داخلی آرشيو خبر صفحه استان
امتیاز مثبت 
۰
 
گزارش اوئشیدا از آمارهایی که دیده نمی‌شود؛
سیستان و بلوچستان رکورددار تصادفات منجر به فوت در کشور/مرگ 821 تن در حوادث رانندگی استان
کد مطلب: ۶۴۴۲۷
تاریخ انتشار:سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
مدیر پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم سیستان و بلوچستان گفت: متأسفانه در سال گذشته، بیش از 821 تن از شهروندان این استان به دلیل حوادث و تصادفات رانندگی در معابر شهری و محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده اند.
سیستان و بلوچستان رکورددار تصادفات منجر به فوت در کشور/مرگ 821 تن در حوادث رانندگی استان
به گزارش اوشیدا، همواره شنیدن واژه تصادف از زبان هر فردی موجب می شود تا ناخودآگاه صحنه هایی دلخراش از حوادث رانندگی در ذهن تجسم شده و خاطرات تلخ از دست دادن عزیزانمان در اینگونه حوادث برایمان زنده شود، به عقیده روانشناسان دلیل اصلی این رویداد روانشناختی در ضمیر ناخودآگاه بشریت نهفته است، به تعبیری دیگر چون انسان ها از آغازین روزهای اختراع ماشین تاکنون شاهد تصادفات جاده‌ای و شهری دلخراشی بوده و تجربه ای تلخ از مرگ و میرهای فراوانی ناشی از این اختراع را با خود حمل می‌کنند با شنیدن این واژه، تمامی آن خاطرات تلخ را به یاد می‌آورند.

امروزه تصادفات رانندگی به یکی از اصلی ترین دلایل مرگ و میر مردم جهان به خصوص در کشورهای درحال توسعه و جهان سومی تبدیل شده است به گونه ای که اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالیانه بیش از ۲۵ میلیون نفر از ساکنین این کره خاکی تنها به دلیل حوادث ناشی از تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده و ده ها برابر این تعداد نیز در حوادث رانندگی زخمی می‌شوند تاجایی که بر اساس همین آمارها، تصادفات رانندگی نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود، از سوی دیگر با توجه به اینکه این آمار تنها گویای افرادی است که در صحنه تصادف فوت می‌کنند و سرنوشت افرادی که به دلیل جراحات ناشی از تصادف در بیمارستان جانشان را از دست داده اند در این آمارها گنجانده نشده است باید گفت آمارهای فوت ناشی از تصادفات رانندگی به مراتب بیش از اینهاست.

با نگاهی گذرا به آمار تصادفات جاده ای در ده سال گذشته به روشنی می‌توان فهمید با وجود اینکه آمارها از کاهش تلفات جاده ای در کشور حکایت دارند اما افزایش خودروها و نداشتن زیرساخت های لازم برای این حجم عظیم از خودروهای روان در جاده های کشور، تهدیدی جدی برای بالا ماندن مرگ های ایرانیان در حوادث تلخ رانندگی محسوب می شود، هر چند بر اساس آمارهای منتشره در ۱۰ سال گذشته تلفات جاده ای در سطح کشورمان از ۲۷ هزار نفر کشته در سال به چیزی در حدود ۱۶ هزار فوت بر اثر تصادفات رانندگی کاهش یافته، اما هنوز هم آمار ۱۶ هزار کشته حوادث رانندگی در سال بسیار تکان دهنده و تلخ است و این مهم نیازمند توجه مسئولین امر برای ایمن سازی جاده ها و تامین زیرساخت های مورد نیاز است.



جاده های مرگ در سیستان و بلوچستان
ساکنین استان سیستان و بلوچستان نیز با توجه به محرومیت های موجود و نداشتن زیرساخت های مناسب جاده ای و بهداشتی با مشکلات فراوانی در زمینه حوادث مرتبط با تصادفات رانندگی روبه رو هستند به گونه ای که همه روزه شاهد انتشار اخبار بسیاری از تصادفات جاده ای در این استان هستیم، تاجایی که انگار چشم های مردم و مسئولین این منطقه به این اخبار عادت کرده و در واقع آن را نمیبینند، و شاید هم همین ندیدن مهمترین دلیل بالا بودن آمارهای تصادفات جاده ای در سیستان و بلوچستان است.

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با داشتن مرزهای رسمی و طولانی با دو کشور پاکستان و افغانستان دارای یکی از پرترددترین جاده های مواصلاتی کشور است اما مشکلات و معضلات بسیاری در پیچ و خم جاده های مواصلاتی این استان نهفته است به گونه ای که ساکنین این استان محروم هر روزه شاهد مرگ عزیزان و اقوام خود هستند که تنها به دلیل نبود زیرساخت های جاده ای و بهداشتی جان خود را در حوادث رانندگی از دست داده اند.

بر اساس آمارهای رسمی، سیستان و بلوچستان حجم بالایی از راه های مواصلاتی غیراستاندارد کشور را به خود اختصاص است و از نظر داشتن جاده های مواصلاتی مناسب در پاین ترین رتبه و به عنوان فقیرترین استان کشور به حساب می آید تاجایی که تنها ۲۰۷ کیلومتر راه این استان در شمال و جنوب به صورت چهار خطه و بقیه راه های دو طرفه با عرض هفت تا هفت و نیم متر بوده که همان مقدار اندک نیز به دلیل مشکلات فراوانی چون نبود علائم راهنمایی و رانندگی و زیرسازی های درست مشکل آفرین است، به گونه ای که هر فردی در زمان عبور از جاده های مواصلاتی این استان با خطرات زیادی روبه رو است، خطراتی که مهمترین دلیل آن جاده های دوطرفه و غیراستاندارد، نداشتن استراحتگاه های جاده ای، عدم پوشش کامل موبایل در سیستان و بلوچستان، حضور حیوانات اهلی و وحشی در اطراف جاده ها و قاچاقچیان سوخت بوده و در صورت از میان برداشتن این مشکلات می‌توان تا حد زیادی جلوی مرگ و میر ناشی از این حوادث را گرفت.

 به گفته کارشناسان راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان چیزی در حدود بیش از ۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در این استان مرزی وجود دارد که این جاده های غیراستاندارد به دلیل مشکلات زیرساخت و دیگر عوامل تاثیر گذار در برخی مناطق به کانون تصادفات خونین با تلفات انسانی بسیار زیادی تبدیل شده است به گونه ای که در برخی نقاط چندین تصادف در شبانه روز اتفاق می‌افتد.

تاکنون بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه استاندارد در قطعه های مختلف در جاده های خاش-ایرانشهر، زاهدان-زابل، زاهدان-بم ساخته شده که باز هم عواملی چون نبود محل های مناسب برای استراحت رانندگان و مسافران با توجه به فاصله زیاد شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه سیستان و بلوچستان و طولانی بودن فاصله شهرها از یکدیگر در کنار عدم تمایل و ترس رانندگان از توقف و استراحت در کنار جاده های نا امن این استان زمینه ساز تصادفات خونینی شده است.



ایمنی راه های استان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است
در همین رابطه غلامرضا باغ شیرین در گفت و گو با خبرنگار اوشیدا، با اشاره به آمار تصادفات رانندگی در محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: متأسفانه در سال گذشته، بیش از ۸۲۱ تن از شهروندان این استان به دلیل حوادث و تصادفات رانندگی در معابر شهری و محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده اند و امسال این آمارها با رشد ۵درصدی مواجه بوده تاجایی که تنها در فروردین ماه سال جاری ۶۹ نفر قربانی تصادفات رانندگی در جاده های شهری و برون شهری استان سیستان و بلوچستان شده اند.

مدیر پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان با تأکید بر لزوم همکاری هم افزایی کلیه نهادهای متولی در این حوزه، گفت: بی شک توجه ویژه به تدابیر علمی در کنار برنامه ریزی دقیق و شناسایی کامل پارامترهای موثر بر تصادفات سیستان و بلوچستان و تایید اثربخشی این اقدامات از مهمترین پیش نیازهای مدیریت و پیشگیری از تصادفات رانندگی در استان است که برای رسیدن به این مهم باید این درک صحیح در جامعه ایجاد شود که هزینه های ناشی از خسارات ترافیکی علاوه بر اینکه موجب نابودی یک خانواده می‌شود، می‌تواند در صورت پیشگیری موجب توسعه برنامه های اقتصادی در منطقه برای رسیدن به اهداف توسعه ای شود.

وی افزود: در حوزه تصادفات رانندگی در معابر شهری هم باید با یک برنامه ریزی دقیق به دنبال آگاه سازی عمومی و نهادینه سازی فرهنگ صحیح ترافیک در منطقه باشیم چرا که بر اساس آمارهای موجود سهم ۵۰ درصدی عابرین پیاده در تصادفات منجر به فوت در شهرهای استان نشان دهنده اهمیت این امر مهم است تا با آموزش همگانی بتوانیم جلوی بسیاری از این حوادث را بگیریم و این معاونت نیز با هدف رسیدن به این مهم نظارت موثر در خصوص رفع ۱۵۶ نقطه پر حادثه شهری را به عنوان یک اولویت در سال جاری مدنظر قرار داده و آن را به عنوان یکی از مطالبات مهم خود ابلاغ کرده است.

باغ شیرین با تاکید بر اهمیت بهره برداری از سیستم های هوشمند ترددهای شهری و جاده ای و توجه ویژه به فناوری های روز برای کاهش تصادفات رانندگی، اذعان داشت: توسعه سامانه های هوشمندی چون تردد شمار، دوربین های ثبت تخلفات رانندگی و نرم افزار اعلام نقاط پر حادثه به رانندگان یکی دیگر از مطالبات این معاونت در سال جاری است و فرایند اصلاح هندسی نقاط پر حادثه و جانمایی سیستم های هوشمند با استفاده از خرد جمعی و ظرفیت های کارشناسان استان در حال عملیاتی شدن است.

این مسئول با اشاره به اینکه مشکلات موجود در جاده های استان و قاچاقچیان سوخت از عوامل مهم تصادفات بین شهری هستند، خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام پلیس استان همچنان عواملی چون خطای رانندگی تحت عنوان عامل انسانی یکی از مهم ترین عوامل بروز تصادفات رانندگی در سیستان و بلوچستان است و تخطی از سرعت مطمئنه، قاچاق سوخت و فرآورده های نفتی، برخورد با دام و احشام اهلی، کاروان های قاچاق انسان، سوخت و مواد مخدر و فقدان مهارت های لازم در مدیریت وسایل نقلیه به عنوان عوامل پر حادثه هر روزه در جاده های استان قربانی می گیرد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه پیشگیری از تصادفات نیازمند یک اقدام جهادی است، تصریح کرد: برای جلوگیری از تصادفات و کاهش مرگ و میرهای ناشی از این گونه حوادث باید همه مردم و مسئولین امر پای کار آمده و هر شخصی به اندازه سهم خود برای کاهش تصادفات رانندگی تلاش کند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark
مرجع : اوشیدا
    عکاس :