داخلی آرشيو گفتگو صفحه اجتماعی
امتیاز مثبت 
۰
 
امام‌جمعه شهر علی‌اکبر مطرح کرد:
قیام ۲۹ بهمن مردم‌تبریز حرکتی بی‌بدیل و سرنوشت‌ساز در پیروزی انقلاب اسلامی
کد مطلب: ۷۵۰۲۶
تاریخ انتشار:چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۷
امام‌جمعه شهر‌علی‌اکبر گفت: قیام مردم تبریز علیه حکومت پهلوی حرکتی بی‌بدیل و سرنوشت‌ساز در پیشبرد اهداف انقلاب بود.
قیام ۲۹ بهمن مردم‌تبریز حرکتی بی‌بدیل و سرنوشت‌ساز در پیروزی انقلاب اسلامی
حجت‌الاسلام احمدلطفیان سرگزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه‌خبری‌اوشیدا بیان کرد: نگاهی به حوادث تاریخ انقلاب نشان می‌دهد سال ۱۳۵۶ سال شتاب نهضت اسلامی با حوادث مهمی چون شهادت مصطفی خمینی فرزند امام راحل، فوت دکتر شریعتی، اهانت روزنامه‌ اطلاعات به امام خمینی، قیام ۱۹ دی قم در اعتراض به اهانت صورت‌گرفته و سرانجام قیام ۲۹ بهمن تبریز در چهلم شهدای قیام مردم قم است.

وی افزود: دو قیام مهم مردم قهرمان‌پرور تبریز در کمتر از یک قرن، یکی در دوره استبداد صغیر و شکست محمدعلی شاه و دیگری قیام ۲۹ بهمن سال ۵۶ بر ضد محمد رضاشاه پهلوی، تأثیر فراوانی در روند تاریخ معاصر ایران و پیروزی انقلاب اسلامی بر جای گذاشت.

وی تأکید کرد: در این میان، قیام ۲۹ بهمن، تأثیر شگرفی داشت؛ چه آنکه این قیام، نخستین حلقه زنجیره‌ای بود که قیام خونین ۱۹ دی مردم قم را به قیام‌های پی‌در‌پی مردم ایران و اربعین‌های پی‌درپی شهدا بر ضد دستگاه پهلوی پیوند می‌داد.

حجت‌‌الاسلام لطفیان ‌سرگزی ادامه داد: با آغاز قیام ۲۹ بهمن تبریز، جوانان پرشور و انقلابی به سینماها و شراب‌فروشی‌ها حمله می‌کنند و همه مراکز فساد و فحشا را به آتش می‌کشند و بزرگ‌ترین تخریب در پاساژ پهلوی اتفاق افتاد که از مراکز فساد و فحشا بود و در آن، شراب‌فروشی‌ها، قمارخانه‌ها و رستوران‌های این محل به آتش کشیده شدند. همچنین مردم که از اقامتگاه عده‌ای از مزدوران امریکایی در خیابان دانش‌سرا اطلاع داشتند و می‌دانستند محل سکونت آنها، مرکز فساد و خوش‌گذرانی است، به این مرکز هجوم بردند و با این اقدام انقلابی، کینه و نفرت خویش را از نمایندگان امپریالیسم امریکایی در ایران نشان دادند.

خطیب نمازجمعه افزود: جرقه سلسله قیام‌های مردمی سال ۵۶، از قیام مردم دلاور‌مرد قم در ۱۹ دی زده شد و پس از آن، اربعین شهدای انقلاب پشت‌سرهم تاریخ‌ساز می‌شد که در روز ۲۹ بهمن ۵۶ که با چهلم فاجعه قم در نوزده دی هم‌زمان بود، در بسیاری از شهرهای کشور، مجالس ختم و سوگواری برای یادبود شهیدان آن فاجعه برگزار شد.

وی تصریح کرد: در آن روز، رئیس کلانتری بازار با حضور در محل، به مردم اعلام کرد متفرق شوند که در این میان، با منع‌کردن خادم مسجد از باز کردن در مسجد برای حضور مردم، الفاظ زشتی درباره آن مکان مقدس بر زبان آورد و در این شرایط، جوانی از جوانان غیرتمند تبریز به نام محمد تجلی که از پاره‌کردن اعلامیه و سخنان توهین‌آمیز این مأمور عصبانی شده بود، تکه آجری را برداشت و به‌سوی او پرتاب می‌کرد که در این میان، رئیس کلانتری با اسلحه کمری خود، محمد را به شهادت رساند، شهادتی که آغازگر قیامی شد که در نهضت انقلاب اسلامی، از آن با عنوان «حماسه ۲۹ بهمن مردم تبریز» یاد می‌شود.

حجت‌الاسلام لطفیان‌ سرگزی عنوان کرد: قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز نتایج مهمی به دنبال داشت که رویارویی مردم با اساس سلطنت و رژیم بخشی از آن است به‌گونه‌ای که پس از قیام مردم قم و تبریز، شعار «مرگ بر شاه» در سراسر ایران طنین‌انداز شد و افزایش محبوبیت حضرت امام خمینی (ره) در میان انقلابیون، افشای پوچ بودن سیاست حداکثر آزادی شاه و حقوق بشر کارتر، رئیس‌جمهور وقت امریکا را به دنبال داشت.

وی به نتایج دیگری از قیام مردم تبریز اشاره کرد و گفت: تداوم انقلاب در سایه برگزاری مراسم چهلم قیام مردم تبریز در دست‌کم ۵۵ شهر بزرگ و کوچک که در میان آنها یزد مشهورتر از همه است و همچنین قیام تاریخی تبریز ثابت کرد آن چیزی که تبریزی، آذری‌زبان را با عرب اهوازی و کرد و فارس هم صدا و متحد ساخته، اسلام است، نه شخص شاه که مدعی بود مظهر وحدت ملی است.

حجت‌الاسلام لطفیان‌ سرگزی افزود: هر یک از حوادث مهم تاریخی نشان می‌دهد آذربایجان همچنان در تاریخ پرفرازونشیب ایران نقش مهمی داشته و پیوستگی گسست‌ناپذیر خود را با ایران و حرکت اسلامی مردم آن به اثبات رسانده است و اگر این قیام پر عظمت ۲۹ بهمن مردم تبریز نبود، به‌احتمال زیاد حادثه ۱۹ دیِ قم فراموش و مسیر تاریخ کشور عوض می‌شد، بنابراین تبریزی‌ها با قیام و فهم درست و اقدام به‌موقع توانستند حرکت عظیمی را به وجود آوردند که آن حرکت به ۲۲ بهمن ۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد.

وی ادامه داد: قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز به‌عنوان یک حرکت اصیل اسلامی و به‌عنوان سرسلسلهٔ قیام‌های انقلاب اسلامی که تیرخلاص را به پیکر منحوس رژیم ستم‌شاهی پهلوی زد، نام‌برده می‌شود.

انتهای خبر/


قیام ۲۹ بهمن مردم‌تبریز حرکتی بی‌بدیل و سرنوشت‌ساز در پیروزی انقلاب اسلامی
به گزارش پایگاه‌خبری‌عصرهامون، حجت‌الاسلام احمدلطفیان سرگزی در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: نگاهی به حوادث تاریخ انقلاب نشان می‌دهد سال ۱۳۵۶ سال شتاب نهضت اسلامی با حوادث مهمی چون شهادت مصطفی خمینی فرزند امام راحل، فوت دکتر شریعتی، اهانت روزنامه‌ اطلاعات به امام خمینی، قیام ۱۹ دی قم در اعتراض به اهانت صورت‌گرفته و سرانجام قیام ۲۹ بهمن تبریز در چهلم شهدای قیام مردم قم است.

وی افزود: دو قیام مهم مردم قهرمان‌پرور تبریز در کمتر از یک قرن، یکی در دوره استبداد صغیر و شکست محمدعلی شاه و دیگری قیام ۲۹ بهمن سال ۵۶ بر ضد محمد رضاشاه پهلوی، تأثیر فراوانی در روند تاریخ معاصر ایران و پیروزی انقلاب اسلامی بر جای گذاشت.

وی تأکید کرد: در این میان، قیام ۲۹ بهمن، تأثیر شگرفی داشت؛ چه آنکه این قیام، نخستین حلقه زنجیره‌ای بود که قیام خونین ۱۹ دی مردم قم را به قیام‌های پی‌در‌پی مردم ایران و اربعین‌های پی‌درپی شهدا بر ضد دستگاه پهلوی پیوند می‌داد.

حجت‌‌الاسلام لطفیان ‌سرگزی ادامه داد: با آغاز قیام ۲۹ بهمن تبریز، جوانان پرشور و انقلابی به سینماها و شراب‌فروشی‌ها حمله می‌کنند و همه مراکز فساد و فحشا را به آتش می‌کشند و بزرگ‌ترین تخریب در پاساژ پهلوی اتفاق افتاد که از مراکز فساد و فحشا بود و در آن، شراب‌فروشی‌ها، قمارخانه‌ها و رستوران‌های این محل به آتش کشیده شدند. همچنین مردم که از اقامتگاه عده‌ای از مزدوران امریکایی در خیابان دانش‌سرا اطلاع داشتند و می‌دانستند محل سکونت آنها، مرکز فساد و خوش‌گذرانی است، به این مرکز هجوم بردند و با این اقدام انقلابی، کینه و نفرت خویش را از نمایندگان امپریالیسم امریکایی در ایران نشان دادند.

خطیب نمازجمعه افزود: جرقه سلسله قیام‌های مردمی سال ۵۶، از قیام مردم دلاور‌مرد قم در ۱۹ دی زده شد و پس از آن، اربعین شهدای انقلاب پشت‌سرهم تاریخ‌ساز می‌شد که در روز ۲۹ بهمن ۵۶ که با چهلم فاجعه قم در نوزده دی هم‌زمان بود، در بسیاری از شهرهای کشور، مجالس ختم و سوگواری برای یادبود شهیدان آن فاجعه برگزار شد.

وی تصریح کرد: در آن روز، رئیس کلانتری بازار با حضور در محل، به مردم اعلام کرد متفرق شوند که در این میان، با منع‌کردن خادم مسجد از باز کردن در مسجد برای حضور مردم، الفاظ زشتی درباره آن مکان مقدس بر زبان آورد و در این شرایط، جوانی از جوانان غیرتمند تبریز به نام محمد تجلی که از پاره‌کردن اعلامیه و سخنان توهین‌آمیز این مأمور عصبانی شده بود، تکه آجری را برداشت و به‌سوی او پرتاب می‌کرد که در این میان، رئیس کلانتری با اسلحه کمری خود، محمد را به شهادت رساند، شهادتی که آغازگر قیامی شد که در نهضت انقلاب اسلامی، از آن با عنوان «حماسه ۲۹ بهمن مردم تبریز» یاد می‌شود.

حجت‌الاسلام لطفیان‌ سرگزی عنوان کرد: قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز نتایج مهمی به دنبال داشت که رویارویی مردم با اساس سلطنت و رژیم بخشی از آن است به‌گونه‌ای که پس از قیام مردم قم و تبریز، شعار «مرگ بر شاه» در سراسر ایران طنین‌انداز شد و افزایش محبوبیت حضرت امام خمینی (ره) در میان انقلابیون، افشای پوچ بودن سیاست حداکثر آزادی شاه و حقوق بشر کارتر، رئیس‌جمهور وقت امریکا را به دنبال داشت.

وی به نتایج دیگری از قیام مردم تبریز اشاره کرد و گفت: تداوم انقلاب در سایه برگزاری مراسم چهلم قیام مردم تبریز در دست‌کم ۵۵ شهر بزرگ و کوچک که در میان آنها یزد مشهورتر از همه است و همچنین قیام تاریخی تبریز ثابت کرد آن چیزی که تبریزی، آذری‌زبان را با عرب اهوازی و کرد و فارس هم صدا و متحد ساخته، اسلام است، نه شخص شاه که مدعی بود مظهر وحدت ملی است.

حجت‌الاسلام لطفیان‌ سرگزی افزود: هر یک از حوادث مهم تاریخی نشان می‌دهد آذربایجان همچنان در تاریخ پرفرازونشیب ایران نقش مهمی داشته و پیوستگی گسست‌ناپذیر خود را با ایران و حرکت اسلامی مردم آن به اثبات رسانده است و اگر این قیام پر عظمت ۲۹ بهمن مردم تبریز نبود، به‌احتمال زیاد حادثه ۱۹ دیِ قم فراموش و مسیر تاریخ کشور عوض می‌شد، بنابراین تبریزی‌ها با قیام و فهم درست و اقدام به‌موقع توانستند حرکت عظیمی را به وجود آوردند که آن حرکت به ۲۲ بهمن ۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد.

وی ادامه داد: قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز به‌عنوان یک حرکت اصیل اسلامی و به‌عنوان سرسلسلهٔ قیام‌های انقلاب اسلامی که تیرخلاص را به پیکر منحوس رژیم ستم‌شاهی پهلوی زد، نام‌برده می‌شود.

انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark