پایگاه خبری اوشیدا - پربيننده ترين عناوين فناوری اطلاعات :: نسخه کامل http://oshida.ir/it Wed, 18 Jan 2017 11:51:40 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://oshida.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اوشیدا http://oshida.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اوشیدا آزاد است. Wed, 18 Jan 2017 11:51:40 GMT فناوری اطلاعات 60 مروری بر رقیب ایرانی تلگرام http://oshida.ir/vdcdzn0k.yt09o6a22y.html به گزارش پایگاه خبری اوشیدا: این روزها شبکه‌های اجتماعی پایه ثابت زندگی مردم شده‌اند و اکثر مردم برقراری ارتباط خود با دیگران را از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان ها انجام می‌دهند. انتخاب پیام‌رسان بی‌شک از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. اکثر پیام‌رسان های ایرانی نیز بر اساس فارسی‌سازی یک نرم‌افزار متن باز (Open Source) تولید و راه‌اندازی شده‌اند. در این بین اما پیام‌رسان «گپ» براساس توانمندی متخصصین ایرانی توسعه یافته و تمامی بخش‌های زیرساخت (بک اند) و کلاینت‌های آن در داخل تولید شده است که همین نکته شاید مهم‌ترین وجه تمایز «گپ» با سایر پیام‌رسان‌های ایرانی باشد. «گپ» با طراحی و معماری بسیار حرفه ای و ساختاری کاملا متمایز در حال حاضر به‌خوبی با اپلیکیشن‌های مشابه خارجی خود رقابت می‌کند. با «گپ» بیش‌تر آشنا شویم پیام‌رسان «گپ» با قابلیت چندپلتفرمی برای سیستم ‌عامل‌های اندروید، آی‌اواس، ویندوز، مک و وب به‌صورت بومی تولید شده است که به واسطه این ویژگی، قابلیت توسعه و سفارشی‌سازی تا هر سطحی، در آن وجود دارد. استفاده از «گپ» با توجه به قابلیت‌های عمومی یک پیام‌رسان مدرن بسیار ساده و روان است چرا که این پیام‌رسان فارسی بوده و شناخت دقیقی از خواسته‌ها و نیازمندی‌های کاربران ایرانی دارد. شما می‌توانید بلافاصله پس از نصب این اپلیکیشن مخاطبین خود، که دارای شناسه «گپ» هستند را مشاهده کنید و نیز سایر دوستان خود را به گپ دعوت کنید. استیکرهای جذاب و خاص یکی از امکاناتی است که در بخش مدیریت استیکرها می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. پلتفرم پیام‌رسانی «گپ» بر پایه پروتکل AMQPبنا شده است و در هسته این پلتفرم یک SDP پیشرفته تعبیه شده است تا امکان ارائه خدمات ارزش افزوده بر بستر آن مهیا باشد. امکان ساختن هر گونه گروه و کانال در اختیار کاربر قرار دارد. نکته جالب و متمایز «گپ» امکان لایک کردن پیام‌های موجود در گروه‌ها و کانال‌ها و مشاهده تعداد لایک‌ها است. همانند بسیاری از پیام‌رسان‌های پیشرفته آنچه که در گپ مانع از یکنواختی و خستگی دیداری و ذهنی می‌شود، قابلیت ارسال فیلم و عکس، همراه با ماسک‌گذاری بر روی تصاویر است. طراحان «گپ» برای ارتقا تجربه کاربری، جذابیت‌های جانبی متنوعی از جمله خدمات و سرگرمی را در این پیام‌رسان تدارک دیده‌اند. وجود دسته‌بندی‌های مختلف از قبیل آموزشی، کاربری، کودکان، هنری و … موید این ادعا است که در «گپ» با دنیای جدید و جذابی ماجه خواهید شد چرا که می‌توانید بر اساس علاقه‌مندی خود از بخش‌های مختلف استفاده کنید. تقطه قوت «گپ» در بخش سرگرمی رایگان بودن مطالب و محتوای ارائه شده است. امنیت و سرعت بالای «گپ» به‌واسطه سرورهای داخلی و همچنین امکان به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و سرگرمی‌ها از طرف افراد یا سازمان‌هایی که منابع ارزشمندی دارند، «گپ» را به یک رقیب بسیار جدی و پرقدرت برای پیام‌رسان‌های خارجی تبدیل کرده است. شاید در نگاه اول«گپ» از دید کاربر یک پیام‌رسان عادی مثل تلگرام و واتس‌اپ باشد اما با یکبار استفاده از این پیام‌رسان متوجه خواهید شد که در کنار قابلیت‌های پیام‌رسانی به دنیای از اطلاعات و سرویس‌های ارزش افزوده نیز دسترسی دارید. در واقع شما با پیشخوان اکوسیستم بزرگ «گپ» در ارتباط هستید و همه خدمات و اطلاعات پس از پردازش‌های متنوع از طریق این پیشخوان (پیام‌رسان «گپ») در اختیارتان قرار می‌گیرد. در آینده به اکوسیستم «گپ» بصورت تخصصی خواهیم پرداخت اما تا آن زمان پیشنهاد می‌کنیم، «گپ» را نصب کرده و از آن لذت ببرید! انتهای پیام ]]> فناوری اطلاعات Wed, 18 Jan 2017 05:04:31 GMT http://oshida.ir/vdcdzn0k.yt09o6a22y.html ۱۰ چیز که خواسته‌ی تمام مشتریان است http://oshida.ir/vdciq3aw.t1aqp2bcct.html به گزارش پایگاه خبری اوشیدا: این سازمانها تنها به فروش کالا یا خدمات خود نمی‌اندیشند. بلکه اندیشه جاری در بدنه چنین سازمانهایی آن است که خدمات خود را همانند یک خیاط زبردست و ماهر درست متناسب با قامت مشتری ارائه دهند، چرا که آنها مشتریان خود را نه برای یک بار و دوبار بلکه برای یک عمر تعامل می‌خواهند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اصفهان پلاس، خود را به عنوان یک مشتری تصور کنید، حال به نظر شما چرا ترجیح می‌دهید محصولی مشابه را از یک فروشنده و یا سازمان خاص خریداری کنید و از دیگری نه؟ طبق تحقیقات گروه بزرگ تحقیقاتی رین (Rain) که به تازگی نتایج آن منتشر شده است، مشتریان تمایل دارند تا از فروشندگانی خرید کنند که در موارد زیر دارای وجه تمایز باشند: ۱-ارائه‌ی دیدگاهها و ایده‌های تازه چنانچه مشتری خود قادر بود که مشکلات خود را تشخیص و سپس راه‌حلی مناسب برای این مشکلات بیابد، حتماً این کار را می‌کرد. دلیل آنکه مشتریان به شما رجوع می‌کنند این است که آنها به کمک شما نیاز دارند. لذا خود را به عنوان یاری‌گر مشتری تصور کنید و همواره راهکاری بکر و مناسب به او عرضه کنید. ۲-اشتیاق به تعامل مشتریان عموماً از شما نمی‌خواهند که چیزی به آنها بفروشید. بلکه آنها از شما انتظار دارند که تا رسیدن به هدف و درکی مشترک با هم به تعامل بپردازید، آن هم از طریق پاسخگویی و واکنش در قبال دغدغه‌های مشتری و شیوه‌های برطرف ساختن آنها. مشتریان به طور ایده‌ال از شما انتظار دارند که در موفقیت آنها سهیم باشید. ۳- باور فروشنده به توانایی خود در دستیابی به نتایج مشتریان مادامی که نتوانید آنها را قانع کنید که شما، شرکت شما، و پیشنهاد شرکت شما می‌تواند وعده‌های داده شده را به سرانجام برساند، از شما چیزی نمی‌خرند. و تقریباً محال است که مشتری را قانع کنیم که به نتیجه باور داشته باشد، مگر آنکه شما خود در وهله نخست به ننایج ایمان داشته باشید. ۴- گوش دادن به جای آنکه مثل نوارهای از پیش ضبط شده وعده و وعیدهای پوشالی بدهید و پیشنهادات فروش خود را مستقیم و حساب نشده ارائه کنید، به طور دقیق به نیازها و گفته‌های مشتری  گوش بدهید. ۵- کشف تقاضای پنهان فروشندگان ماهر قادرند تا با گوش دادن به مشتری حتی تقاضاهای پنهان او را کشف کنند. ۶-کمک به مشتری در جهت پرهیز از اشتباهات این اصل وجه تمایز فروشندگان خوب از عالی را مشخص می‌کند. مشتریان می‌دانند که هر تصمیم تجاری که می‌گیرند در بردارنده‌ی ر یسکها و مخاطرات مخصوص به خود است، اما خواسته‌ی مشتری از شما این است که به او در به حداقل رسانی این ریسک‌ها کمک کنید. ۷-ارائه و ساخت راهکاری قانع فروش راهکار (solution selling)  قطعاً هم‌چنان در فضای کسب و کار به حیات خود ادامه می‌دهد، هرچند که راهکارها از حیطه‌ی فقط محصول (کالا و خدمت) خارج شده و در حال حاضر راهکارهایی مثل  امید، اعتماد، و …از جمله راهکارهای تازه و پرطرفدار در محیط کسب و کار به شمار می‌روند. حداقل انتظار مشتریان این است که فروشندگان مهارت ساخت و پرداخت یک راهکار کارآمد را داشته باشند. البته این راهکار باید ارزش آفرین بوده و قیمتی رقابتی داشته باشد. ۸-تشریح شفاف فرآیند خرید و فروش مشتریان از بازی فروشندگان با مفاهیمی همچون قیمت، تخفیف، در دسترس بودن محصول، خدمات اضافه، بیزارند. خواسته‌ی آنها از فروشندگان این است که با کلمات ساده و روشن، به مشتری بگویند که خرید او در بردارنده‌ی چه مواردی است و فرآیند خرید به چه شکل انجام می‌گیرد. ۹-برقراری ارتباط شخصی و دوستانه هر موقعیت فروش، مستلزم برقراری ارتباط میان دو فردی است که به یکدیگر اعتماد دارند و یا یکدیگر را دوست دارند. همانطور که برخی بزرگان فروش می‌گویند، “حتی اگر همه چیز دو فروشگاه مشابه هم باشد، باز اغلب مردم ترجیح می‌دهند تا از کسی خرید کنند که به او علاقه و اعتماد دارند. به طور خلاصه مردم از دوستان خود خرید می‌کنند … حال اگر این دو فروشگاه با هم متفاوت نیز باشند، باز این قانون پا برجا خواهد بود.” ۱۰- ارزش‌آفرینی در مقابل قیمت مناسب فروشندگان موفق در عرصه رقابت، با حداقل دریافتی بیشترین ارزش را برای مشتریان خود بوجود می‌آورند. ]]> فناوری اطلاعات Wed, 18 Jan 2017 05:04:31 GMT http://oshida.ir/vdciq3aw.t1aqp2bcct.html دانلود جدیدترین نسخه Gmail برای اندروید و Ios / در لحظه از ایمیل های رسیده آگاه شوید http://oshida.ir/vdcjahei.uqemtzsffu.html به گزارش پایگاه خبری اوشیدا: با استفاده از نرم افزار رسمی Gmail می توانید بدون مشکل در سریع ترین زمان به صندوق نامه های الکترونیکی دسترسی پیدا کنید. در برخی مواقع ممکن است بر اساس مشکلاتی مرورگر های گوشی های هوشمند وجود دارد، دسترسی به صندوق نامه های الکنرونیکی مختل شود. از ویژگی های ارزشمند این نرم افزار می توان ورود با چند حساب کاربری، مشاهده و ذخیره فایل های پیوست و ارسال نامه الکترونیکی نام برد.قابلیت های Google Gmail : قابلیت جستجو در میان تمامی پیام های دریافتی شما امکان دسترسی به ایمیل های دانلود شده به صورت آفلاین نمایش پیام ها بر اساس شیوه گفتگو پشتیبانی از استفاده همزمان از چندین اکانت قابلیت ستاره دار کردن ، برچسب زدن و بسیاری دیگر این نرم افزار تاکنون حدود 5 میلیارد بار از گوگل پلی استور دانلود و امتیاز خوب 4.3 از 5.0 را دریافت کرده است.تصاویری از  محیط برنامه      • دانلود و مشخصات فایل         حجم: 18.5 مگابايتنسخه: 7.1.1.14نوع فایل: apk برای آندرویدبارکد برای اندروید       دانلود بارکد خوان اندروید و Ios  انتهای پیام/ ]]> فناوری اطلاعات Wed, 18 Jan 2017 05:04:31 GMT http://oshida.ir/vdcjahei.uqemtzsffu.html هراس بی‌پایان از اتمام حجم اینترنت http://oshida.ir/vdcaaonm.49nie15kk4.html به گزارش پایگاه خبری اوشیدا: در حالی که نزدیک به ۸۰ درصد ترافیک موبایل در جهان برای تماشای فایل‌های تصویری و ویدیویی به کار می‌رود، این آمار در ایران به مراتب پائین‌تر است. محتوای ویدئویی در دنیا از پرطرفدارترین محتویات وب است که حجم بسیاری را نیز به خود اختصاص می‌دهد. با این حال مشترکان اینترنت در ایران به دلایل متعددی مانند هراس از پایان زودهنگام حجم اینترنت، ترجیح می‌دهند کمتر به دانلود فایل‌های تصویری و ویدیویی اقدام کنند. علی‌اصغر عمیدیان - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی- درباره آمار مشترکان تلفن همراه می‌گوید: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تعداد مشترکان تلفن همراه در سال ۲۰۲۰ به بیش از پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر خواهد رسید و به موازات آن مصرف داده نیز افزایش خواهد یافت؛ تا آنجا که سهم ویدئو از ترافیک داده دنیا از ۶۴ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۸۰ درصد در سال ۲۰۱۹ خواهد رسید. او که معتقد است در کشور ضمن تاکید رویکرد یکسان به محتوا، حمایت از محتوای داخل مورد توجه قرار گرفته است، اظهار می‌کند: موضوع محتوا در قالب شبکه ملی اطلاعات در کشور دنبال شده است و در این حوزه بر الزاماتی مانند توجه به رونق تولید محتوای داخل متناسب با فرهنگ، دین و آداب و سنن کشور، تفکیک ترافیک داخل از ترافیک بین‌الملل، توجه به شکل‌گیری صحیح زنجیره تولید محتوا، توجه تولیدکننده محتوا و حمایت از محتوای داخل و توجه به مصرف‌کننده نهایی و تعرفه‌های ترجیحی تاکید شده است. البته وزیر ارتباطات پیش از این با اشاره به نقش شبکه ملی اطلاعات در تفاوت محتوای داخل و بین‌المللی گفته بود: در این شبکه اغلب بحث سرعت را برای اینترنت برداشته‌ایم و هر کس که با هر سرعتی که می‌خواهد از خدمات استفاده کند. اگر مردم بخواهند با اینترنت به دیدن فیلم‌های ویدئویی بپردازند، در صورتی که چند فیلم ویدئویی با تایم دو تا پنج دقیقه را دانلود کنند، حتی اگر حدود سه فیلم در روز دانلود شود، به سرعت حجم بسته اینترنت آنها تمام خواهد شد، اما در شبکه‌های اجتماعی داخلی علاوه بر افزایش سرعت قیمت نیز به مراتب پایین‌تر آمده و می‌توان حتی ۱۰ برابر آن از محتوا استفاده کرد. نصراللـه جهانگرد -رییس سازمان فناوری اطلاعات- نیز درباره افزایش محتوای ویدیویی معتقد است: در حال حاضر زبان ارتباطی کاملا به تصویر و ویدئو نزدیک شده است و دیگر مواردی مانند متن و صدا از دستور کار خارج شده‌اند. در میان نرم‌افزارهای مختلف حجم تصاویر و ویدئوهای ارسالی شاید بیش از ۱۰ برابر بیش از متن و صدا است. او درباره تعرفه اینترنت نیز اظهار کرده بود: در خصوص اصلاح نظام قیمت‌گذاری پهنای باند نیز با توجه به این‌که سرویس‌های موبایلی اکنون بیشتر جنبه ارتباط ویدئویی دارند و دسترسی به هر نوع ویدئو از این طریق ممکن است، قرار شده نظام‌نامه مربوطه را اصلاح کنیم تا به زودی مسیر دسترسی به لایه خدمات زیرساختی که باعث تسهیل خدمت‌دهی به کاربران می‌شود، اصلاح شود. همچنین در مقطعی از زمان انتقادات بسیاری درباره حجم اینترنت مطرح شده و حتی برخی کارشناسان از اینکه دانلود یک فیلم سینمایی با اینترنت موبایل بیش از ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد گلایه‌های متعددی را مطرح کرده بودند. البته در چند ماه گذشته تغییراتی در قیمت اینترنت ایجاد شده است. با وجود این همچنان تماشای فایل‌های تصویری هزینه‌های بالایی را برای کاربران ایرانی شامل می‌شود. ظاهرا تلاش بر آن است تا با طرح‌های مختلف و تولید محتوای غنی بومی، حجم فایل‌های ویدیویی افزایش پیدا کند. بر همین اساس طی ماه‌های گذشته قراردادهای متعددی به امضاء رسیده و بر اساس آن اینگونه اعلام شده که ارائه محتوای داخلی تولید شده توسط برخی شرکت‌های داخلی از سوی اپراتورهای ارائه‌دهنده موبایل با هزینه‌ای ۵۰ درصدی ارائه خواهد شد. از طرفی صادق عباسی شاهکوه -معاون سازمان تنظیم مقررات رادیوئی- اوایل تیر ماه با اشاره به تصویب مصوبه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات، گفته بود: به دنبال اجرای این مصوبه نگرانی مردم در حجم محتوای داخلی برطرف می‌شود. در تمام دنیا نیز سهمی برای حجم کف فعالیت‌های اینترنتی در نظر گرفته می‌شود که این رقم در خصوص سرویس‌های داخلی حدود دو برابر است، چرا که محتوای ویدئویی در دنیا از پرطرفدارترین محتویات وب است که حجم بسیاری را نیز به خود اختصاص می‌دهد. او با بیان این‌که با اجرایی شدن این مصوبه تعرفه اینترنت آزاد موبایل و ADSL حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد، اظهار کرده بود: امیدواریم به دنبال برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد افزایش سهم بازار ICT به خصوص در حوزه ویدئو باشیم، تا این حجم به ۸۰ درصد برسد. در فرآیند کاهش قیمت‌ها نیز با توجه به سیاست‌های شبکه ملی اطلاعات تمام این فرآیند به سمتی در حال حرکت است که ترافیک داخلی راحت‌تر در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار گیرد. این کشمکش‌ها درباره اینترنت حجمی و سرعتی در حالی است که در حال حاضر در سایر کشورهای جهان اگرچه ارائه اینترنت موبایل به صورت حجمی متداول است اما اینترنت ثابت بر مبنای سرعت ارائه می‌شود و دیگر حجمی نیست. از ‌آنجایی که سرویس‌های حجیم اغلب ویدئویی هستند، منطقی است که محدودیت‌های حجمی حذف شود. به همین دلیل است که کاربران همواره در ارتباط با اینترنت حجمی مشکلات متعدد داشته و خواهان حذف این شیوه ارائه اینترنت هستند. انتهای پیام ]]> فناوری اطلاعات Wed, 18 Jan 2017 05:04:31 GMT http://oshida.ir/vdcaaonm.49nie15kk4.html آموزش حذف اکانت تلگرام + تصاویر http://oshida.ir/vdcb99bs.rhb0fpiuur.html به گزارش پایگاه خبری اوشیدا: با اینکه بیشتر برنامه های پیام رسان در تلفن های همراه گزینه حذف اکانت را در بخش تنظیمات خود قرار داده اند اما تلگرام این قابلیت را در اختیار ندارد و کاربران باید برای حذف اکانتشان از سایت جداگانه ای استفاده کنند. مراحل حذف اکانت تلگرام Delete Telegram account یک مسیر هفت گانه است که بلافاصله و پشت سر هم انجام می پذیرد. تمامی مراحل به سادگی قابل انجام است. شما می توانید این مراحل را به همراه آموزش تصویری در اینجا مشاهده کنید. ۱- ابتدا باید به آدرس اینترنتی my.telegram.org/deactivate رجوع کنید. ۲- پس از ورود به آدرس بالا که مربوط به سرویس تلگرام می باشد از شما شماره موبایل خواسته می شود که باید شماره موبایلی که با آن در حال حاضر در تلگرام فعالیت دارید را وارد کنید و گزینه Next را بزنید.   ۳- در صفحه بعد باید رمز عبوری که برایتان در تلگرام فرستاده شده است را در کادر مربوط به password وارد کنید و گزینه Sign in را بزنید.     ۴: در صفحه بعد بر روی گزینه Deactivate account کلیک کنید.   ۵: در صفحه بعد روی گزینه Done کلیک کنید.   ۶: در این مرحله که مرحله پایانیست از شما تایید می خواهد پس بر روی گزینه قرمز رنگ Yes, delete my account کلیک کنید.   ۷: در صورت موفقیت آمیز بودن عملیات حذف اکانت پیغامی سبز رنگ به منزله تایید و موفقیت آمیز بودن عملیات نمایش داده خواهد شد.   دقت داشته باشید که پس از انجام تمامی این مراحل اکانت تلگرام شما به کلی پاک خواهد شد و تمامی پیام ها، گروه ها و مخاطبین آن نیز حذف می شود ]]> فناوری اطلاعات Wed, 18 Jan 2017 05:04:31 GMT http://oshida.ir/vdcb99bs.rhb0fpiuur.html عامل اصلی آتش‌سوزی گلکسی نوت ۷ اعلام شد http://oshida.ir/vdcf01dt.w6dvjagiiw.html به گزارش پایگاه خبری اوشیدا:به نقل از رویترز بزرگترین سازنده گوشی‌های هوشمند در جهان همان‌طور که خود را برای عرضه گلکسی  S۸، یکی از گوشی‌های پرچمدار سامسونگ، در نیمه اول سال آماده می‌کند، به دنبال راهی برای پشت سر قرار دادن یکی از بزرگترین شکست‌های ایمنی محصول در تاریخ تکنولوژی است. سرمایه‌گذاران و تحلیلگران معتقدند اگر سامسونگ می‌خواهد اعتماد مجدد مصرف‌کنندگان خود را به دست آورد، بسیار مهم است که به ارائه یک توضیح قانع‌کننده درباره اشتباهاتی که برای گلکسی نوت ۷ پیش آمده بود و اینکه چطور می‌خواهد از بروز مشکلات مشابه جلوگیری کند، بپردازد. نتایج حاصل از این تحقیقات به احتمال زیاد در ۲۳ ژانویه اعلام خواهد شد، یک روز قبل از آنکه سامسونگ درآمد سه‌ماهه چهارم خود را منتشر کند. سامسونگ در ابتدا یک فراخوان از ۲.۵ میلیون گوشی گلکسی نوت ۷ در ماه سپتامبر و علت آتش‌سوزی را به عنوان یک مشکل در فرآیند تولید یکی از تولیدکنندگان اعلام کرد. اما پس از آن گوشی‌هایی که سامسونگ مدعی شده بود باتری‌هایی که سالم هستند هم دچار آتش‌سوزی شدند و بدین ترتیب این شرکت ناچار شد فروش این گوشی را کاملا متوقف کند که به سود عملیاتی سامسونگ ضرری ۵.۲ میلیارد دلاری وارد کرد. یکی از تحلیل‌گران می‌گوید: اینکه سامسونگ گفته بود مشکل از تولیدکنندگان است به نظر عجیب می‌آید. اما به نظر می‌رسد سامسونگ ممکن است فضای کافی برای باتری در داخل گوشی قرار نداده باشد. همچنین منابع دیگری می‌گویند سامسونگ قادر به تکرار آتش‌سوزی در طول تحقیقات خود شده است و به نظر نمی‌رسد این مشکلات ناشی از طراحی سخت‌افزار و یا مسائل مربوط به نرم‌افزار باشد. در حالی که چشم‌انداز کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند سامسونگ در این سال مانند یک علامت سوال بزرگ باقی مانده است، انتظار می‌رود سود این شرکت با افزایش چشمگیر قیمت تراشه‌های حافظه و فروش در حال رشد صفحه‌های نمایش دیودی گوشی‌های هوشمند همچنان افزایش داشته باشد.  انتهای پیام ]]> فناوری اطلاعات Wed, 18 Jan 2017 05:04:31 GMT http://oshida.ir/vdcf01dt.w6dvjagiiw.html حراج اطلاعات ایرانیان در تلگرام/شماره بده، اسم و تصویر بگیرید http://oshida.ir/vdcezo8n.jh8pei9bbj.html به گزارش پایگاه خبری اوشیدا: ما هم همین کار را کردیم نه یک بار بلکه چندین‌بار تا خیالمان راحت شود که چنین امکانی وجود دارد. واقعاً چنین امکانی وجود داشت و همین موضوع گزارشی است که در ادامه می‌خوانید. برای به‌دست آوردن اطلاعات ابتدا با مدیر بات ارتباط برقرار کردیم تا از علت و روش کارش سردرآوریم و در نهایت با دو کارشناس مخابرات نیز گفت‌و‌گویی داشتیم تا ببینیم این موضوع چقدر می‌تواند نشان‌دهنده ورود به حریم شخصی افراد باشد.زمانی که با این بات روبه‌رو می‌شوید با خود می‌پرسید چطور شماره‌ها، نام و تصویر افراد می‌تواند اینچنین ساده و سریع قابل دسترس باشد. آیا این کار قانونی است؟ آیا اتفاقی که می‌افتد حریم شخصی افراد را زیر سؤال نمی‌برد؟ آیا احتمال سوءاستفاده بیشتر نمی‌شود؟ مدیر بات در تلگرام با وجود آنکه حاضر نشد از او نامی برده شود، در این زمینه توضیحاتی می‌دهد که چطور می‌توانند به نام و عکس افرادی که شماره‌ها برایشان ارسال می‌شود دسترسی پیدا کنند و به «صبح نو» می‌گوید: «اطلاعات از منابع بسیار گوناگونی که همگی در دسترس عموم هستند (در اینترنت) استخراج می‌شود و با الگوریتمی ساده پردازش شده و بهترین نتیجه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. تمامی این اطلاعات به صورت آزاد در اینترنت قرار دارد. ما فقط در یک نقطه آنها را جمع‌آوری می‌کنیم.» او در پاسخ به این سؤال که آیا اطلاعات از اپراتورها به‌ دست آنها نرسیده است؟ پاسخ می‌دهد: «طی مدت اخیر افراد زیادی پیغام دادند که دیتابیس چند گیگابایتی از ایرانسل در اختیار دارند و می‌توانند به بهبود این برنامه کمک کنند؛ اما با توجه به غیر قانونی و غیر اخلاقی بودن این موضوع، قبول نکردیم. تمام اطلاعات ما از طریق همان اطلاعاتی است که در اینترنت موجودند و با قوانین درج شده در سایت پلیس فتا چک کردیم، هیچ مغایرتی ندیدیم. موضوع این است که این داده‌ها در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت به‌صورت عمومی وجود دارند و هرکسی می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد.» اطلاعات تماماً در اینترنت است نکته جالب درباره این بات، نام‌هایی است که منتشر می‌کند. نام‌ها به‌صورت شناسنامه‌ای یعنی اسم و فامیل کامل نیست؛ بلکه مانند ذخیره کردن نام در لیست شماره تلفن‌های گوشی همراه است و این نشان می‌دهد تمام اطلاعات از طریق لیست شماره تلفن‌ها به دست این ربات‌ها می‌رسد. مدیر این بات درباره چنین موضوعی می‌گوید: «مطمئن باشید عبارت عمه فاطمه، آقای رضایی و... از طریق منبعی در اینترنت به‌دست می‌آید و در دسترس عموم است. اینطور نیست که ما بخواهیم از جای دیگری به دستشان بیاوریم و شما با در اختیار داشتن شماره به آن عبارت می‌رسید.»  به عقیده مدیر بات از هر چیزی می‌توان سوءاستفاده کرد و البته از این ویژگی هم می‌توان سوءاستفاده‌هایی کرد؛ اما دلیل بر غیرقانونی بودن آن نیست و می‌گوید: «فروش چاقو آشپزخانه در سطح شهر احتمال سوءاستفاده را بالا نمی‌برد؟ آیا کسی به این دلیل فروش چاقوی آشپزخانه را ممنوع کرده است؟ درضمن این برنامه، همانطور که گفتم از اطلاعات عمومی اینترنت استفاده می‌کند. یعنی من بدون استفاده از این نرم‌افزار هم به همان داده‌ها در سطح اینترنت قطعاً دسترسی دارم، اگر اینطور نبود این کار غیر قانونی بود.» کار ما علمی است نه تجاری بعد از 10 شماره این ربات از شما می‌خواهد یا مبلغی واریز کرده یا به چند نفر از دوستان این بات را معرفی کنید تا نام و تصویر شماره‌های بعدی را نیز ارسال کند. این یعنی زمینه درآمدزایی؛ اما به گفته مدیر بات تصمیم آنها درآمدزایی نیست: «قصد تجاری‌سازی نداریم، کاربران هم حتی این امکان را دارند که از قسمت تنظیمات، شمارهایشان را مخفی کنند. کار علمی است تا اینکه دنبال اهداف تجاری باشیم. من مهندس فناوری اطلاعات و IT هستم و با یکسری از دوستان در زمینه Data Mining فعالیت می‌کنیم. احتمالاً در آینده بتوانیم موتور جست‌وجو ملی را توسعه دهیم (یک چیزهایی الان هست اما به هیچ عنوان قابل استفاده نیستند.)» فیلترشکن‌ها لیست شماره تلفن‌ها را سرقت می‌کنند آقای علیرضا کریمی، کارشناس مخابرات درباره وجود چنین ربات‌ها و بات‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به «صبح نو» می‌گوید: «به دلیل محدودیت‌هایی که در زمینه‌های اینترنتی داریم، یک‌سری اپلیکیشن‌هایی وارد بازار شده‌اند که به نوعی راهی برای دور زدن و شکستن فیلترند. خیلی از این فیلترشکن‌ها که جنبه گسترده پیدا کرده، زمینه دسترسی به لیست شماره تلفن‌های گوشی‌های همراه را فراهم می‌کنند. منبع: صبح نو شما فرض کنید در کشور 40 میلیون گوشی هوشمند داریم و قاعدتاً بخشی از این افراد هم از این نرم‌افزارها استفاده می‌کنند بدون آنکه دانش آن را داشته باشند و نمی‌دانند این اپلیکیشن ها چه ویژگی‌هایی دارند و ماهیت آنها چیست. چون بین ارتباط‌ها و اینترنت قرار می‌گیرند؛ مشخص نمی‌کند کدام اطلاعات ما ارسال می‌شود. به تازگی متوجه شده‌ایم بعضی از فیلترشکن‌ها لیست شماره تلفن‌های گوشی همراه را به سرقت می‌برند و جمع‌آوری می‌کنند. سپس از طریق نرم افزارهای دیگر می‌گویند شماره تلفن وارد کن تا ما بگوییم این شماره متعلق به چه فردی است؟ از این طریق اطلاعات به دست می‌آید. نه اینکه آنها بدانند مثلاً سیم‌کارت به نام چه کسی است و اصطلاحاً نام شناسنامه‌ای را بگویند. مثلاً ممکن است یک نفر را شماره‌ای را علی آقا ثبت کرده باشد. برای نخستین‌بار که این نرم‌افزار از لیست شماره تلفن استفاده می‌کند نام علی آقا ثبت می‌شود. دیگر هر کس با استفاده از این نرم‌افزار شماره‌ای را بزند نام علی آقا را خواهددید.» او درباره قابلیت این نرم افزار توضیح می‌دهد: «این ربات هم به نوعی لیست شماره تلفن‌های تلگرامی را جمع‌آوری می‌کند. تا 10 شماره هم رایگان است و بیشتر از آن را می‌گوید اگر می‌خواهی باید هزینه‌اش را پرداخت کنی یا برای مثلاً 5 نفر تبلیغ ما را بفرستی. این ربات‌ها به لیست شماره‌های اپراتورها یا اطلاعات رسمی دسترسی ندارند. همه دانش آنها از همان لیست شماره تلفن‌های گوشی همراه است که به آنها اجازه داده‌ایم از طریق بات، ربات یا فیلترشکن دسترسی داشته باشند و تمام منبع اطلاعاتی‌شان از همین جاست. عکس‌هایی که از شماره تلفن‌ها نیز ارسال می‌کند عکس‌هایی است در پروفایل تلگرام آن افراد هستند. نه عکس‌های خاص از جاهای خاص باشد.» وجود اطلاعات در اینترنت دلیل بر نبودن حریم شخصی نیست این کارشناس مخابرات با تاکید بر اینکه وجود اطلاعات در اینترنت موجب نمی‌شود از آنها استفاده کرد چون باز هم جزو حریم شخصی به حساب می‌آید، گفت: «صرف آنکه اطلاعات در اینترنت وجود دارد دلیلی ندارد از آنها استفاده کنند. لیست شماره تلفن افراد جزو حریم خصوصی تلقی می‌شود. الان ایمیل هم شخصی است؛ اما چون در اینترنت وجود دارد دلیل نمی‌شود جزو حریم شخصی افراد شناخته نشود. بعضی موتورهای جست‌وجوگر مانند گوگل متن ایمیل‌ها را هم می‌خواند و براساس متن ایمیل شما تبلیغات ارسال می‌شود. حتی نباید موتور جست‌وجوگر هم از روی متن ایمیل وارد حریم شخصی افراد شود تا تبلیغات متناسب با ایمیل فرد را ارسال کند. در این زمینه هم ایراداتی گرفته شده است. چه برسد به اینکه لیست شماره تلفن در اختیارشان باشد. این کار کندو‌‌کاو در حریم شخصی افراد است. بات دارد شماره تلفن‌ها را می‌خواند و اجازه‌ای نگرفته. در صورتی که شما هر نرم افزاری نصب کنید از شما یک‌سری مجوز می‌گیرد. مثلاً می‌گوید من می‌خواهم به تصاویر شما دسترسی پیدا کنم. می‌خواهم به پیامک‌ها یا لیست تماس‌های شما دسترسی پیدا کنم. شما می‌بینید و با علم به این موضوع اجازه می‌دهید؛ اما این نرم‌افزار و بات قبلاً این اجازه را از شما گرفته است؟ احتمالاً اگر تلگرام متوجه شود جلوی آن را می‌گیرد. مردم باید نسبت به باقی نرم‌افزارها هوشیار باشند. اگر مردم این موارد را رعایت کنند دیگر حریم خصوصی افراد هم زیر سؤال نخواهدرفت.» لیست شماره تلفن‌ها تک به تک و با اجازه کاربر گرفته می‌شود آقای مهدی حیدری فرایند، دیگرکارشناس مخابرات است که در این زمینه می‌گوید: «کاری که این بات‌ها انجام می‌دهند از روی سایت تروکالر Truecaller است. کار سختی نیست. یک کد به آن سایت می‌دهند و از آن اطلاعات را می‌گیرند و چون شماره را دارند، از روی تلگرام اطلاعات به‌دست می‌آید. سال 2009 این سایت راه افتاده و شکل گیری این قابلیت برای 6 سال پیش است. دو مهندس این کار را کرده‌اند و فکر می‌کنم 55 کشور دنیا دچار چنین معضلی شده‌اند. به این کار در ترجمه فارسی «انبوه‌سپاری» گفته می‌شود.  یعنی از اطلاعات کم به اطلاعات زیاد دست پیدا کنید. با مثال برایتان توضیح می‌دهم. شما می‌خواهید یک سرمایه جذب کنید. می‌توانید از یک شرکت بزرگ چند میلیارد بگیرید. می‌توانید از افراد گوناگون یک میلیون بگیرید؛ افرادی که نمی‌دانید چه کسانی هستند. به کار دومی روش انبوه سپاری گفته می‌شود. روشی که این سایت آن را پیش گرفته و از افراد گوناگون تک‌به‌تک اطلاعات می‌گیرد.  مثلاً شما می‌خواهید در سایت ثبت‌نام و اپلیکیشن را نصب کنید. همان ابتدا از شما می‌پرسد در زمان نصب، اطلاعات موبایل شما برداشته می‌شود. هرکسی که این اپلیکشن را نصب می‌کند، لیست شماره تلفن‌ها را برمی‌دارد و قبل از این کار هم می‌پرسد. ما هر وقت اینستال را می‌زنیم هیچ‌وقت نمی‌خوانیم که چه چیزهایی را پرسیده و گفته است. یعنی با اجازه خود شما این کار را می‌کند اما چون نخوانده‌اید متوجه نمی‌شوید. هر تعداد بیشتری اپلیکیشن نصب شود یا تعداد افراد بیشتری وارد سایت شوند، اطلاعاتشان کامل‌تر می‌شود. کار غیرقانونی نیست. چون خودش از قبل می‌پرسد و فرد کاربر خودش این اجازه را می‌دهد تا بتواند اطلاعات را بردارد. کاربرها باید هوشیارتر شوند.» ]]> فناوری اطلاعات Wed, 18 Jan 2017 05:04:31 GMT http://oshida.ir/vdcezo8n.jh8pei9bbj.html