داخلی آرشيو خبر صفحه استان
امتیاز مثبت 
۵
 
فاکتورهای محیطی، شیوه زندگی و عوامل اجتماعی عمده ترین علل افزایش شیوع چاقی در دنیا/ خانم ها بیشتر مستعد چاقی هستند
کد مطلب: ۶۲۹۹۰
تاریخ انتشار:يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۶
چاقی معضلی است که این روزها گریبان شمار زیادی از افراد و جوامع را گرفته و تاثیر مخرب فراوان بر سلامت گذاشته است.
فاکتورهای محیطی، شیوه زندگی و عوامل اجتماعی عمده ترین علل افزایش شیوع چاقی در دنیا/ خانم ها بیشتر مستعد چاقی هستند
به گزارش پایگاه خبری اوشیدا: زندگی ماشینی امروزی، استفاده از مواد غذایی فراوری شده، پرچرب و سرشار از قند و عدم تحرک چاقی و اضافه وزن را در جوامع رقم زده و سبب افزایش هزینه های درمان شده است.

بین دیابت و چاقی رابطه مستقیمی وجود دارد به طوری که یکی از مهم ترین دلایل بروز دیابت چاقی می باشد.

تغییر سبک زندگی و پرهیز از مصرف مواد غذایی پرچرب و رعایت رژیم غذایی سالم و مناسب بهترین راهکار مقابله با پدیده چاقی است که در این راستا تاکنون فرهنگ سازی بسیاری انجام شده اما با این حال همچنان افراد چاق و دارای اضافه وزن در جامعه بالاست.

تغییر در شیوه زندگی مهم ترین دلیل اضافه وزن

پزشک شبکه بهداشت و درمان شهرستان هامون عنوان کرد: در سالهای اخیر تغییر در شیوه زندگی باعث شده تا جوامع مختلف با مشکل اضافه وزن و چاقی در همه سنین مواجه شوند، در این میان چاقی دوران کودکی و نوجوانی معضلی در سلامت شد و کشورهای در حال توسعه نیز همانند کشورهای توسعه یافته با مشکل مذکور در جوامع خود مواجه هستند.

محدثه نخعی مقدم به خبرنگار اوشیدا گفت: مطالعات مقطعی سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که شیوع اضافه وزن در کودکان خاورمیانه در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه نسبتا بالاتر است.

وی افزود: اعتقاد بر این است که عوامل متعددی سبب چاقی در افراد می شوند که فاکتورهای محیطی، شیوه زندگی و عوامل اجتماعی به عنوان عمده ترین علل افزایش شیوع چاقی در دنیا محسوب می شوند.

خانم ها بیشتر مستعد ابتلا به چاقی هستند

پزشک شبکه بهداشت و درمان شهرستان هامون اظهار کرد: نتایج بررسی های انجام شده در زمینه عوامل مرتبط با چاقی در بزرگسالان نشان می دهد که در ایران فراوانی اضافه وزن و چاقی وابسته به جنس است به طوری که در خانم ها نسبت به آقایان شانس بیشتری برای افزایش وزن وجود دارد.

نخعی مقدم اضافه کرد: سن یک عامل تعیین کننده برای اضافه وزن و چاقی است با این حال به نظر می رسد که در ایران ارتباط یوU شکلی بین سن و چاقی وجود دارد به طوری که از دهه ۷۰ زندگی به بعد شانس چاقی در مردان و زنان نسبت به میانسالی کاهش پیدا می کند.

وی اظهار کرد: مطالعات مربوط به ارتباط نوع رژیم غذایی جمعیت مورد بررسی با چاقی نشان می دهد که دانسیته انرژی غذایی دریافتی مهم ترین عامل تعیین کننده در ارتباط با تغذیه و چاقی است.

تفاوت بین گرسنگی و اشتها را بشناسید

پزشک شبکه بهداشت شهرستان هامون با بیان اینکه تفاوت بین گرسنگی و اشتها را بشناسید، عنوان کرد: اغلب افراد چاق بیشتر اوقات بدون اینکه واقعا گرسنه باشند غذا می خورند، اینکه تمایل به خوردن چیزی دارید همیشه به معنای گرسنگی شما نیست، وقتی غذا یا هر خوراکی دیگری در دسترس شما قرار می گیرد به خود فرصت دهید تا گرسنه شوید؛ همچنین گرسنگی یک پدیده فیزیولوژیک است اما اشتها ریشه در روان شما دارد پس تا جایی که می توانید ذهن خود را کنترل نمایند.

این پزشک با بیان اینکه وعده های غذایی و میان وعده ها را حذف نکنید، تاکید کرد: این که سعی کنید وعده های غذایی منظمی داشته باشید، نکته مهمی است بنابراین سه وعده غذایی اصلی و ۲ میان وعده برای خود در نظر بگیرید و وعده ها را به موقع بخورید.

نخعی مقدم اظهار کرد: تنقلات و مواد غذایی پرکالری را از دسترس خود خارج کنید زیرا اینکه روی میزتان همیشه شکلات و شیرینی داشته باشید، عادت مناسبی نیست مواد غذایی پرکالری را با سبزیجات و میوه جایگزین کنید.

وی با اشاره به اینکه به غذا خوردن خود توجه داشته باشید و از آن لذت ببرید، ادامه داد: در هنگام غذا خوردن به طور همزمان به کار دیگری نپردازید، غذا خوردن همراه با تماشای تلویزیون یکی از عادات نامناسب است؛ اگر روی غذا خوردن خود تمرکز نداشته باشید پیام سیری با تاخیر به مغز می رسد، بنابراین غذای بیشتری می خورید و در دراز مدت دچار اضافه وزن و چاقی خواهید شد.

نخعی مقدم تاکید کرد: آهسته غذا بخورید چرا که آهسته غذا خوردن موجب می شود که معده پیام سیری را به مغز ارسال کند، عجله در غذا خوردن موجب پرخوری و چاقی خواهد شد برای صرف غذا وقت کافی در نظر بگیرید و لقمه هایتان را خوب و آرام بجویید.

این پزشک ابراز کرد: مراقب وسوسه ها باشید و اگر فکر می کنید توانایی مقاومت در برابر خریدن و خوردن مواد غذایی را ندارید خودتان به خرید نروید و این کار را به یکی دیگر از از اعضای خانواده محول کنید؛ نکته مهم دیگر این که هرگز در شرایط گرسنگی برای خرید مواد غذایی اقدام نکنید.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark