی چهره واقعی را پنهان کرد. وی می افزاید: از سوی دیگر بسیاری از والدین نداشته ها و انجام نداده های زیادی در زندگی خود دارند که می خواهند به یکباره آن را بر سر فرزندان خود پیاده کنند. مثلاً بسیاری از پدرها دوست داشته اند که در کودکی فوتبالیست یا پزشک بشوند و ما می بینیم وقتی صاحب فرزند می شوند با اجبار خواسته های فرزندشان را نادیده گرفته و سعی می کنند تا آنها را به این شغل ها هدایت کنند. معروف شدن هم آرزوی بسیاری از مادران و پدرانی است که به هر شکل می خواهند فرزندانشان را امروز از طریق فضای مجازی به این خواسته برسانند. این استاد دانشگاه تاکید می کند: با در معرض دید قرار گرفتن، کودک همواره یاد می گیرد که چطور در مقابل عکس ها و فیلم ها ظاهری خوب و آراسته از خودش نشان دهد در صورتی که در بسیاری از موقعیت های زندگی این وضعیت وجود ندارد. به همین خاطر کودک اصطلاحاً ظاهری نمایشی را از خود در جامعه نشان خواهد داد و این در آینده فرد در جامعه - که اکنون نیز مشهور است- بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بلبشوی تبلیغات یا فرهنگ سازی غلط؛ کدام مقصر است؟ اما آنچه که در پس پرده این اتفاق در حال شکل گرفتن است، فرهنگ جلب توجه و دیدن شدن است. فرهنگ استفاده کالاهای خاص. مانند لوازم آرایش و لباس های خاص. در گذشته خانواده ها استفاده از لوازم آرایش را برای دختران حتی تا پیش از ازدواج نیز جایز نمی دانستند اما امروز فرهنگ اینستاگرامی با مجوز رسمی خانواده ها به کودکان آموزش می دهد که می توان برای رسیدن به اهداف خاص حتی از کودکی بسیاری از ارزش ها را زیر پا گذاشت. تبلیغ انواع و اقسام لوازم آرایشی که توسط یک کودک تبلیغ می شود آن هم کودکی که توسط خانواده خود آرایش شده چه تاثیری در آینده او دارد؟ دکتر باغستانی در این خصوص می گوید: بسیاری از اتفاق هایی که در فضای مجازی برای یک کودک می افتد با دنیای واقعی در تضاد است. مثلاً خانواده یک کودک در اینستاگرام تلاش می کنند او هر روز بیشتر و بیشتر دیده شود و لایک بگیرد عکسش را در هر جایی منتشر می کنند و همه جا دست به دست می شود اما همان کودک می بیند که مثلاً وقتی می خواهد تا سوپرمارکت سر کوچه برود پدرش چند بار به او می گوید که مواظب باشد و جامعه نا امن است. این تضاد مشکلات فراوانی را برای یک کودک به خصوص دختران ایجاد می کند. وی ادامه می دهد: اینکه یک کودک را در فضای مجازی آرایش می کنند اما در حالی که دنیای واقعی بسیاری از ما تا سنین بزرگسالی به دختران اجازه این کار را نمی دهیم، یا اینکه یک کودک را مجبور می کنیم داثما در حال رقص و آواز خواندن با شکل و لباس های مختلف باشد، فرهنگ اسلامی و ایرانی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود در آینده جوانانی به جامعه تحویل داده شود که ندانند چه چیزی ارزش است و چه چیزی ضد ارزش. کودک آزاری یا کودک بازاری؟ مسئله این است! البته اگر فکر کنیم که موضوع به همین جا که یک خانواده تعدادی از عکس های فرزند خود را در اینستاگرام منتشر و عده ای هم لایک می کنند، ختم می شود کاملاً نگاهی ساده و سطحی به ماجرا است. خانم محرابی که چند ماهی است وارد این بازار شده، صفحه ای از عکس های فرزندش در اینستاگرام باز کرده و می گوید: برای دل خودم عکس های فرزندم را اینستاگرام منتشر می کردم. در ابتدا بیشتر افرادی که صفحه ام را دنبال می کردند فامیل بودند اما بعد از مدتی تعداد فالورهایم بیشتر شد. سعی کردم افراد فالو کننده را محدود کنم تا اینکه یک روز پیغامی از یک فرد ناشناس دریافت کردم. وی می افزاید: در پیغام به من پیشنهاد کرده بودند که چرا اجازه نمی دهید فرزندتان معروف شود. ما با شما قرار دادی می بندیم و از عکس ها فیلم های فرزندتان استفاده می کنیم ما به ازای هر آگهی ۲ تا ۵ میلیون تومان دریافت می کنیم که از این مبلغ ۱۵ تا ۲۰ درصد مبلغ کل قرارداد آگهی به شما می رسد. وی تاکید می کند: من قبول نکردم چون احساس می کردم این نوعی تجارت است اما موضوع را با یکی از اقوام مطرح کردم اما اون این کار را اصلاً بد نمی دانست به خاطر همین به همان فرد پیغام داد که فرزندش ۵ سالش است و می تواند با آنها همکاری کند اما در کمال ناباوری آن فرد پیغام داد که فرزند شما هم سنش بالاتر از ۳ سال است و هم پسر است که به درد ما نمی خورد! پاکنژاد دیگر فعال کم تجربه در این حوزه نیز با بیان اینکه بارها از سوی افراد و شرکت های مختلف برای دختر ۲ سال و نیمه اش پینشهاد تبلیغات اینستاگرامی شده، می افزاید: دختر من چشم های سبز و موهای صاف و روشنی دارد که این باعث شده بارها وقتی عکسش را در اینستاگرام توسط خودم یا اقوام منتشر کرده ام پیشنهاد هایی برای تبلیغات اینستاگرامی دریافت کند. وی می افزاید: بالاخره هر انسانی کنجکاو می شود تا حداقل پیشنهادهای آنها بشنود. چندباری با برخی از آنها صحبت کرده ام اما تا به حال با هیچکدام همکاری نکرده ام. برای مثال یکی از آنها تاکید کرد که دخترم را به آتلیه ای مجهز می برند و عکس های حرفه ای از او می گیرند که برای یک شرکت تولید پوشک کودک است. علاوه بر لباس هایی که توسط شرکت به دخترم داده می شود برای هر تبلیغ یک میلیون تومان هم به ما داده می شود. آنها می گفتند که در طول ما حداقل ۸ تا ۱۰ مورد از این تبلیغ ها دارند. وی خاطر نشان کرد: یک فرد دیگر هم تماس گرفته بود و می گفت آیا دخترتان حرف هم می زند؟ گفتم که در حد چند کلمه. آنها می گفتند اگر دختران را آموزش دهید که اسمی که مد نظر ما است را در تبلیغ بگوید برای هر تبلیغ تا ۳ میلیون تومان هم پرداخت می کنیم. به یکی از مادرهایی که فرزندش صفحه مخصوص خود را در اینستاگرام دارد و بیش از ۲۰۰ هزار نفر بازدید کننده دارد پیغام می دهیم. تاکید می کند که مبلغ فیلم با عکس متفاوت است. هر عکس ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان و هر فیلم تا ۳ میلیون تومان دریافت می کنند. اذیت و آزارهای پیدا و پنهان کودکان از فعالیت تبلیغاتی علاوه بر تبعات روحی و دراز مدت، ماجرای حضور جدی و حرفه ای کودکان در موضوعات تبلیغاتی، اتفاقات جسمی و فوری را هم به دنبال دارد. مثلاً هنگامی که با یک شرکت فعال در زمینه تبلیغات کودکان تماس گرفته و عکسی پیدا شده در گوگل را به آنها به عنوان فرزندمان معرفی می کنیم، شرایط را تا حدودی برایمان توضیح می دهند. مثلاً حضور در یک فشن شو کودکان، حدود ۶-۷ ساعت زمان را در طول یک روز به خود اختصاص می دهد و علاوه بر تمرینات در همان روز، در روزهای قبل تر نیز نیازمند چند ساعت تمرین و تست لباس است. از سوی دیگر، هنگامی که سوال می کنیم ممکن است از لوازم آرایشی برای بهتر دیده شدن کودکان استفاده کنند؟ پاسخ شان مثبت است و معتقدند که "استفاده از این لوازم، هم در زمان عکاسی و فیلمبرداری و هم حضور در برخی مجالس خاص و نمایش ها، بعضاً ضروری خواهد بود تا تاثیر بیشتری روی مخاطب بگذارد! " طبیعی و واضح است که چنین لوازمی، چه تاثیرات مخربی روی پوست و جسم یک کودک خردسال به جای می گذارد و تبعات آن در آینده نیز دامنگیر او خواهد بود. البته درآمد این آزار رساندن به فرزند معصوم مان نیز کم نیست و گاهی تا ۲ میلیون در روز نیز می رسد. اما هزینه - فایده آنی و آتی آن چیست!؟ مثل خیلی از تغییراتی که جامعه امروز کرده است، کودکان کار نیز تغییر کرده اند. اگر سری به صفحه سلبریتی ها و بازیگران بزنید خواهید دید که آنها عکسی از یک کودک با لباس های پاره و چرک در چهارراه یک خیابان بالای شهر را گذاشته اند کودکانی که در حال گدایی یا فروختن فال و آدامس به شیشه خودروهای میلیاردی چسبیده اند و فلان سلبریتی ابراز نگرانی از حال جامعه و آینده آنها می کند، اما کمتر دیده اید که همان آقا یا خانم سلبریتی عکس کودکان کار با لباس های رنگارنگ و عینک های دودی که به صورتشان گریه می کند را مورد نکوهش قرار دهند. از سوی دیگر، حالا نگاه تعداد زیادی از اقشار جامعه به این مادران، مادرانی موفق و الگوست؛ طوری که حتی سوالات مشاوره‌ای خود را نیز از این مادران می‌پرسند. در حالی که این مادران پیش از آنکه برای فرزندشان مادری کنند، برای صفحات اینستاگرامشان حکم مادر را دارند تا بتوانند با جذب مخاطب بیشتر از طریق تبلیغ توسط کودکانشان، کسب درآمد کنند. امروز کودکان کار نیز مانند خیلی دیگر از چیزهای جامعه شکل عوض کرده اند. مانند گذشته درون و بیرونشان یکی نیست. رنگ و رخی زیبا دارند اما کودکان کار واقعی امروز اینها هستند و مادران نمونه، تبدیل شده اند به مدیر برنامه هایی خوش پوش و شیک که فرزندشان را بیشتر یک وسیله کسب درآمد می بینند؛ افسوس. ]]> سیاسی Tue, 19 Feb 2019 06:41:19 GMT http://oshida.ir/vdcippaq.t1aqz2bcct.html نباید به دشمن اجازه دهیم با تاکتیک های جنگ روانی به کشور ضربه بزند/عجز و ناتوانی دشمنان باعث شده به تروریست ها پناه ببرند http://oshida.ir/vdcgxw93.ak93z4prra.html حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین ملاشاهی زارع در گفتگو با پایگاه خبری اوشیدا اظهار داشت؛ پس از برگزاری جشن ۴۰ سالگی انقلاب، با وجود تبلیغات منفی دشمنان حضور پرشور و باشکوه اقشار مختلف مردم ثابت کرد که مردم ایران تا پای جان با اتحاد و همدلی و با اقتدا به رهبری پای انقلاب و خون مطهر شهدا ایستاده اند.وی افزود: یکی از مهمترین مسائلی که در این شرایط حساس و با توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی امروز جهان اسلام، باید به آن توجه داشت جنگ نرم دشمن است و با بصیرت و آگاهی کامل نسبت به آینده برای مقابله با آن مهیا شد. معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل ابراز کرد: نباید اجازه دهیم دشمنان از تاکتیک فریب و جنگ روانی که برای ضربه زدن به جامعه اسلامی به وفور از آن بهره جسته اند استفاده کنند.ملاشاهی زارع تصریح کرد: همچنین عقل حکم می کند که سکوت دشمن دلیل بر پایان شیطنت های آن نیست بلکه باید احتمال داد که در حال برنامه ریزی برای ضربه زدن از راهی دیگر است، آنچه از آیات و روایات بر می آید لزوم هوشیاری مسلمانان در برابر دشمن است.این مدرس دانشگاه با اشاره به چشم طمع داشتن دشمنان به جمهوری اسلامی و منابع خدادای آن بیان داشت: ملتی که در معرض فریفته شدن است باید نسبت به دشمن فتنه های دشمن هوشیار باشد و غافل نشود تا آسیب نبیند.وی با اشاره به شهادت تعدادی از مدافعان مرزهای کشورمان در حمله ای تروریستی دو روز پس از حضور پررنگ و حماسی مردم در یوم الله ۲۲ بهمن در استان سیستان و بلوچستان ابراز داشت: این اقدامات کور نشان می دهد دشمن فهمیده است که توان ایستادن رو در رو با مردم ایران را ندارد و به تروریست ها پناه برده تا از طریق آن ها به کشورمان ضربه بزند.انتهای پیام/۳۹۵۳ ]]> سیاسی Tue, 19 Feb 2019 05:43:46 GMT http://oshida.ir/vdcgxw93.ak93z4prra.html تغییر چهره عجیب شبنم قلی‌خانی! +عکس http://oshida.ir/vdcaieni.49niw15kk4.html به گزارش اوشیدا به نقل از خبرنگار حوزه هنرمندان گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شبنم قلی خانی بازیگر سرشناس تلویزیون و سینمای ایران با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرام خود از یک گریم جدید برای حضور در یک فیلم خبر داد. بیشتر بخوانید:هنرپیشه زن ایرانی مرد شد! +عکس قلی خانی در اینستاگرام نوشت: فيلم سينمايی انتقال آتش به كارگردانی بی نظير محمد كرمانشاهی و طراحی گريم هنرمندانه حامد علی بخشی (اين گريم فقط برای بخشی از فيلم است نه همه فيلم). گفتنی است اخیرا فقیهه سلطانی نیز با گریمی مردانه در یک نمایش ظاهر شد و پیش از او هم نیوشا ضیغمی با انتشار تصویری اینچنین طرفداران خود را متعجب کرد. در ادامه تصویری از خانم بازیگر با گریم متفاوت را مشاهده می‌کنید. انتهای پیام/ ]]> سیاسی Tue, 19 Feb 2019 06:26:03 GMT http://oshida.ir/vdcaieni.49niw15kk4.html احتمال تمدید تعلیق ایران در "FATF" http://oshida.ir/vdcgqw93.ak93q4prra.html به گزارش اوشیدا به نقل از مشرق، اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره ادامه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی «پالرمو» در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: جلسات مجمع معمولاً روزهای شنبه‌ها و دو هفته در میان برگزار می‌شود و شنبه دو هفته دیگر این موضوع در دستور کار قرار دارد. CFT قوانین خود را بر کشورها حاکم می‌کند پذیرش FATF هیچ نکته مثبتی برای ایران ندارد وی درباره زمان جمع‌بندی و بررسی نهایی این لایحه، ادامه داد: تعدادی از موافقان و مخالفان این لایحه تاکنون درباره آن اظهار نظر نکرده‌اند که باید آنها نیز صحبت‌های خود را انجام دهند و سپس جمع‌بندی نهایی انجام شود، البته امیدوارم در جلسه آینده مجمع این جمع‌بندی انجام شود. رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره اتمام فرصت تصویب لوایح مربوط به FATF گفت: با توجه به اینکه قسمتی از موارد مانند پولشویی، قانون تأمین مالی تروریسم را تصویب کرده‌ایم و پالرمو نیز از سد مجلس و شورای نگهبان گذر کرده است، احتمالاً وضعیت تعلیقی که در FATF داریم بار دیگر تمدید شود. نماینده مردم کوهدشت در مجلس درباره بررسی CFT در مجمع تشخیص ادامه داد: این لایحه نیز در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال بررسی شدن است و بنده و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به‌عنوان رؤسای کمیسیون حقوقی و قضایی و امنیت ملی در جلسات این کمیسیون‌ها شرکت می‌کنیم. ]]> سیاسی Tue, 19 Feb 2019 06:35:55 GMT http://oshida.ir/vdcgqw93.ak93q4prra.html تنها راه بازگشت اعتبار دولت http://oshida.ir/vdcbsfb0.rhb05piuur.html وضعیت اقتصادی کشور که مدیریت آن بر عهده دولت مستقر است به گونه‌ای رقم خورده که نیازی به نظرسنجی برای فهم میزان محبوبیت و اعتبار دولت نیست ولی با این وجود نظرسنجی‌های متعدد مراکز افکار سنجی مختلف که نتایج آن بر دولتمردان نیز مکشوف و مشخص است نشان می‌دهد میزان اعتبار دولت کاهش چشمگیری داشته است. نوسان شدید قیمت‌ها و افزایش روزانه و ساعتی نرخی اقلام ضروری زندگی مردم از گوشت گرفته تا سایر ضروریات زمینه‌ساز آن شده است که برخی روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی دولت اصولا خوردن گوشت را بیماری زا خوانده و بگویند اصلا چه نیازی است که گوشت بخورید! بیشتر بخوانید: چرا دستور آذرماه روحانی برای کاهش قیمت‌ها برعکس اجرا شد؟ میشه دیگه به تورّم دست نزنید! کباب کوبیده زیر ۱۵ هزار تومان کباب نیست نظر روحانی درباره علت گرانی گوشت نمره دولت چند است؟ بااین نمره چه باید کرد؟ با این حساب که وضعیت اقتصادی روز به روز با توجه به انفعال مسئولین به سمت ناراضی‌سازی جامعه سیر می‌کند فهم میزان اعتبار دولت نیازمند نظرسنجی و راه افتادن و پرسیدن از این و آن نیست، کافی است در مغازه ، تاکسی، مترو، خیابان، قصابی، نانوایی و...حضور پیدا کنی و سخنان مردم را بشنوی! سه راه ممکن و راه مطلوب! با توجه به وضعیت پیش گفته سه راه وجود دارد، نخست آنکه دولت همین راهی که در پیش گرفته است را ادامه دهد و نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم کاملا بی‌تفاوت بوده و همه را به امان خدا رها کند و بگوید همین که هست! دومین راه که برخی از آن سخن می‌گویند آنکه دولت به دلیل عدم کفایت در انجام وظایف خود استعفا داده و یا برکنار شود! سومین راه که تنها گزینه مطلوب و عقلانی است آنکه دولت ریل و مسیر حرکت را تغییر داده و به انجام وظایف خود بپردازد. مشکلات اقتصادی کشور راه‌حل دارد بی شک مشکلات کنونی اقتصادی کشور راهکار داشته و چنان پیچیده نیستند که نتوان از آنها عبور کرد. رهبر معظم انقلاب روز دوشنبه در جمع هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی به این واقعیت‌اشاره و تصریح کردند : « همه مشکلات کشور اعم از گرانی‌ها، کاهش ارزش ریال و مسائل تولید داخلی قابل حل است اما نیازمند صبر، تدبیر، اتحاد و جدیت مسئولان در حرکت است.» رهبر معظم انقلاب در پیام راهبردی «گام دوم» نیز با ‌اشاره به سرگذشت چهل ساله انقلاب اسلامی، تفاوت چالش‌های دیروز و امروز انقلاب با مستکبران به ظرفیت‌های مهم کشور برای «گام دوم انقلاب» از جمله نیروی انسانی مستعد و کارآمد و فرصت‌های مادی کشور پرداخته و توصیه‌هایی را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(عج) مطرح ساختند. در بند مربوط به «مسائل اقتصادی» رهبر معظم انقلاب چالش‌های اقتصادی کشور را چنین برشمرده‌اند؛ ۱- چالش بیرونی: تحریم و وسوسه‌های دشمن ۲- چالش درونی: عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریّتی معظم‌له با اشاره به اینکه «در صورت اصلاح مشکل درونی، چالش بیرونی کم‌اثر یا بی‌اثر خواهد شد» مهم‌ترین عیوب ساختاری اقتصاد کشور را نیز چنین شماره کرده‌اند؛ ۱- وابستگی اقتصاد به نفت ۲- دولتی بودن بخشهایی که در حیطه‌ وظایف دولت نیست ۳- نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی ۴- استفاده‌ اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور ۵- بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن ۶- عدم ثبات سیاستهای اجرائی اقتصاد ۷- عدم رعایت اولویّت‌ها ۸- وجود هزینه‌های زائد و مسرفانه در بخشهایی از دستگاه‌های حکومتی در این پیام راهبردی علاوه‌بر برشمرده شدن «چالش‌های اقتصادی» و «عیوب ساختاری اقتصاد کشور» راهکارها نیز مطرح شده است، این راهبردها عبارتند از؛ ۱- درون‌زایی اقتصاد کشور ۲- مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن ۳- مردمی کردن اقتصاد و تصدّی‌گری نکردن دولت ۴- برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّت‌ها ۵- سپردن کار به دست یک مجموعه‌ جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی کارها را باید این دولت انجام بدهد با توجه به آنچه گفته شد مشکلات مشخص و راهکارها نیز مشخص هستند و تنها اقدام و عمل لازم است و دولت باید بماند و مشکلاتی که با اهمال کاری و رهاسازی اوضاع کشور به وجود آورده است را به حالت مطلوب رسانده و دولت را به شکلی که قانون مقرر کرده است به مسئولین قانونی بعدی محول کند. رهبر معظم انقلاب ۲۲ مرداد ماه امسال در دیدار هزاران نفر از قشرهای مردم از استان‌های مختلف به این مسئله‌اشاره و تصریح کرده بودند : اینهایی که خطاب می‌کنند به دولت که بایستی دولت برکنار بشود و از این قبیل حرفها، اینها دارند در نقشه دشمن کار می‌کنند. نخیر، دولت باید با قوّت سرِ کار بماند، کارها را باید این دولت انجام بدهد. رئیس‌جمهور، منتخب مردم است؛ مجلس هم منتخب مردم است؛ هم رئیس‌جمهور حق دارد، هم مجلس حق دارد، هر دو حقوقی دارند و تکالیفی دارند؛ تکالیف را باید انجام بدهند، حقوقشان و کرامتشان هم باید حفظ بشود. معظم‌له در همین سخنرانی تصریح کردند که هیچ بن‌بستی وجود ندارد و راه‌حل‌ها مشخص است : « من می‌گویم در کشور هیچ بن‌بستی وجود ندارد؛ در همین زمینه‌ اقتصادی، هیچ بن‌بستی وجود ندارد. این‌جور نیست که راه‌حل نباشد؛ نخیر، مشکلات کشور، مشکلات اقتصاد، شناخته‌شده است، راه‌حل‌ها هم شناخته‌شده است.‌کننده‌ها باید ان‌شاءالله همّت کنند، دامن همّت به کمر بزنند.» با توجه به آنچه ذکر شد وقتی مشکلات مشخص، راهکارها نیز بر اساس آنچه تحلیل‌گرها و کارشناسان اقتصادی می‌گویند و به آن اذعان دارند معین است مسئولین مربوطه که قانون آنها را مشخص کرده و منتخب مردم هستند بایستی به مسئولیت شرعی و قانونی خود در رسیدگی به این مشکلات عمل کنند. به ابتدای گزارش بر می‌گردیم و آن اینکه رها سازی اقتصاد و معیشت مردم محبوبیت مسئولین را به شدت کاهش می‌دهد، زمانی که قیمت‌ها روزانه و لحظه‌ای تغییر می‌کنند احتمال توطئه برای رسیدن به اهداف شوم به عقل انسان‌های دور اندیش خطور می‌کند، زمانی که خودروهای داخلی چون پراید در هفته گذشته رشد شدید قیمت را شاهد بود و مسئولین نیز با زبان بی‌زبانی یا صریح می‌گویند «همین که هست» ناخودآگاه این مسئله به ذهن خطور می‌کند که شاید نقشه دیگری در کار است. اقتضائات جنگ اقتصادی کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌برد، دشمنی که آدم اجیر می‌کند تا در اهواز و سیستان و بلوچستان تیراندازی کرده، عملیات انتحاری و ترورکند هیچ ابایی ندارد که انسان دیگری را به خدمت گرفته و به اقتصاد کشور ضربه بزند. شناسایی برخی نفوذی‌ها در تیم‌های مذاکره‌کننده و دستگیری آنها، بازداشت برخی کلان مفسدین اقتصادی و اعدام چند تن از آنها و ادامه محاکمه برخی دیگر و...نکات متعددی را در این زمینه روشن می‌سازد و نخستین این نکات آنکه تروریست‌های اقتصادی گردنه‌های حساس مرتبط با معیشت مردم را هدف گرفته‌اند. در شرایط کنونی که آیت‌الله آملی لاریجانی مسئولیت جدید خود را در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز کرده و رئیس‌جدید دستگاه قضا به زودی از سوی رهبر معظم انقلاب معرفی خواهد شد ضروری است که روند آغاز شده در برخورد قاطع با تروریست‌های اقتصادی ادامه یافته و تشدید شود. منبع: کیهان ]]> سیاسی Wed, 20 Feb 2019 07:45:47 GMT http://oshida.ir/vdcbsfb0.rhb05piuur.html انتقاد تند عارف از "لابی‌کردن" دولت و وزرا http://oshida.ir/vdcjttem.uqem8zsffu.html به گزارش اوشیدا به نقل از مشرق ، روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران صفحه اول شماره امروز (چهارشنبه 1 اسفند) را به گفت‌وگوی خود با محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اختصاص داده است. عارف که در این گفت‌وگو به مباحث مختلفی از جمله رابطه دولت و اصلاح‌طلبان و مجلس و دولت پرداخته است، با بیان اینکه "مهمترین مسئله امروز کشور، ناکارآمدی مدیران و نظام اجرایی کشور است، گفته است: همیشه براین باور هستم که بیشترین ضربه را ناکارآمدی دولت، عدم هماهنگی در دولت و قرار دادن نیروها در جاهای نامناسب به برنامه‌های توسعه وارد می‌کند." بیشتر بخوانید: پسر عارف هنوز خود را ژن خوب می‌نامد عارف: به عملکرد اصلاح‌طلبان شورای شهر و فراکسیون امید نظارت نداریم! وی در بخش دیگری از اظهاراتش، انتقادات تندی را علیه دولت مطرح کرده و عملا دولت روحانی را "جزایر جدا" خطاب می‌کند و می‌گوید: دولتی که به صورت جزایر جدا از هم به نظر برسد دولت کارآمدی نخواهد بود، دولتی که وزیر آن برخلاف لایحه دولت در مجلس لابی می‌کند نمی‌تواند موفق باشد. باید از دولت یک صدا بیرون بیاید. رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با انتقاد از عدم ارتباط مسئولان دولتی با نمایندگان مجلس، مردم و در کنایه‌ای تلویحی به جهانگیری تصریح می‌کند: " گاهی مسئولان ما نگاه قیم مآبانه دارند و خود را تافته جدابافته از مردم می‌دانند و خودشان را در حصاری قرار می‌دهند که دسترسی به آنها ممکن نیست. نمایندگان مجلس متأسفانه به راحتی به مدیران دسترسی ندارند و گاهی برخی از آنها پیش من می‌آیند و از دولت اصلاحات تشکر می‌کنند که دسترسی به مسئولان و مدیران در آن زمان راحت‌تر بود. آن زمان استاندار، رئیس دانشگاه، نماینده و مدیر و مسئولی که از من به عنوان معاون اول رئیس جمهور تقاضای وقت کنند و من ظرف یکی دو هفته به او وقت ندهم. من این را وظیفه خودم می‌دانم." عارف در پاسخ به انتقاداتی که این روزها در سکوت او در مجلس در قبال مسائل جاری کشور بیان می‌شود، می‌گوید: "من فقط یک عضو فراکسیون امید هستم و نه همه فراکسیون به علاوه شعار ما در فراکسیون امید و آرامش است. گاهی استفاده از تریبون‌ها منجر به کاهش امید در جامعه می‌شود راهبرد ما این نیست که موضعی بگیریم که آرامش موجود در مجلس از بین برود. برای ما به نتیجه رسیدن کار خیلی مهم است و روی یک روش خاص پافشاری نمی‌کنیم." وی ادامه می‌دهد: "همین شما که به من می‌گویید چرا سکوت می‌کنی، فکر نمی‌کنید اگر من در مجلس و استفاده از تریبون فعالتر بودم، برچسب تبلیغات و انتخابات و انحصارطلبی در جریان اصلاح‌طلبی به من می‌خورد؟ فکر نمی‌کنید در این صورت می‌گفتند آقا! اجازه بده در جریان اصلاح‌طلب جز فراکسیون امید بقیه هم هستند!" وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اذعان به اینکه متأسفانه بنا به دلایلی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مسئولیت نظارتی خود را به خوبی انجام نداده، خاطرنشان می‌کند: "در این سه سال متأسفانه حقیقتا در امر نظارت کم کاری شده؛ چه نظارت بر فراکسیون امید که باید جدی انجام می‌شد چه نظارت بر دولت، چرا که بالاخره دولت هم در سال 92 و هم به طور مشخص در سال 96 با حضور اصلاح‌طلبان پیروز شد و به همین دلیل ما باید امر نظارت و تعامل را جدی‌تر می‌گرفتیم." رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره نحوه بستن لیست امید مجلس دهم یادآور شد:‌"ما در انتخابات سال 94 برای عده‌ای سرمایه‌گذاری کردیم و سنگشان را به سینه زدیم خود من و خیلی از چهره‌های ارزشمند جریان اصلاحات برایشان تبلیغ کردند و صحبت کردند تا رأی بیاورند. اما از روز اول بعد از پیروزی از ما جدا شدند." وی ادامه می‌دهد: این اشخاص بداخلاقی کردند و با اینکه از آنها تعهد گرفته بودیم اما به آن پایبند نماندند و همین تجربه مجلس باعث شد در انتخابات شورای شهر میثاق جدی‌تری با کاندیداها داشته باشیم. می‌خواهم بگویم که مردم باید حساب اینها را از فراکسیون امید جدا کنند. ما نباید مار در آستین پرورش می‌دادیم. اما به هر حال تجربه خوبی بود. ]]> سیاسی Wed, 20 Feb 2019 07:38:40 GMT http://oshida.ir/vdcjttem.uqem8zsffu.html