داخلی آرشيو گفتگو صفحه 
امتیاز مثبت 
۰
 
معلمان الگوهای با نفوذ تعلیم و تربیت/تجهیز مدارس به تکنولوژی و تجهیزات فناوری به روز
کد مطلب: ۷۴۳۴۳
تاریخ انتشار:سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۰۳
محمد حیدری نیا معلم نمونه سیستان و بلوچستانی گفت: نقش معلم به عنوان مهمترین عامل نظام تعلیم و تربیت در رشد و پرورش دانش آموزان جایگاه و اهمیت بسیاری دارد.
معلمان الگوهای با نفوذ تعلیم و تربیت/تجهیز مدارس به تکنولوژی و تجهیزات فناوری به روز
به گزارش خبرگزاری اوشیدا، امروزه نظام آموزشی کشور به مدرسه ای نیاز دارد ک با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، امکان یادگیری پیوسته را فراهم کرده و فرصت های نوینی را در اختیار افراد برای تجربه زندگی در جامعه اطلاعاتی قرارمیدهد، به گونه ای که این فناوری نه به عنوان ابزار، بلکه در قالب زیرساخت توانمند ساز برای تعلیم وآموزش حرفه ای محسوب شود.

محمد حیدری نیا دبیر نمونه سیستان و بلوچستانی در گفت و گو با خبرنگار اوشیداگفت: ارزش ها در هر جامعه ای برگرفته از فرهنگ، مذهب، آیین و رسوم و گرایش های جامعه می باشند. این ارزش ها با توجه به ابعاد مکانی، زمانی و اجتماعی در هر جامعه ای متفاوت هستند.
وی افزود: خانواده و وراثت درونی در شکل گیری ارزش ها بسیار مهم هستند اما بهترین مکان برای پرورش اصول ارزشی مکانی است که آموزش رسمی در آن انجام می شود و این آموزش توسط معلم انجام خواهد شد.

حیدری نیا تصریح کرد: معلم باید به مثابه مردم شناسی که درقلمرو ناشناخت های پا میگذارد، وارد دنیای کودک و نوجوان شود و آداب و رسوم کودکی و اقتضائات این دوران را بشناسد. معلم باید تأثیرگذار باشد و به عنوان الگویی که رفتار و گفتارش در برابر چشمان تیزبین کودک مورد ارزیابی دقیق قرار میگیرد، مسلما ً او را در موضعی قرار دهد که میبایست کنترل زیادی برکردار خود داشته باشد.

وی با توجه به ویژگی های روحی معلم افزود: معلمی نیاز به توانایی و صرف انرژی فراوان دارد. معلم باید جامعه شناس باشد که با شناخت مقتضیات زمان، دانش آموز را برای ورود به جامعه آماده کند. باید روانشناس باشد که با درک نیازهای روحی ومسایل روانی، دانش آموز را به عنوان فردی از نظر روح و روان، سالم تحویل اجتماع دهد و معلم با انسانی سروکله میزند که از قضا در دوران رشد و تغییر و تحول است.

این معلم مقطع متوسطه ادامه داد:موثرترین روش تربیتی ارائه ی الگو است چرا که هر دانش آموزی در زندگی نیازمند یک الگو است.دانش آموز نیاز دارد که بداند چه رفتاری خوب و چه رفتاری بد است، چه کاری را باید انجام دهد و چه کاری را نباید انجام دهد همه ی این ها از روش الگویی تعلیم و تربیت نشات می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش باید زیرساخت های لازم در بحث تکنولوژی وتجهیزات فناوری را در مدارس ایجاد کند.

وی گفت: نگرش به آموزش و پرورش باید جدی وکلیدی باشد.به همین علت معلم قرن بیست و یکم در همه زمینه ها باید اطلاعات خود رابالاببرد نه فقط در زمینه رشته تدریس خود چراکه بسیاری از علوم به هم وابسته اند اصطلاحات رایج رابشناسد،امورسیاسی،اقتصادی،اجتماعی جامع خودرا بداند.
وی با توجه به الگوپذیری دانش آموزان از معلم تاکید کرد: معلم باروح وجان دانش آموز سروکار دارد.دانش آموزان از اخلاق و رفتار معلم،از نحوه تدریس ، رعایت عدل درنمره دادن ، وقت شناسی ورعایت نظم،اخلاق خوش واحترام ، ازخیرخواهی ونوع دوستی معلم ها درس ها می آموزند. در واقع یک معلم بداخلاق وبدرفتار، که با رفتار بدخود،دانش آموزان رابه انحراف وتباهی می کشد بزرگترین خیانت را نسبت ب اجتماع مرتکب می‌شود.

به گفته حیدری نیا، تربیت بالاترین مشخصه انسان است، معلم برای انجام وظیفه خود در عرصه تعلیم و تربیت انتخاب می شود اگر ما این نگاه را به معلمی داشته باشیم، دیگر دچار حواشی نخواهیم شد.

وی با توجه به اولویت بودن تربیت بر تعلیم اظهار کرد: اگر آموزش و پرورش بتواند تربیت اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دهد و دانش آموزان درست تربیت شوند آموزش نیز درست خواهد شد و همه ما باید در این راستا تلاش کنیم.

دبیر نمونه استانی تاکید کرد: معلم شایسته کسی است که راه و رسم چگونه آموختن،چگونه تغییر دادن، چگونه زیستن، چگونه اندیشیدن، چگونه مدیر بر خود بودن، چگونه برنامه ریزی کردن وچگونه مطالعه کردن را به دانش آموز می آموزد و به خودسازی و دانش افزایی خویش توجه دارد. این چنین معلمی بایدانتخاب وجذب شود.

وی ادامه داد: معلم موفق در تدریس خویش اخلاص داشته و فقط به منظور رضای الله متعال و رشد نظام آموزشی جامعه اش تلاش می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: معلم باید هنگام تدریس نشاط روحی و آرامش خود را حفظ نماید تا دانش آموزان درس را با کمال آرامش و خاطر راحت یاد گرفته باشند.

محمد حیدری نیا دبیرنمونه مدارس متوسطه زابل افزود : معلم باید با حرکت درآوردن دیگران جامعه را نیز به حرکت درآورند و از باورها، اعتقادات و نسل آینده حفاظت و صیانت کنند.

وی با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن وتاکید بر رسالت سنگین معلمان تصریح کرد: با توجه به دسیسه ها، ترفند‌ها و ابزار‌های دشمنان در قالب جنگ نرم و جنگ شناختی معلمان بابصیرت و متدین پس باید با آگاهی و بصیرت تمام از فتنه ها و تهاجم فرهنگی جلوگیری کرده و در همه اختلافات و تفاوت ها با رجوع به اصل ولایت مداری و رهبریت راه کارهای لازم را بدست بیاوریم.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark