نفی سلطه بیگانه و پایان استبداد مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی/ ایران بهترین الگوی مسلمانان برای مقابله با دشمنان است
طاها کشاورز تحلیلگر و کارشناسسیاسی در گفتگوباخبرنگار
اوشیدا بیان کرد: انقلاب اسلامی در چهاردهه گذشته توفیقاتچشمگیر بسیاری درعرصههای متعدد داشته است که باید هر کدام را در چارچوب خود بررسی و واکاوی کرد. اما در نگاه من نفی سلطهبیگانه و پسزدن استبداد یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
وی افزود: با تمام مانعتراشیهای جدی دشمنان در طول این سالها، جمهوری اسلامی ایران کارنامه خوبی در اداره جامعه داشته و به سلطه بیگانگان پایان داده است ویکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، تغییر جایگاه مردم در معادلات سیاسی کشور است که تا پیش از پیروزی انقلاباسلامی مردم هیچ نقشی درسیاست کشور نداشتند و استبداد محض برکشور حاکم بود، اما پس از انقلاب این جایگاه تغییر کرد و ما چرخش قدرت را براساس قانون پیش بردیم.
وی حفظ اسلام به معنای واقعی که برگرفته از اسلام ناب محمدی است را یکی دیگر ازدستاوردهای انقلاب اسلامی دانست وتصریح کرد: پیش ازانقلاب، اسلام به دینی تبدیل شده بود که صرفا ابرقدرتها به عنوان دینی استعمارزده و رژیمی که تسلیم شده در برابر ابرقدرتها را داشت بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی تشیع و اسلامی عزیز به معنای واقعی متبلور شد و امروز ترس کشورهای خارجی و اروپاییها از ترویج اسلام است.
کشاورز عنوانکرد: بدون تردید یکی ازمهمترین دلایل ماندگاری انقلاب اسلامی و عبور از گردنهها و توطئهها، وجوه تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلابهای جهان است.
وی ادامه داد: از لحاظ رهبری، انقلاباسلامیایران منحصر به فرد است، چرا که در انقلاب فرانسه رهبری واحد و قاطعی نبود و درشکلگیریانقلاب روسیه نیز یک رهبر حزبی قرار داشت که نمیتوانست ادعای رهبری تام و قاطع بر قاطبه مردم را داشته باشد، اما درشکلگیری انقلاب و مردم انقلابی ایران، رهبری قرار داشت که از پایگاه یک مرجع تقلید مردمی و اسلامی سخن میگفت و با همه مردم رابطه دینی و سیاسی داشت.
وی تاکیدکرد: آگاهی بخشی مداوم امامخمینی(ره) موجب بیداری ملت ایران شده بود ومردم دور رهبرفرزانه خود حلقه زدند و به این ترتیب بیانیهها و سخنرانیهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران راهگشای ملت ایران برای مقابله با ستم شاهنشاهی بود، به ویژه اینکه مشی امام مبتنی بر تشویق معنوی و زنده کردن ایمان و استقامت در قلب مومنان بود و بر این اساس ملتایران با تکیه بر سخنان امامخمینی(ره) قدرت گرفته و در برابر توفان ها، تهدیدها و سلاح های مرگبار و پیشرفته قد خم نکردند.
کشاورز شاخصترین وجه تفاوت انقلاباسلامیایران با سایرکشورها رارهبری حکیمانه امامخمینی(ره) دانست، چرا که بقیه کشورها رهبری نداشتند بلکه ایدئولوژی وارداتی داشته ولی درانقلاباسلامی ایران تفکر امام مبتنی بر تفکر شیعی و ولایتفقیه شکل میگیرد و در واقع عقبه عظمای شیعه به نواب خاص امام زمان(عج) میرسد.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: به طور قطع اگر این انقلاب و پیروزی اتفاق نمیافتاد در خوشبینانهترین حالت، کشور ما شرایطی نظیر وضعیت امروز مصر را داشت که فقط بهعنوان نمونه، آمار تکاندهنده فقروبیخانمانی در این کشورحاکی اززندگی بیش از۵ میلیون شهروندمصری فاقد مسکن درگورستانها و در کنارمردگان است.
وی افزود: مشکلات اقتصادی فعلی ربطی به وقوع انقلاب در ایران ندارد، زیرا بخشی از این مشکلات، ناشی از ساختار معیوب اقتصادی ایران است که اتفاقا ریشه در رژیم طاغوت دارد یعنی همان وابستگی به درآمدهای نفتی و خامفروشی، وعدم هزینه کردن آن باعث کاهش عرضه و تقاضا و شکلگیری اقتصاد رانتی شده بود.
وی با بیان اینکه امام (ره) به اینکه خدا با ما است ایمان داشت، تاکید کرد: حاصل این اعتقاد صدور انقلاب به تمامی جهان و پرتاب ماهواره به فضا می شود.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران بهترین مدل و الگو برای ایستادگی ملت های مسلمان در برابر دشمنان است و همواره این روند روبه رشد است و هر روز شاهد هستیم که ملتهای آزادیخواه دنیا با بهره گیری از برنامه انقلاب اسلامی برای اقتدار و استقلال خود گام برمی دارند.
کشاورز خاطرنشان کرد: دولت شاهنشاهی پهلوی از روشهایی استفاده میکرد که ضد محرومان جهان بود و این در واقع راهبرد کلی صهیونیستم جهانی بود که محرومین محرومتر شوند و مستکبرین و قدرتمندان مسلط تر شوند، پس اگر این انقلاب اسلامی به پیروزی نمیرسی اوضاع مستضعفان وضع بدتری در جهان داشت.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: انقلاب اسلامی، به عنوان پدیدهای که بر بنیاد ارزشهای دین با تکیه به روشها و شیوههای نوین دموکراسی و متشکل از انسانهای انقلابی و معتقد به آرمانهای امام و انقلاب بود، شکل گرفت والگوی جدیدی از مقاومت و مبارزه با استبداد و استعمار را به نمایش گذاشت، الگویی از مدیریت در عرصه قدرت، سیاست و حاکمیت را متجلی و شکل جدیدی از تاثیرگذاری و متفاوت از کارکرد تاریخی مزبور را بنا نهاد و نوعی از جریان احیاگری، بیداری فکری و ایدئولوژیک را سامان داد و هدایت کرد.
انتهای خبر/