داخلی آرشيو يادداشت صفحه 
امتیاز مثبت 
۱۰
 
وقف در میراث معنوی سیستان
مدیر مسئول
کد مطلب: ۳۶۰۵۱
تاریخ انتشار:يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۵
بسیاری از آثار دوران اسلامی مانند مساجد بزرگ و زیبا،پلها و کاروانسراها ی برجای مانده که اینک زینت بخش چیدمان شهری برخی از شهرهاست ریشه در همین باور زیبا و فراگیر وقف دارد.
وقف در میراث  معنوی سیستان
به گزارش پایگاه خبری اوشیدا: نشانه های تاریخی به روشنی نشان می دهند که سنت ریشه دار وقف درسرزمین هیرمند فرمند به یک فرهنگ بزرگ رفتاری درساختار باورهای اجتماعی سیستانیها تبدیل شده بود.سنتی که درآن دوویژگی انسانی والهی درآن به کمال دیده می شود. نخست نگاه اینده نگر وجستجوی نام نیک وآفرین درنگاه آیندگان ودیگر به فراز رساندن منزلت خویش درمزرعه ی آخرت و در پیشگاه روان قضاوتگر حاکم بر هستی بود و در این باوری که ریشه درزمین وسر درآسمان باور و پندار داشت فرهنگی زاده شد که در آن، زمان، مازاد،نیروی کار،اضافی،دارایی های ذخیره شده برای دیگران وقف شده بود و همه ی مردم سیستان همسو با یک قانون نانوشته ژرف ترین منش انسانی را در سرنوشت دیگران از خود برجای گذاشته اند.در این فرهنگ زیبا دارایی های مازاد هر خانواده وقف زندگی نیازمندان ونوجوانانی بود که تازه خانواده می بستند و پاره های زمان بیکاری وآسایش خویش را نیز به دیدار ریش سپیدان و سالخوردگان و بیماران اختصاص می دادند تا با صله ی ارحام به زندگی خویش فراوانی و افزونی ببخشند وهمیشه برای یاری رساندن در لای روبی انهار،دروی گندم زار وکارهای فردی واجتماعی ،دست ها دردست هم بود به تا خانه ها آبادان وپرمهر باشند.درهمین پیوند متن های تاریخی که از سیستان سد ه های نخستین اسلامی نوشته اند،همسو با یک سنت تاریخ نویسی، برجستگی ها و ویژگیهای یک سرزمین و بود و باش ادمها را ثبت و ضبط می کرده اند و در سیستان افزون برسلحشوری و رویه های علمی و آسیاهای بادی و….از پایبندی شهریاران صفاری و فرمانروایان دیگر سیستان به سنت نیک وقف نیز نوشته اند. بر مبنای همین نوشته های تاریخی یعقوب لیث صفاری و عمرولیث صفاری بنیاد مسجد بزرگی را در زرنج بنا نهادند و برای رونق تکاپوهای علما و اندیشه گران دینی این مسجد بازار بزرگی را نیز ساخته اند و درآمد آن را وقف این مسجد و بیمارستان شهر و مکه ی مکرمه کرده بودند.اصطخری جغرافیا نویس سده های سوم و چهارم در کتاب مسالک و ممالک خویش طول این بازار را سه کیلومتر نوشته است و این سومین مسجد دنیای اسلام پس از مساجد هرات و نیشابور اعلام شده است. در همین رابطه کتاب تاربخ سیستان می نویسد،عمرولیث صفاری هزار رباط کرد و پانصد مسجد آدینه و مناره کرد، دون پلها و میلهای بیابان و کار خیر بسیار که قصد داشت وبدان نرسید. مسجد جامع نیشابور و شیراز نیز از همین خواست و اراده ی آینده نگر شهریار ایران زمین عمرو لیث صفاری ساخته و وقف شده است.
بسیاری از آثار دوران اسلامی مانند مساجد بزرگ و زیبا،پلها و کاروانسراها ی برجای مانده که اینک زینت بخش چیدمان شهری برخی از شهرهاست ریشه در همین باور زیبا و فراگیر وقف دارد.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark