به گزارش اوشیدا؛ مجید حسینی، عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار کرد: متأسفانه ساختار آموزشی کشور ساختاری تبعیضآمیز و ناعادلانه است، هر اتفاقی که درون آن صورت میگیرد، به ضرر طبقاتی است که فرصتهای اقتصادی و دسترسیهای کمتر و ضعیفتری دارند؛ بهطور مثال در آموزش مجازی، حجم بسیاری از طبقات پایین جامعه از آموزش محروم میشوند؛ چراکه حداقلهای دسترسی بهنظام آموزشی را از دست میدهند.
وی افزود: آمارها نشان میدهد که ۲ و نیم میلیون دانشآموز امکان دسترسی به آموزش مجازی ندارند و ما هر روز شاهد این هستیم که دانش آموزان بیشتری از تحصیل محروم شوند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران بیان کرد: آموزش مجازی بر بستر ناعادلانه آموزش کشور، در حقیقت نابرابری بیشتری را به دنبال خواهد داشت؛ در کنار این موضوع عدم دسترسی یا دسترسی باکیفیت پایین نیز باعث میشود که امکاناتی که در آموزش حضوری وجود دارد، مانند مهارت، تماسهای تربیتی بین معلم و دانشآموز از بین برود.
آموزش مجازی و تربیت نسلی بیمهارت
حسینی تأکید کرد: متأسفانه نسلی که امروز آموزش مجازی میبینند، نسلی بیمهارتتر در آینده خواهند بود. براساس رتبهبندیها، نظام آموزشی ما متأسفانه رتبه ۴۳ در کیفیت آموزشی را به دست آورده است و پس از آموزش مجازی بهطور قطع این کیفیت سقوط بیشتری خواهد داشت. چراکه نظام مجازی کشور زیرساختهای لازم را بری پوشش صحیح آموزش مجازی ندارد.
وی عنوان کرد: در حقیقت مدارس غیرانتفاعی و نمونه مردمی کیفیت آموزش بهتری نسبت به دیگر مدارس در بخش مجازی دارند.
رقم خوردن فاجعه با تداوم آموزش مجازی
عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران با اشاره به تبعات آموزش مجازی برای دانش آموزان، بیان کرد: بنده فکر میکنم مدیریت آموزش مجازی ادامه پیدا کند، ما با یک بحران و فاجعه در نظام آموزشی در آینده دچار خواهیم شد.
وی با تأکید بر مهارتآموزی در میان دانش آموزان، ابراز کرد: بسیاری از موضوعاتی که دانش آموزان در کلاسها یاد میگیرند، سواد نیست؛ بلکه مهارتهای اجتماعی و ارتباطاتی است که دانش آموزان در کنار همسالان خود فرا میگیرند و با ارتباط با معلم و مدیر، زیستن و مهارتهای زیستن آنها را یاد میگیرند.
آموزش مجازی مولد ضعف ارتباطی میان معلمان
حسینی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: با آموزش مجازی که دانش آموزان با آن در خانهها زندانی میشوند، دانش آموزان مهارتهای زیستن را از دست میدهند.
وی به یکی دیگر از تبعات آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: ضعف دانش ارتباطی معلمان یکی دیگر از تبعات آموزش مجازی است. در واقع معلمان نتوانستهاند آموزشهای لازم را برای آموزش مجازی فرابگیرند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران سرعت پایین و نبود اینترنت را بخشی از مشکلات دانش آموزان در آموزش مجازی عنوان کرد و گفت: با نبود زیرساختهای آموزش مناسب مجازی و ... عملاً دانش آموزان دروس را قطعشده میشنوند و این بدترین نوع کیفیت تدریس است.
اما و اگرهای آموزش حضوری
وی با اشاره به تصمیمات ستاد ملی کرونا درباره حضوری یا غیرحضوری بودن کلاسهای دانش آموزان، خاطرنشان کرد: اگر ستاد ملی کرونا میگوید که مدارس باید حضوری برگزار شوند آموزشوپرورش بهتر است این را به صورتهای پلکانی اجرا کند، به صورتی که بار نخست نیمهحضوری و پس از اخذ بازخوردها از مرحله نیمهحضوری وارد مرحله حضوری شود.
حسینی با بیان اینکه آموزش حضوری میتواند بسترهای فعالیت کرونا در میان دانش آموزان را فراهم کند، ادامه داد: اگر مدارس در شرایط فعلی بخواهد برگزار شود ممکن هست شرایط را برای فعالیت دوباره کرونا فراهم کنند، اما از طرفی دیگر میتواند دانش آموزان مناطق محروم که از درس خواندن محروم شدند دوباره به شرایط درس خواندن بازگردند.
وی متذکر شد: بنده در برخی مدارس دشت یاری چابهار دیدهام که در لحظهای که آموزش حضوری تعطیل میشود هیچ زیرساخت الکترونیک و مجازی برای تحصیل دانش آموزان وجود ندارد. پس این تصمیم اگر شامل مناطق محروم شود، گام مثبتی برای عدم ترک تحصیل دانش آموزان است.
خصوصی کردن نظام آموزشی مولد تبعیض و نابرابری!
عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران ادامه داد: باید ناعدالتی و تبعیض در نظام آموزشی رفع شود، آموزشوپرورش باید به دنبال کاهش نابرابری آموزشی و برقراری عدالت آموزشی در کشور باشد و این تنها چیزی است که آموزشوپرورش به آن توجه نمیکند.
وی با انتقاد از بی توجهی دولت به موضوع آموزش، تصریح کرد: ما در دولت آقای روحانی شاهد تعمیق تبعیض در نظام آموزش بوده ایم، در سال ۱۳۹۲ که آقای روحانی دولت را تحویل گرفته است فاصله آموزشی بین سیستان و بلوچستان با تهران ۴۰ برابر بوده است اما در سال های ۹۶ و ۹۷ و سالهای اخیر این فاصله به ۵۷ برابر در نظام آموزشی رسیده است و این نابرابریها به دلایل خصوصی کردن نظام آموزشی افزایش پیداکرده است و باید جلوی این خصوصی کردن گرفته شود چراکه نظام آموزشی ما باید ملی باشد تا بتواند در خدمت عامه مردم قرار بگیرد.
انتهای پیام/ا