داخلی آرشيو خبر صفحه اجتماعی
امتیاز مثبت 
۰
 
معلق‌بازی نماینده وطن‌فروش که کروبی او را صدای اسرائیل خواند/ دستور دولت برای جلوگیری از موازی کاری کمیته امداد و بهزیستی/کولبران فوق لیسا
کد مطلب: ۶۸۴۸۴
تاریخ انتشار:سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۳
عضو فراکسیون تندروها در مجلس ششم می‌گوید اصولگرایان نگذاشتند جو بایدن به ایران بیاید وگرنه حمایت سناتورهای آمریکایی درباره برنامه‌های صلح‌آمیز را جلب می‌کردیم.
معلق‌بازی نماینده وطن‌فروش که کروبی او را صدای اسرائیل خواند/ دستور دولت برای جلوگیری از موازی کاری کمیته امداد و بهزیستی/کولبران فوق لیسا
روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


عضو هیئت رئیسه مجلس و حامی دوآتشه برجام می‌گوید باید معجزه رخ دهد که بودجه از نفت جدا شود و برای عدم اتکا به نفت، یک برنامه حداقل پنج ساله نیاز است.

بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایلنا و درباره اینکه گفته می‌شود بودجه امسال بدون وابستگی به نفت بسته شده است آیا این اتفاق خواهد افتاد، به ایکنا گفت: بودجه ما همیشه متکی به نفت بوده و هست و بعید می‌دانم معجزه‌ای رخ دهد که از نفت جدا شود.

وی افزود: درآمدهای کشور مشخص است؛ نفت، مالیات، صادرات غیرنفتی و عوارض گمرکی محل‌هایی که بودجه از آن تامین می‌شود منابع دیگری نداریم که پاسخگوی کشور باشد.

وی درباره سازوکار جدایی بودجه از نفت گفت: به اعتقاد من اگر می‌خواهیم بودجه ما از نفت جدا شود باید یک برنامه‌ریزی حداقل پنج ساله داشته باشیم تا بتوانیم به مرور زمان شریان‌های نفتی را ببندیم و الا که به راحتی می‌توانیم حرف بزنیم.

نعمتی همان نماینده‌ای است که در جلسات بررسی محتوای برجام در کمیسیون ویژه مجلس، سرسختانه از برجام حمایت می‌کرد و چشمک او به عراقچی در جلسه معروف شد. او در انتخابات مجلس گذشته به خاطر همین خدمات، در فهرست ائتلافی امید قرار گرفت هرچند که بعدها برای سهم‌خواهی در مجلس، میان اصلاح‌طلبان و برخی مدعیان اعتدال اختلاف افتاد.
آنچه درباره سخنان این نماینده قابل توجه است، انتظار معجزه داشتن برای جدایی بودجه از نفت است و حال آنکه رهبر حکیم انقلاب از حداقل یک دهه قبل- و به ویژه در سال‌های اخیر با تاکید بیشتر- خواستار اهتمام دولت بر کاهش وابستگی به نفت از طریق حمایت از رونق تولید و تنوع بخشیدن به صادرات بوده‌اند.
اما متاسفانه نگرش تن‌آسانانه خام‌فروشی نفت و حاضری‌خوری موجب شد به ویژه پس از برجام وابستگی به درآمد نفت شدت یابد و پس از کاهش درآمدهای نفتی در اثر بازگشت تحریم‌های نفتی، کشور با مشکل منابع درآمدی روبه‌رو شود. در واقع، اگر آن نگاه عافیت‌طلبانه نبود، دولت از 6 سال قبل فرصت داشت وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهد اما متاسفانه دولتمردان، افزایش فروش نفت را به عنوان دستاورد، برای مردم فاکتور کردند و نماینده‌های منفعل نیز پذیرفتند و تکرار کردند.


معلق‌بازی نماینده وطن‌فروش که کروبی او را صدای اسرائیل خواند
عضو فراکسیون تندروها در مجلس ششم می‌گوید اصولگرایان نگذاشتند جو بایدن به ایران بیاید وگرنه حمایت سناتورهای آمریکایی درباره برنامه‌های صلح‌آمیز را جلب می‌کردیم.

احمد شیرزاد در گفت‌وگو با روزنامه آرمان اظهار داشت: برجام تعهدی ۱۵۰ صفحه‌ای است که ابعاد و زوایای مختلف دارد. اینکه برخی فقط به یک بخش از موضوع توجه می‌کنند و برای نمونه می‌گویند چون آمریکا تحریم جدید وضع کرد باید از برجام خارج شویم، صددرصد اشتباه است. مسئله به این سادگی نیست و به صرف تحریم یا برخورد آقای ‌ترامپ نباید این چنین برجام را به مسلخ برد.

وی افزود: من برجام را شکست خورده نمی‌دانم و این توافق کماکان در صحنه سیاسی ما را در موضعی برتر قرار داده است. برجام برای ما سکوی ایستادن است که اگر از بین برود ما مانند تخته سنگی در میان امواج هرروز شاهد اتفاق و مشکلی جدید خواهیم بود. باید قدر برجام را بدانیم؛ چرا که سکوی ایستادن ما و سند برتری ما در عرصه سیاسی است.

عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم همچنین گفته است: به‌خاطر دارم همین آقای بایدن، معاون باراک اوباما که از کاندیداهای اصلی جریان دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، در زمانی که سناتور بود طی نامه‌ای پیشنهاد کرد که به همراه چند سناتور دیگر به ایران سفر کنند و بازدیدی از ایران داشته باشند. در آن زمان دولت اصلاحات و مجلس ششم استقرار داشت و انجام این سفر در قالب پارلمانی می‌توانست دستاوردهای فوق‌العاده‌ای برای کشور داشته باشد و یخ‌ روابط دو کشور را ذوب کند، اما متأسفانه در آن زمان تنگ نظری اصولگرایان سبب شد این سفر انجام نشود.

وی همچنین گفت: تصور کنید اگر آن روز توانسته بودیم حمایت چند سناتور را برای برنامه‌های صلح آمیزمان جلب کنیم تا چه اندازه از فشارها علیه کشورمان کاسته می‌شد. الان برخی از آنها کاندیدای ریاست جمهوری بودند و دست‌کم می‌توانستند صدای مردم ایران را به گوش افکار عمومی در آمریکا برسانند. برای نمونه آقای برنی سندرز، نسبت به دیگر کاندیداها همواره مواضع بهتری نسبت به ایران دارد، ما چرا نمی‌توانیم با این‌ها ارتباط موثر برقرار کنیم؟

یادآور می‌شود شیرزاد همان کسی است که در مجلس ششم مدعی شد ایران درباره برنامه هسته‌ای خود 19 سال به دنیا دروغ گفته و اکنون دم خروس بیرون افتاده است(!)

این سخنان ضد ایرانی- که نظیر آن در وطن‌فروشی‌های سازمان منافقین پیدا می‌شود- باعث شد مهدی کروبی رئیس مجلس، به شدت اعتراض کند و او را صدای رادیو اسرائیل بخواند.

اما درباره سخنان اخیر شیرزاد باید گفت: هدف اصلی و اعلامی دولت برای مجاب کردن مردم و نظام به توافق برجام، لغو تحریم‌ها بود اما وی به دلایل کاملاً مشخص می‌گوید نباید مطالبه لغو تحریم‌ها را داشت بلکه باید خود را مانند یک غریق پنداشت که روی تخته سنگ ایستاده است!! واقعاً اگر ایران در چنین موضع ضعفی قرار داشت، دولت اوباما حاضر می‌شد فرصت نجات به ایران بدهد؟! جالب اینکه همان زمان توماس فریدمن در نیویورک تصریح کرد اوباما با یک غلاف خالی از اسلحه توانست از ایران امتیاز بگیرد.

درباره سفر بایدن نیز باید گفت: سرانجام برجام پس از همه ملاقات‌های ظریف و کری و گفت‌وگوی روحانی با اوباما، گویاتر از هر چیزی است. فراموش نکنیم که نقض برجام در دوره دولت دموکرات‌ها و به واسطه تصویب یا اجرای تحریم‌های ویزا و کاتسا و آیسا آغاز شد. وقتی کسانی چون هیلاری کلینتون گفته بودند در صورت پیروزی در انتخابات، فشارهای تحریمی جدیدی را بر ایران وارد می‌کنند. در حقیقت سخنان شیرزاد، برای پاسخگو نبودن درباره وعده‌های برجامی ارزیابی می‌شود.

یک تناقض‌گویی شیرزاد این است که از سفر جو بایدن برای اطلاع از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران در مجلس ششم حمایت می‌کند و حال آن که خود وی مدعی انحراف در برنامه هسته‌ای ایران شده بود.


بی‌بی‌سی: عجیب است که دولت ایران کانال بی‌محتوای اینستکس را پذیرفت
نوزده ماه پس از خروج آمریکا وپشت‌هم ‌اندازی‌های اروپا، بی‌بی‌سی تصریح کرد وعده اروپا برای راه‌اندازی کانال تبادلات مالی با ایران موسوم به اینستکس عملی نشد.

وبسایت بی‌بی‌سی فارسی در تحلیلی با همین عنوان نوشت: بیرون رفتن از توافق ایران با 5+1، معروف به برجام و بازگرداندن، گسترش و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، همه تلاش طرف‌های دیگر را به باد داد. پارسال اروپایی‌ها، مشخصا آلمان، انگلیس و فرانسه، اعلام کردند که این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و آن را رعایت نخواهند کرد. تحریم‌هایی که آمریکا از یک سال پیش علیه ایران تشدید کرده، بازگردانده یا گسترش داده است، برپایه مصوبات کنگره یا دستورالعمل‌های ریاست‌ جمهوری آمریکا وضع شده و یک‌جانبه‌اند.

در مقابل گروکشی آمریکا، از دولت‌های اروپایی کار چندانی ساخته نیست. در اتحادیه اروپا قوانینی برای مقابله به مثل با آمریکا وجود دارد اما اجرای آن مستلزم درگیر شدن در یک جنگ اقتصادی با آمریکاست. هیچ یک از کشورهای اروپایی برای داد و ستد با ایران آنقدر اهمیت قائل نیستند که رویارویی با آمریکا را برایشان موجه کند. دولت‌های اروپایی، علیرغم مخالفت‌شان با سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران، نمی‌توانند بانک‌ها، شرکت‌ها و صنایع اروپایی را به داد و ستد با ایران مجبور کنند؛ به این دلیل ساده که نمی‌توانند جلوی تحریم آنها از سوی آمریکا را بگیرند یا زیان‌های آنها از تحریم‌ آمریکا را جبران کنند و اصلا چرا باید پول مالیات‌دهندگانشان را در این راه به هدر بدهند؟

در چنین شرایطی، و برای نگه‌داشتن برنامه اتمی ایران در چارچوب محدودیت‌های برجام، اروپایی‌ها چاره را در ایجاد ساز و کاری دیدند که ایران بتواند با استفاده از آن، پول صادراتش را دریافت کند و قیمت وارداتش را بپردازد؛ «ابزار پشتیبانی از مبادلات بازرگانی» یا همان اینستکس INSTEX این سازوکار، در ظاهر، این تصور را القا می‌کند که اروپایی‌ها با به راه انداختن اینستکس، به تعهداتشان در چارچوب برجام پایبند هستند و به ایران امکان داده‌اند تحریم‌های آمریکا را دور بزند اما این فقط ظاهر قضیه است.

با مطالعه کمی عمیق‌تر اینستکس معلوم می‌شود که اولا ایران حق ندارد از این مکانیزم برای فروش نفت استفاده کند و فقط می‌تواند بخشی از درآمد صادرات غیرنفتی خود را، آن هم کالاهایی که خود مشمول تحریم آمریکا نباشند، حداکثر تا سقف چند میلیون یورو، به صندوق اینستکس بریزد و ثانیا حق ندارد با این پول چیزی غیر از خوراک و دارو بخرد. این خریدهای فرضی هم عجالتا باید فقط در اروپا انجام شود.

تا همین‌جا ملاحظه می‌شود که اینستکس حتی از برنامه «نفت در برابر خوراک و دارو» هم محدودکننده‌تر است.

علاوه بر اینها، اروپایی‌ها از ایران خواسته‌اند پیش از شروع کار اینستکس، به «گروه ویژه اقدام مالی