داخلی آرشيو خبر صفحه 
امتیاز مثبت 
۰
 
گزارش اوشیدا از حال بحرانی جاده های جنوب شرق کشور؛
مرگ همچنان در جاده های سیستان و بلوچستان پرسه می زند/قاچاق سوخت و جاده های غیراستاندارد مهمترین عوامل حوادث ترافیکی در استان
کد مطلب: ۶۴۳۸۹
تاریخ انتشار:شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۰
درحالی تعداد تلفات تصادفات جاده‌ای کشور در سال گذشته با کاهش ۳ درصدی به ۲۸ هزار نفر رسیده که ایران با ۴۲مرگ در تصادفات روزانه، همچنان در راس کشورهای دارای بالاترین تعداد تلفات حوادث جاده‌ای در جهان است.
مرگ همچنان در جاده های سیستان و بلوچستان پرسه می زند/قاچاق سوخت و جاده های غیراستاندارد مهمترین عوامل حوادث ترافیکی در استان
به گزارش اوشیدا، بی شک باید تصادفات جاده‌ای را که هر ساله چند میلیون انسان را در سراسر جهان به کارم مرگ می‌کشاند، را به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر مردم در این کره خاکی دانست از سوی دیگر به دلیل اینکه عمده قربانیان این حوادث را جوانان بین ۱۵ تا ۲۹ ساله تشکیل می دهند این آسیب جدی تر نیز می شود چرا که هر ساله تعداد زیادی از افرادی که در سن کار و تولید مثل هستند به دلایل مختلف در این تصادفات کشته می شوند، نکته قابل توجه در این آمارها این حقیقت است که بخش قابل ملاحظه ‌ای از این مرگ ‌و میرها در کشورهای با درآمد کم و متوسط آفریقایی و منطقه شرق مدیترانه اتفاق می‌افتد یا به زبان ساده تر کشورهای جهان سوم بیشترین سهم از مرگ و میرهای مربوط به حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده اند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران، خودروهای نا ایمن، شبکه جاده ای نامناسب و کمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی در جاده ها در کنار دیگر عواملی چون ضعف در شیوه امدادرسانی و آموزش های پیش از رانندگی از مهمترین عوامل آمار هستند که موجب بالارفتن آمارهای مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران شده است، این درحالی است که در نقطه مقابل و در کشورهای توسعه یافته جهان، کمترین آمار مرگ و میر در بخش تصادفات جاده ای به چشم می خورد چراکه این کشورها منابع لازم برای ساخت و ساز خودروهای ایمن و حفظ جاده‌های استاندارد با استفاده از قوانین سخت گیرانه را دارا هستند و هر روز نیز با وضع قوانین سخت‌ گیرانه ‌تری برای حرکت در جاده‌ها به دنبال کاهش همین مقدار ناچیز مرگ و میر هستند.

بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی روزانه چیزی در حدود ۳ هزار و ۴۰۰ نفر یعنی بیش از ۱۴۰ نفر در هر ساعت بر اثر تصادفات رانندگی در جای جای جهان جان خود را از دست می دهند که از این تعداد سهم کشورهای جهان سوم و درحال توسعه بیش از ۹۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی است این درحالی است که تنها ۵۴ درصد خودروها جهان در این کشورها تردد می کنند اما دلایلی چون عدم استانداردهای لازم در بخش های خیابان ها ، کمبود علایم رانندگی و اجباری نبودن بستن کمربند ایمنی و کلاه کاسکت، استفاده از گوشی های همراه در حین رانندگی، سرعت بالا، مصرف الکل و مواد مخدر و همچنین فرسودگی و عدم رعایت استانداردهای ایمنی در خودروها موجب شده تا شاهد چنین آمارهای باشیم.

روانشناسان اجتماعی عواملی چون مصرف مخدر، مشروبات الکلی سرعت بالا، روحیه تقلید کردن و مانورهای خطرناک، جاده های خراب، کمبود روشنایی و حواس پرتی فزاینده رانندگان جوان و نوجوان به ویژه در هنگام استفاده از گوشی های تلفن همراه از جمله دلایل دیگر وقوع تصادفات و مرگ و میرهای افراد۱۵تا ۲۹سال در کشورهای مختلف است که در این میان ایران نیز با توجه به مشکلات فراوان جاده ها و استاندارد نبودن خودروها با این مشکل بزرگ روبه رو است.

در سیستان و بلوچستان نیز گرچه بنا بر گفته برخی مسئولین ، مرگ و میرهای ناشی از تصادفات نسیت به گذشته کاهش داشته است اما همین حوادث رانندگی تنها در سال گذشته جان بیش از ۷۰۰شهروند این استان را گرفت تاجایی که در نقطه مقابل برخی برخی از مسئولان نظرشان کاملا متفاوت بوده و اعتقاد دارند میزان مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در سیستان و بلوچستان افزایش داشته است به عبارتی می توان گفت آمار یکسان و دقیقی در خصوص میزان صحیح مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده ای در این استان مرزی و محروم وجود ندارد.

شناسایی ۵۳ نقطه حادثه خیز در شمال استان
در همین رابطه علی خانقائی در گفت و گو با خبرنگار اوشیدا، با اشاره به آمار تصادفات جاده ای در سال۹۶، اظهار کرد: بر اساس آمارهای دریافت شده، تنها در سال گذشته چیزی در حدود ۳هزار و ۴۲۷ فقره تصادف در محورهای مواصلاتی استان رخ داده که این حوادث موجب فوت ۷۶۳ نفر و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان استان سیستان و بلوچستان شده است.

وی افزود: بر اساس این آمارهای منتشره و تحلیل های به عمل آمده بر روی علت و عوامل تصادفات رخ داده در سال گذشته، عمده تصادفات در سیستان و بلوچستان به دلیل عدم رعایت سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو و سبقت غیر مجاز رخ داده که این مهم نیازمند آگاه سازی عمومی و فرهنگ سازی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاهش حوادث رانندگی در استان، بیان کرد: با هدف کاهش تصادفات جاده ای و خسارات ناشی از اینگونه حوادث، اقداماتی چون شناسایی ۵۳ نقطه حادثه خیز در شمال استان با همکاری عوامل پلیس راه سیستان و بلوچستان و آشکارسازی این ۵۳ نقطه، نصب تابلو و علایم مربوط به نقاط پر تصادف بر اساس دستور العمل ابلاغی سازمان راهداری در محل این ۵۳ نقطه، نصب گاردریل در محورها و در نقاط پرتگاهی، نصب تابلوی جهت نمای فسفری در پیچ های تند، نصب چشم گربه ای و خط کشی نقاط پر تصادف با رنگ زرد ترافیکی به طول ۱۰۰ کیلومتر انجام شده است.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که برای کاهش تصادفات راهنمایی و رانندگی باید همه نهادهای مسئول پای کار آیند، خاطرنشان کرد: کاهش تصادفات رانندگی چیزی نیست که بتوان در یک روز و توسط یک نهاد به آن رسید بلکه برای رسیدن به این هدف از کلیه دستگاه ها و ارگان ها و سازمان های مرتبط با حوزه حمل و نقل، آموزش و ترافیک انتظار می‌رود تا اقدامات جدی خود در راستای فرهنگ سازی و افزایش آگاهی های عمومی برای کاهش حوادث جاده ای را آغاز کرده و با جدیت به این مهم توجه کنند تا شاهد کاهش چشمگیر تصادفات منجر به فوت در استان باشیم.

خانقائی با اظهار گلایه از اینکه گاهی ساعت ها پس از تصادف نیز هیچ اطلاعی به راهداری داده نمی شود، گفت: از عوامل پلیس راه انتظار داریم تا به هنگام وقوع حوادث رانندگی بلافاصله با تلفن ۱۴۱(مرکز مدیریت راه ها) تماس گرفته تا نیروهای راهداری بتوانند در کمترین زمان ممکن به محل حادثه رفته و نسبت به پاکسازی محل و احیانا جابجا نمودن وسیله نقلیه آسیب دیده از سطح جاده اقدام نمایند تا ذرات و مایعات به جا مانده از تصادفات خود موجب بروز تصادفی دیگر در آن محل نشود.

حل مشکل راه ها اولویت اصلی راهداری و حمل و نقل جاده ای است
وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در راستای کاهش تصادفات جاده ای در استان، اذعان داشت: شناسایی، رفع و ایمن سازی نقاط حادثه خیز، آرام سازی شیب شیروانی در قسمتهایی که اختلاف ارتفاع سطح آسفالت با زمین طبیعی زیاد می‌باشد، برنامه ریزی در خصوص روشنایی نقطه ای در محل تقاطع راههای روستایی با راههای اصلی، ساماندهی محل پاسگاه های پلیس راه و ایست و بازرسی ها، افزایش عرض محورهای کوهستانی در محل قوسها با گابیون بندی و نصب گاردریل و یا نیوجرسی در قوس های تند محورها بخشی از اقدامات اداره کل در راستای ارتقاء ایمنی و کاهش تصادفات و تلفات در محور های مواصلاتی استان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم سطح نمودن شانه راه ها با سطح راه اصلی، عدم صدور مجوز جهت استقرار به دکه ها در سطح جاده ها و ساماندهی بعضی از دکه ها که از سالهای قبل بالاجبار در برخی محل ها حضور دارند، آماده نمودن راهدارخانه ها جهت استراحت موقت رانندگان در طول محورها با توجه به فاصله زیاد مراکز جمیعتی از یکدیگر، نصب علائم و خط کشی محورهای مواصلاتی، ایمن سازی نرم افزاری (آموزش و اهدا اقلام کیف و دفتر با اشعار ایمنی) و فیزیکی مدارس حاشیه راههای جاده های استان(نصب علائم)، ایمن سازی راکبان موتور سیکلت با اهدا کلاه ایمنی و نصب شبرنگ و برگزاری کلاس آموزشی، ایمن سازی وانت بارها با توزیع اقلام ایمنی و برگزاری کلاس آموزشی، نصب گردن بند و پا بند شبرنگ برای احشام بویژه شتر جهت پیشگیری از برخورد وسایل نقلیه با آن نیز گوشه ای دیگر از این اقدامات است.

وی بازدید ناوگان عمومی (کامیون و اتوبوس) ازلحاظ برخورداری از تجهیزات ایمنی، بازدید از شرکتهای و نظارت بر عملکرد مدیران فنی شرکتهای حمل و نقل بار و مسافر، برگزاری جلسات و کمیته های ایمنی با دستگاههای مرتبط با حوزه حمل و نقل و ترافیک و معاونت محترم هماهنگی و امور عمرانی استانداری و تهیه برنامه های تلویزیونی جهت افزایش آگاهی و دانش رانندگان در راستای ایمنی تردد در جاده ها و شهرها را پایان بخش اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش تصادفات جاده ای در استان عنوان کرد که در سال گذشته انجام گرفته است.

علی خانقائی در پایان با درخواست از رانندگان برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و توجه به علائم هشدار دهنده نصب شده در جاده های استان، تصریح کرد: اگر قوانین رعایت شده و رانندگان نیز به علائم هشدار دهنده توجه کنند دیگر شاهد وقوع چنین تصادفات دلخراشی در سطح استان نخواهیم بود که این مهم نیازمند توجه همه مردم از هر قشری است.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark
مرجع : اوشیدا
    عکاس :