ضرورت اصلاح روشهای حمل و نقل کالاهای صادراتی از مرزهای سیستان و بلوچستان و ایجاد اشتغال بیشتر
به گزارش پایگاه خبری
اوشیدا؛ به منظور بهره بردن از ظرفیت مرز انتظار می رود اصلاح روشهای حمل و نقل کالاهای صادراتی از مرزهای سیستان و بلوچستان و ایجاد اشتغال بیشتر مدنظر قرار گیرد.
عضو انجمن علمی اقتصاد کشاورزی ایران به خبرنگار اوشیدا گفت: ایجاد بازارچه های مرزی در نقاط مرزی سیستان و بلوچستان خود می تواند زمینه رشد اقتصادی منطقه باشد که این مهم در منطقه سیستان علیرغم نرخ بالای بیکاری کمرنگ انگاشته شده و سود آن تنها در جیب عده ای خاص میرود.
عباس نورزایی ادامه داد: ﻧﻮاﺣﻲ ﻣﺮزي ﺑﻪ واﺳﻄﻪی دوري از ﻣﺮﻛﺰ، اﻧﺰواي ﺟﻐﺮاﻓﻴﺎﻳﻲ و ﺗﻮﺳﻌﻪﻧﻴﺎﻓﺘﮕﻲ، ﺗﻔﺎوتهاي ﻓﺎﺣﺸﻲ از ﻧﻈﺮ ﺑﺮﺧﻮرداري از رﻓﺎه و ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻣﺮاﻛﺰ ﻋﻤﺪهی ﺟﻤﻌﻴﺘﻲ دارﻧﺪ، ﻛﻪ این ﺗﻔﺎوتها در استان سیتان و بلوچستان، عمدتاً ﻣﻨﺠﺮﺑﻪ ﮔﺴﺴﺖ اﻳﻦ دو ﻧﺎﺣﻴﻪ و اﻳﺠﺎد ﻳﻚ راﺑﻄﻪی اﺳﺘﺜﻤﺎري ﺑﻪ نفع مرکز میباشد.
وی افزود: ﺑﺎزارﭼﻪ ﻫﺎي ﻣﺮزي ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از اﻫﺮمﻫﺎي ﻣﻬﻢ در اﻳﺠﺎد اﺷﺘﻐﺎل و ﺗﻮﺳﻌﻪی ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي ﻣﻄﺮح ﺑﻮده و ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺳﻄﺢ ﻣﻄﻠﻮب اﺷﺘﻐﺎل در ﻣﺤﻞ اﺳﺘﻘﺮار ﺑﺎزارﭼﻪﻫﺎ و ﺟﻤﻊآوري و ﻫﺪاﻳﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﻫﺎي راﻛﺪ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﺠﺎرت و ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ، اﻓﺰاﻳﺶ اﻣﻨﻴﺖ ﻣﻨﻄﻘﻪ، ﻛﺎﻫﺶ روﻧﺪ ﻗﺎﭼﺎق ﻛﺎﻻ، رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪی اﻗﺘﺼﺎدي ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮزي و ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﺎﻳﺤﺘﺎج ﺿﺮوري ﻣﺮزﻧﺸﻴﻨﺎن، از دﻳﮕﺮ ﻣﺰاﻳﺎي اﺣﺪاث ﺑﺎزارﭼﻪ ﻫﺎ میباشد.
رئیس کانون جهادگران سیستان بلوچستان خاطرنشان کرد: بازارچهی مرزی میلک در سال ۱۳۹۵ سهمی معادل ۳/۲۱ درصد از ﺻﺎدرات ﮐﺎﻻ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﻣﯿﻮن از ﻣﺮزﻫﺎي ﺟﺎدهاي کشور را به خود اختصاص داده است.
روزانه بیش از۵۰۰ کامیون صادراتی در مرز میلک ترر می کندعضو انجمن علمی اقتصاد کشاورزی آسیا و اقیانوسیه اذعان کرد: از سویی برابر اعلام مدیرکل راﻫﺪاري و ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ ﺟﺎده اي استان سیستان و بلوچستان، روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه کامیون صادراتی و ترانزیتی در پایانهی مرزی میلک تردد میکنند.
نورزایی خاطرنشان کرد: تردد روزانهی این میزان کامیون در جادههایی که دارای سطح استانداردی برای میزان تردد و ترافیکی کمتر از آن است، مزاحمتها و خطرات عمدهای را در پی دارد.
در این میان روشهای حمل و نقل کالا و ترانزیت آن از مبادی بندرعباس، چابهار و کارخانجات داخلی کشور، بهگونهای است که کامیونهای افغانی، مستقیماً همهی مسیر را از مبدأ افغانستان به بندر مربوطه در ایران یا کارخانههای مبدأ بارگیری سیر میکنند.
محقق و پژوهشگر سیستانی با بیان اینکه با اصلاح این روش میتوان برای نزدیک به ۱۰۰۰ نفر اشتغال آفرید؛ چگونه؟ ادامه داد: اگر کامیونهای افغانی،اجازهی ورود به کشورمان را پیدا نکنند و حمل بار از مبادی بارگیری ایران، توسط کامیونهای جایگزین ایرانی، تا مرز میلک صورت گیرد، در این صورت بار برای قریب به ۵۰۰ کامیون ایرانی فراهم میشود که با احتساب اشتغال یک راننده و یک کمکراننده، جمعاً اشتغالی برابر با ۱۰۰۰ نفر ایجاد میشود.
نورزایی تاکید کرد: این رویکرد و اصلاح روش، مزایایی همچون زمینهی ورود قاچاق موادمخدر، اسلحه و کالای قاچاق توسط کامیونهای افغانی، از بین میرود، ناهنجاریهای اجتماعی در اثر ورود رانندگان افغانی کاهش مییابد، تصادفات و حوادث رانندگی که بیشتر به دلیل ضعف آموزش رانندگان افغانی در جادهها به وقوع میپیوندد، کاهش مییابد؛ را با خود به همراه دارد.
وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم سیاستگذاران و واضعان مقررات حمل و نقل کشور به این مهم، توجه جدی بنمایند و از فرصتسوزی اشتغال مردم مرزنشین استان، هرچه سریعتر جلوگیری کنند.
انتهای پیام