داخلی آرشيو يادداشت صفحه 
۵
امتیاز مثبت 
۱۸
 
راهبردهای توسعه ی سیستان"گفتگو با باد"
علیرضا خسروی
کد مطلب: ۳۱۳۶۵
تاریخ انتشار:شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۱
اوشیدا:باد درسیستان یاور همیشه همراه مردم بوده که پیوندشان از هم زبانی به همدلی رسیده و از سر همین همزبانی و همدلی بوده که با همراهی و بکارگیری باد گندم خویش آرد کرده اند و با ساخت آسیاهای بادی در میراث فرهنگی بشر ،اثری ماندگار بجا گذاشته اند
راهبردهای توسعه ی سیستان"گفتگو با باد"
 باد در سیستان همیشه به عنوان یک نیروی نیک در باور مردمان و باشندگان سیستان جای داشته و هیچگاه برای ایستادن آن دعا و یا رسم و سنتی وجود نداشته اما برای وزش و وزیدن آن شلوار پسر بزرگ خانواده را یا به درخت آویزان می کرده اند و یا بر سر چوب بلندی می بستند و در ضمن حرکت دادن آن ترانه هایی می خواندند که: باد سیک و باد پیک و باد پّخّلِ نازوک(کاه نازک) از بهر خداکلّرِ (حرکت با سروصدا)بده..نکته با ارزش در این سنت کهن ایجاد پیوند مستقیم و خواست مستقیم از باد به عنوان یک موجود زنده و با شعور است تا وزیدن آغاز کند.
باد درسیستان یاور همیشه همراه مردم بوده که پیوندشان از هم زبانی به همدلی رسیده و از سر همین همزبانی و همدلی بوده که با همراهی و بکارگیری باد گندم خویش آرد کرده اند و با ساخت آسیاهای بادی در میراث فرهنگی بشر ،اثری ماندگار بجا گذاشته اند و به همین شیوه آب را از چاهها بالا می آورده اند،تل ماسه های دست پاگیر را از نقطه یی به نقطه دیگری می پراکندند ،با ساخت خارخانه ها منازل را سرد می کرده اند و برای احترام باد ها و راحتی ورودشان به خانه ها ،گونه های گوناگون بادگیر را ساخته اند. کولّک،دورچه(دریچه)،سورّک نام واژه های آشنا در سیستان برای بادگیرهاست.افزون براینها بنایان و رازیگران سیستانی برای مشکل نم زدگی پی خانه ها از شبکه های گربه رو نیز بهره می جسته اند.
باد های سیستان در پوشش،گویش و کردار مردم هم تاثیر گزار بوده است
.این پیشگفتار برای رسیدن به یگ گفتار و یک پرسش بنیادین در زندگی امروز مردم سیستان است که گسست های تاریخی با میراث فرهنگی وسنت های زندگی ساز از کی وچگونه وارد شد؟
چرا در بیش از هزار سال گذشته این مردم نوآوریها وتعامل سازنده با پیرامون و طبیعت خویش داشته اند و بنیاد بکارگیری باد و یک انرژی طبیعی را به بشریت عرضه کرده اند تا جایی که بر مبنای پژوهشهای انجام شده در کتاب راهنمای صنایع کهن ایران که توسط هانس.ای.ولف به درستی نشان داده شده که چگونه و کی دانش ساخت آسیاهای بادی سیستان به اروپا وچین رفته است.چگونه است که با وجود همین بادها امروزه هیچ بهره یی برنامه ریزی شده از باد در زندگی این مردم به چشم نمی خورد؟
البته در بیان عوامل تاریخی سرهم کننده ی مناسبات موجود باید به عناصر و عوامل گوناگونی اشاره کرد اما آنچه که از دید نگارنده این نوشته مهم تر است همان نکته یی است که در فرازی از کتاب تاریخ سیستان (تصحیح ملک الشعرای بهار)آمده است و اشاره یی زیبا به یک انحراف بزرگ می نماید.
نویسنده ی دانای کتاب می نویسد: و محنت سیستان از آنروز آغاز شد که بر منبر خلیفه به نام ...بیگانگان خطبه خواندند.....نویسنده تاریخ سیستان حاکمیت مدیریت و رهبری بیگانه در سیستان را که به هیچکدام از مناسبات جغرافیایی،اقتصادی و اجتماعی و سرزمینی سیستان آشنایی نداشته است را آغاز محنت سیستان دانسته است،محنتی که همچنان ادامه دارد و در شکل یک مدیریت بی برنامه،بدون شناخت وبیگانه،فاقد توان تصمیم وعمل،ناآشنا وباری به هرجهت...درحوزه ی سیستان نهادینه شده است.
بازخوانی مدیریت یعقوب لیت صفاری در همین جغرافیا خواندنی است مدیریتی که او را از سیستان به بام بلند ایران رسانید.
این ویژگیها را می توان اینگونه نوشت :
الف-وجودانجمن کاردانان و بخردان وردان درمدیریت جامعه.(از ایران و از زابل و نیمروز همان کاردانان گیتی فروز)
ب-شناخت از اهداف توسعه و تعریف سه هدف و سه راهبرد
اما سه هدف بلند مدت کتاب تاریخ سیستان :
یکم- تدوین برنامه کاربردی برای برای کنترل وبهره گیری مناسب از آب (بند آب)
دوم –برنامه واندیشه برای باد وبهره گیری از آن (بند خاک)
سوم-برنامه تعریف شده برای توسعه اقتصادی واجتماعی(بند مفسدان)
و سه راهبرد یعقوب برای رسیدن به اهداف ازاین قرار به ثبت رسیده است :
یکم- معاملت یعنی همکاری وتعامل خوب ومثبت کارگزاران دولت با مردم..
دوم-عمارت تعریف مدیریت درست میان آب وزمین ونیروی های کشاورزی..
سوم- موانست ،که نگاه فرهنگمدارانه به فرق واندیشه های گوناگون روزگارش ونیز مراقبت ازثبات اقتصادی واجتماعی روزگارش ،بوده است.
راهکار او برای ایجاد پایداری و ثبات در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی ایجاد سازمانی به نام معارفان و چشم بینشان بوده که مراقب مدیران و کارگزاران بوده اند و هرگونه تغییر و دگرگونی را در ساختارهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی شناسایی و مدیریت می کردند.با عنایت به نگاه دادگرایانه و انسانی یعقوب و شناخت و باورعمیق و ریشه دار از نابسامانی و ازهم گیسختگی اقتصادی بوده که در حکومتش هر خانواده یی که درآمدش از شاخص زندگی روزگارش پایین تر می آمد شناسایی و از بیت المال به او یاری رسانده می شد،هر بازرگانی اگر گرفتار راهزنان و کشتی شکستگی می گردیده مورد حمایت جدی قرار می گرفته و در شهر سیستان هیچ کس با پوشش نامناسب حق آمد و شد نداشته و شاعران ودانشمندان وپزشکان عالمان دین جایگاه بلندی داشته اند و....

بیاد بیاوریم فراز سیزدهم وصیت نامه امام علی(ع) به امام حسن(ع) برای یافتن همین نگاه ریشه دار خواندن تاریخ بوده است.اینک بریدن نوار ریشه دار محنت سیستان بسیار ساده وشدنی است :
الف-ساماندهی ،تقویت و یکپارچه سازی مدیریت موجود وحاضر درسیستان بصورت یک گروه راهبردی توسعه
ب- تفویض اختیاروارتقای توان مدیریت اجرایی ازجایگاه کارپردازی وفروخورده فعلی به منزلت آفرینش وفعلیت پذیری اندیشه های توسعه گرا..
پ-تدوین برنامه ی زمان بندی شده وروشن سازی راهبردها وراه کارهای واقعی برای توسعه ی منطقه همسو با برنامه های کلان ملی.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark
پودینه
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۰۷:۵۹:۲۱
سلام برشما این متن را برای اقای ریس جمهور بفرستید (7656)
 
shikhe
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۰۸:۲۲:۴۶
چطور ممکنه جناب خسروی این همه تغییر درسیستان؟؟ (7658)
 
رضایی
۱۳۹۳-۰۶-۳۱ ۰۷:۲۳:۳۱
کاش یعقوب لیثی پیدا شود دوباره (7668)
 
کیخا
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۹:۳۵:۲۰
دروداستفاده کردم (7685)
 
سارانی
۱۳۹۳-۰۷-۱۰ ۱۲:۵۵:۱۶
جناب خسروی واقعا درست می فرماییدتاوقتی مدیریت درسیستان یکپارچه وهدفمند نشود راه بهبودی درسیستان نخواهد بود. (7724)